חברה והשקפה

הציבור הספרדי והאשכנזי

  • כ"ה אדר א' התשע"ד
אא

שאלה

כבוד הרב, לצערי הינך מדבר מנקודת מבט חרדית ולא חילונית או בע"ת. מה שהכותב רשם, זה כלום לעומת המציאות (בתור בעלת תשובה ותיקה המתגוררת בבני ברק). יהיה לך אולי קשה לקבל את זה, כי אתה בא מעולם חרדי,אבל בעולם החילוני - אין מה לעשות - זו המציאות - כולם גדלו/למדו/שחקו/התחנכו ביחד. מה שנוצר - זו מעין "מינטליות ארץ ישראלית" שאינה כל כך מבדילה מבחינה מינטלית בין אשכנזים לספרדים. מתחקיר עצוב שעשיתי - בעולם החרדי האשכנזי חושב שהספרדי "חסר שליטה", לא מקפיד על הלכות, שומר על קשר עם קרובים חילונים ועוד תירוצים שונים לשנאת החינם הקיימת. הספרדים מצד שני כועסים על ההתנשאות האשכנזית, ולדעת רבים, בצדק. אהיה בוטה ואגיד שיש אשכנזים "עצבניים" ויש ספרדים רגועים/אדישים. בתור חילונית נפגשתי עם עשרות בחורים (להרגע - זה היה דרך שדכן דתי) גם ספרדים וגם אשכנזים וגם מעורבים (אגב - הרוב כאלו) והכל היה כזה טבעי שתדע שאין אפילו את המודעות להבדל (אולי קצת באוכל... אבל תראה לי ישראלי שלא אוהב על האש). התנאי המוקדם כבסיס למפגש, אצל רוב הפנויים/יות זו הרמה ההשכלתית (לפחות בדור שלי - אני ילידת תחילת שנות ה - 70). לצערי התחלתי להסתכל על הנושא ספרדים/אשכנזים רק לאחר תחילת התשובה ובהסתכלות לאחור - ממש כולם אותו דבר, כאשר ההבדלים הם באישיות. העולם החרדי יכול ללמוד הרבה על אחדות מהחילונים. בעלי התשובה שאני מכירה (וזה לא מעט) חושבים כמוני (גם אשכנזים וגם ספרדים). לעניין המסורת הספציפית ספרדית/אשכנזית- זה נדיר ביותר אצל חילונים וזה נשמע זר לחלוטין לאדם חילוני (וכמובן גם לבעל תשובה)כך שהפן ההלכתי שציינת לא מתחבר כי אין מסורת ואין "תורת אימך" כי ההורים חילונים. כדאי לך לבדוק כמה נישואין מעורבים יש בין בעלי התשובה. ההפרדה שהעולם החרדי יצר, רק מעמיקה את הפערים בין יהודים ומדגישה את ההבדלים במקום לאחד. בחיידרים האשכזנים בבני ברק קיימת הרבה שנאה לספרדים (התבטאויות שהנייר לא יפה להן בחיידרים היוקרתיים ביותר - תדעו שזה מבריח בעלי תשובה)לצערי שמעתי שזה קיים גם בחיידרים הספרדים וזה לא נדיר או יוצא דופן. אציין לסיום, כי יש יותר מידי הבדלים בין סוגי החרדים השונים וזה ממש תמוה לבעל תשובה שבא ממציאות אחרת ולכן קשה כל כך להתחבר. בברכה

תשובה

שלום וברכה

הגדרת טוב מאוד את ההבדל בין הציבור החרדי לציבור החילוני.

הציבור החילוני, עקב אי תלותו בתורה ובהלכה, יכול היה לפתח דמות חדשה נטולת סממני ארץ המוצא, `מנטליות ארצישראלית`, יצור חדש כלאיים מארצות המוצא של פזורות עם ישראל.

הציבור החרדי, שומר התורה והמצוות, על שני פלגיו, הספרדי והאשכנזי, לא היה יכול להצטרף לחגיגה זאת, עקב הוראת התורה של `שמע בני מוסר אביך ואל תטוש תורת אמך`.

ההבדלים, הם כמעט בכל שטחי ההלכה, ולא ניתן לגשר על הפערים, וליצור נוסח אחיד, וכו`, ובספר הצבי ישראל (משואה לדור עמוד פ"ו) מספר, שבישיבה אחת של מועצת הרבנות הראשית, הציע הגרב"צ עוזיאל ז"ל הספרדי לוותר על השחיטה הספרדית בירושלים, ולאחד את כל השחיטות, ושגם הספרדים יקבלו עליהם מנהגי האשכנזים, וזאת מרוב חשקו לאחד את כל האומה, ואז עמד הגאון רצ"פ פראנק האשכנזי, ואמר, אף אם הרבנים הספרדים יסכימו לבטל שחיטתם, אקום אני ואארגן שחיטה ספרדית בירושלים, כי על כל עדה להחזיק ולנהוג כמנהג אבותיה, ובמנהגיה המקובלים מדורי דורות. וכך אכן נקבע להלכה.

וכך מחולקים המסורות בדיני שחיטה וטרפות ושאר ענייני איסור והיתר, וכן בהלכות שבת וטהרת המשפחה, וכל קהלה נוהגת כמנהג רבותיהם, הספרדים כדעת מרן המחבר הש"ע, והאשכנזים יוצאים ביד רמ"א, וכן נוהגים בחילוקי הנוסחאות, והמבטא בתפלה ובקריאת התורה. ובצורת הכתב של ס"ת תפלין ומזוזות, וכיוצא בזה. ולא חששו מעולם שע"י כך תהיה התורה כשתי תורות, מכיון שהדבר ידוע שכל אחד יש לו על מה שיסמוך שנוהג מנהג אבותיו, ואלו ואלו דברי אלהים חיים.

וכ"כ הגאון רבי אברהם יצחק קוק באגרות ראיה (סי` תרי"א), להזהיר שלא לקנות בשר כשר מאיטליזי הספרדים, מפני חלוקי ההוראות והמנהגים שבין חכמי ספרד לרבני אשכנז, ושאין זה דבר חדש, שכשם שבכל מקום בחו"ל שהספרדים והאשכנזים דרים יחדיו, מחולקים האיטליזים שלהם מפני זה, והוא הדין כאן באה"ק. וכן היה נהוג פעה"ק ירושלים ת"ו. אלא שכעת באו יחידים ובקשו לפרוץ גדרות עולם הללו, לכן הוכרחתי לעמוד כנגדם. ואין בזה דבר ח"ו נגד אחדות האומה ונגד דרכי שלום, כי הכל יודעים שכל אחד חייב להזהר ולנהוג כמנהג אבותיו, משום אל תטוש תורת אמך. ע"כ.

לגבי התחקיר העצוב, אכן כך היה בעבר, כשהציבור הספרדי עדיין לא הצמיח המוני המוני גדולי תורה, באשמת ההנהגה שהעבירה על דתם המוני עולי ארצות המזרח בשיטות שונות, כידוע ומפורסם, ולכן לקח קצת זמן עד שהציבור הספרדי יקבל את מקומו הראוי.

ברוך השם, שכיום הציבור הספרדי מוציא מקרבו אלפים בני תורה הבקיאים עוד יותר מאחיהם האשכנזים, והם ממלאים את השורה הראשונה בין תלמידי החכמים שבדור. הציבור הספרדי זקך את עצמו, ומקבל היום את מעמדו השוה. וכל אחד יודע את זה, והרבה אכן תודות למרן רבן של כל בני הגולה, הרב עובדיה יוסף שליט"א.

יעיד אתר זה, הידברות, שנוסד על ידי הרב זמיר כהן שליט"א גאון מופלג הנמנה על הציבור הספרדי, המנהל ומנווט את המערכת האדירה שבו מרצים רבים מבין הציבור האשכנזי [וגם אני בתוכם], כשאף אחד לא מרגיש בהבדלי המנטליות, אדרבא הפסיפס האנושי רק מגוון ומשלים את הפינות השונות לתפארת בית ישראל.

כך שמה שהארכת להסביר את מה שהיה לפני שחזרת בתשובה, זה נכון, ואכן כחלק מהחזרה בתשובה יש לקבל גם את עניין המסורת, וההבדלה בין קבלה כזו או אחרת. ואין בזה שום עניין של אחדות ופירוד כפי שהסברתי.

ולכן העולם החרדי בהחלט לא יכול ואין לו שום צורך ללמוד מהחילונים מה זה אחדות, וקל וחומר שאין לו מה ללמוד בתחום אהבת ישראל, ברוך השם. אהבת ישראל ממלאה אצל שומרי התורה את כל הישות, וכתוצאה מכך בא גם הרגשת האחריות לנוכח המשימה המשותפת לכלל בני העם היהודי, משימה אותה קבלנו על הר סיני כולנו יחד.

בנישואין מעורבים בין ספרדים לאשכנזים אין כלל בעיה, מאחר והאשה מקבלת עליה את המסורת של הבעל, אלא שלפי שזה קצת קשה להחליף את המסורת לכן לא יוצאים לפועל הרבה נישואין כאלו, ורק אצל בעלי התשובה שאינם אמונים על מוסר אם, ומסורת וכו`, מתאפשרת הזוגיות המעורבת בקלות.

ושוב, אין שנאה מאשכנזים לספרדים, אני אשכנזי חסיד בעלזא, ואני כלל לא יודע על מה את מדברת. אני מתחבר ומתיידד עם שכנים ספרדים בדיוק כמו עם אשכנזים. וכך כל יתר האנשים שאני מכיר אותם. ואם ישנם עשבים שוטים, צריכים אכן להתפלל שמקרים כאלו לא ישנו, ויש לעקור כל מיני בטויים והרגשות התנשאות וכו`, מן השורש, ורק זה יקרב את גאולתינו ופדות נפשינו במהרה בימינו.

אציין רק זאת, שלפי עדותו של מרן החיד"א [הספרדי], וכך העיד גם בעל חידושי הרי"ם [האשכנזי] הרי שרובם של הספרדים מוצאם משבט יהודה, ואילו רובם של האשכנזים מוצאם משבט בנימין. ויש לזה אסמכתא בסוף ספר עובדיה.  כך שהספרדים אינם נחותים חס ושלום, הם שייכים לשבט המלכותי של עם ישראל. שבטו של דוד מלך ישראל ובניו אחריו לדורותיהם.

בהצלחה - מנשה ישראל


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה