זוגיות

חלוקת תפקידים בעל ואשה

  • כ"ד חשון התשע"ו
אא

שאלה

נשאלתי ע"י מישהי, ולמרות שאני משוכנעת בכך, אני צריכה תשובה עם מקור. איפה בתורה מקור לחלוקת התפקידים הברורה פנים וחוץ בין בעל לאשה. הרי בכתובה הבעל מתחייב, אבל האשה לא מתחיבת לכלום. אם כן, מה המקור לכך שהאשה צריכה לנהל את הבית ולדאוג לזוגיות? תודה ושלום.

תשובה

שלום וברכה

למען האמת, חשוב לציין ש... לא לכל דבר ולא לכל הנהגה, יש בהכרח מקור ברור בתורה! אנו אמונים גם כן על ציות לדברי חז"ל (תורה שבע"פ) ולחכמים שבכל דור ודור ולרבנים שליט"א שבדורנו אשר להם 'דעה' ברורה ומוצקה בכל נושא ונושא בחיי היום יום ולפעמים הם הם המקור להתנהגותנו.

אמנם אודות 'חלוקת התפקידים' בין הבעל לאשתו, שהאשה מתעסקת יותר בעבודות פנים (עקרת הבית) והאיש יותר בעבודות בחוץ, על זה, ישנם מקורות רבים בתורה ובמדרשים ובדברי חז"ל.

כאשר שואל המלאך את אברהם אבינו היכן שרה אשתך תשובתו היא 'הנה באוהל' (בראשית). וזאת על אף שבגמרא מובא ששרה היתה גדולה מאברהם בנבואה. אצל עוד דמויות נשיות בתנ"ך אנו מוצאים שתפקידם היה באהל פנימה כמו יעל שהרגה את סיסרא ב'יתד של האהל' ולא בחרב כיון שאין דרכם של נשים לצאת למלחמה. דבורה הנביאה על אף היותה נביאה עזרה לבעלה בטווית פתילות בכדי שימכרם לכהנים בביהמ"ק ישנם עוד ועוד דוגמאות אך אין כאן המקום להאריך.

גם בחז"ל אנו מוצאים את החלוקה הזו באופן מאוד בולט למשל: אשכחיה רבי יוסי לאליהו, [רבי יוסי פגש את אליהו הנביא ושאלו] א"ל כתיב אעשה לו עזר, במה אשה עוזרתו לאדם? א"ל אדם מביא חיטין, חיטין כוסס? פשתן, פשתן לובש? לא! [וברש"י מפרש, חטין כוסס, בתמיה, וכי אדם אוכל חטין כמות שהן וילבש פשתן כמו שהוא] נמצאת מאירה עיניו ומעמידתו על רגליו (בבלי מסכת יבמות דף סג.) כמו כן ישנו מקור ידוע על העינוי שבהיפוך העבודות, המדרש מביא בנוגע ל'עבודת פרך' ששעבד פרעה את אבותינו ואמותינו במצרים, שהיו הנשים עובדות בשדה, את עבודת הגברים ואילו הגברים נאלצו לעבוד את עבודת הנשים בבית.

ועתה לשאלה האם האשה חייבת לעזור לבעלה בנוגע ליציאה לעבודה (כפי שאכן עושות זאת הרבה נשים יקרות וחובות, בעיקר בכדי לעזור לבעליהם להשאר בלימוד התורה, גם אחרי הנישואין) נכון, שבכתובה מתחייב הבעל לפרנס את אשתו, ויותר מכך, לספק לה את כל צרכיה! ואכן הוא זה שצריך לקחת אחריות על הנושא הכלכלי והפיננסי של הבית ו'עול' הפרנסה הינו עולו של הבעל, כך גם התבטאו חז"ל בגמרא 'ריחים על צוארו', כל זה מהוה חלק מתפקידו ל'הנהיג' את הבית ולנווט אותו בגשמיות כמו ברוחניות. אבל, גם ראש הממשלה נעזר בשרים האחראים על תיקים מסויימים בממשלתו ולכל בעל עסק יש מנהל עבודה שעומד לימינו ועוזר לו לנהל את ה'עסק' שלו. לכן פשוט הדבר ואף הוגן שיהיה 'מותר' לבעל לבקש את עזרתה של אשתו בניהול הבית ולקוות שאכן היא תעזור לו בדברים שטכנית הוא לא יכול לעשותם או/ו להסתדר איתם לבדו. הסיבה לכך היא, כפי שהובא קודם בשם אליהו הנביא זל"ט שהאשה נבראה לשם כך, לעזור לבעלה, כמו שכתוב בתורה 'לא טוב היות האדם לבדו אעשה לו עזר כנגדו' (בראשית ??). וכך גם אנו מוצאים בחז"ל (בגמרא ובסיפורים של נשות החיל במשך הדורות), שהנשים עזרו לבעליהם בכל עת מצוא ובכל מה שהם היו צריכים.

יתרה מכך, כאשר רצה שלמה המלך להלל את האשה אמר עליה 'חכמת נשים בנתה ביתה' ויותר מכך כאשר רצה לפרט את הטוב שמעניקה התורה ללומדיה, המשילה ל'אשת חיל' העומדת תמיד לימין בעלה לעזור לו בכל העינינים (משלי לא י-לא). רואים אנו שלפעמים האשה בחכמתה ובתושיתה יכולה להציל את הבית לבלתי יפול ח"ו או ייהרס, אין זו 'חובת' האשה אלא 'זכותה' ומעלתה שהיא אכן יכולה לעשות דברים שהבעל לא יכול לעשות. אין זה תפקידה לדאוג לזוגיות אבל זה בוודאי לזכות גדולה ייחשב באם תעשה זאת, כפי הצורך ולפי הצורך.

אקוה שבזאת תשכיל כל אשה להבין את רום תפקידה וחשיבותו ותקבלהו בשמחה ובאהבה.

בברכה,

צבי


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה