שאל את הרב - כללי

בית כנסת בערב שבת

  • כ"ד חשון התשע"ו
אא

שאלה

שלום, הזאנתי להרצאה של הרב זמיר כהן בה הוסבר שלכל אדם יש מלאך, אך לאחר התפילה בערב שבת ״חובר״ אליו מלאך נוסף. כאשר שב לביתו מבית הכנסת, במידה ומתקיימת שמירת שבת כהילכתה המלאך הקבוע אומר דברי שבח, מה שמחייב את הלאך השני לומר אמן אך במידה ולא כך המצב- המלאך השני מקטרג עליו והראשון מחויב לומר אמן. שאלתי היא האם לא נוצר מצב שבו עדיף לי לא ללכת לתפילה כל עוד אינני שומר שבת, על מנת להימנע מן אותו הקטרוג? במידה ועדיין כדאי לי להתפלל, האם ניתן להתפלל תפילת יחיד (גם בשבת וגם בערב שבת), ואם כן אז אילו חלקים אסור לי לקרוא? מפני שבזמן הקרוב אשהה בקיבוץ שאין בו בית כנסת (הקיבוץ הכי קרוב לפה עם בית כנסת מוקף בבדואים ויש איסור ללכת לשם ברגל). תודה רבה על הזמן שהקדשת לקריאת שאלה זו, כל טוב!

תשובה

לכבוד השואל, 

אין שום קטרוג שלישי שיוצא על ידי ההליכה לבית כנסת בליל שבת. הלשון המדוייק של הגמרא היא שהמלאך השני אומר "יהי רצון שתהא כך לשבת הבאה". למי שביתו מבולגן יוצא שזה שלילי או קטרוג; אבל למי שהלך לבית כנסת להתפלל בליל שבת יוצא שזה ברכה. וככל שיתקדם בשמירתו את השבת , ממילא תהפוך המימרא של "יהי רצון שתהא כך לשבת הבאה" יותר ויותר חיובי.

כדי לסייע לך בפירוט התפילות והדרכה בנוגע לשמירת שבת במקום שאין בו בית כנסת, נא שלח לנו טלפון לקישור כדי שנוכל להעביר לך מידע בענין בלי תשלום. 

בברכה, 

רב נחום


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה