הלכות ומנהגים

הלכות תפילין<<<

  • כ"ה אדר א' התשע"ד
אא

שאלה

שלום רב לרבנים הנכבדים העונים לשאלותינו מדי יום. יש לי כמה שאלות בנוגע למצוות הנחת התפילין שאלות החשובות לי ואני בטוח שלרבים כמוני הרוצים לקיים את המצווה כהלכתה ובדיוק המירבי. אני מבקש סליחה מראש על כמות השאלות. לצורך העניין אני ספרדי. 1. לאחר שאני מהדק את הבית של תש"י לזרועי אני מבין שצריך לכרוך סביב הבית כריכות ע"מ שהבית לא יזוז ממקומו. - האם יש הגבלה למס הכריכות סביב הבית והאם זה בסדר לכרוך סביב הבית 2 כריכות כך שיווצר מעין "שין" מהכריכות ? 2. האם זה נכון שמהבית ועד למרפק אסור לכרוך כריכות נוספות אלא ז כריכות מהמרפק ועד לכף היד ? 3. האם זה נכון שלמעשה באופן טכני יש לי 8 כריכות הנראות לעין שאחת מהן היא הכריכה שנמתחת מהבית ועד לתחילת ה"אמה" אך היא לא נחשבת בספירה ורק ה7 כריכות שאחריה נספרים כ ז כריכות? 4. בהלכה נאמר כי "אין להפסיק את הדיבור בין תש"י לתש"ר". - האם הכוונה שעלי להגיד את הברכה "אשר קדשנו במצוותיו וציוונו להניח תפילין" לכל אורך הזמן שלוקח לי להניח את התפילין כולל הכריכות והתש"ר או שפשוט אסור לי לדבר דברי סרק מעבר לאותה ברכה ועד להנחת תש"ר? האם יש צורך לברך "אשר קדשנו במצוותיו וציוונו על מצוות תפילין" או שאסור לברך ? והאם לאחר הנחת תפילין של ראש צריך לברך " ברוך שם כבוד מלכותו לעולם ועד"? 5. מה עלי לעשות עם רצועת העור העודפת בתש"י ? 6. האם חייבים על פי ההלכה להניח גם תפילין של ר"ת ? ואם כן איך זה משתלב עם של רש"י ? 7. האם זה נכון כי צריך להניח תפילין גם בתפילת מנחה? 8. האם זה נכון שאדם המניח תפילין בביתו לבד לפני לכתו לעבודה יקרא את הפרשיות הבאות: "קדש לי" "והיה כי יביאך" ואחר כך קריאת שמע ואת הפרשיות "שמע ישראל" "והיה אם שמוע"? והאם צריך להוסיף את הפרשה "דבר אל בני ישראל" המופיעה אחרי פרשיות אלו? בנוסף יש לי הצעה לצלם הרצאה עבור אתר הידברות או לערוץ הטלויזיה שתהיה הרצאה מעשית על איך בדיוק מניחים תפילין כשרב ממש יראה פיזית זאת והסברים נוספים על פי עדות אשכנז ספרד ועל פי האר"י הקדוש ע"מ שרבים מהגולשים והצופים לא יכשלו במצוות עשה כה חשובה. מחכה בקוצר רוח לתשובתכם. תודה רבה.

תשובה

שלום וברכה לשואל הנכבד המבקש לקיים מצוה נשגבה זו של הנחת תפילין כהלכתה.

בענין השאלות מס` 1,2,3 המתיחסות לאופן ומספר הכריכות ענין זה תלוי במנהג, וכל מה שכתבת נכון.

בענין שאלה מס` 4: את הברכה `להניח תפילין` עליך לסיים לפני שאתה מתחיל להדק את התפילין של יד על הזרוע, ומעת התחלת ההידוק של תש"י עד הידוק התפילין של ראש אסור לדבר לא רק דיבורי סרק אלא אפי` לא לענות אמן וכדו`.

בענין שאלה מס` 5: את עודף הרצועה של יד כורכים סביב כף היד.

בענין שאלה מס` 6: על פי ההלכה אין חיוב להניח תפילין של ר"ת, אולם מובא שירא שמים יניח תפילין של יד.

ועל פי הקבלה שניהם אמת, ואלו ואלו דברי אלוקים חיים.

שאלה מס` 7: אין חיוב להניח תפילין במנחה.

שאלה מס` 8: כל מה שכתבת נכון מאוד, אולם יותר טוב ועדיף גם להתפלל תפילת שמו"ע עם התפילין.

נעביר את הצעתך להנהלת הארגון, תודה רבה לך, ויקויים בך הפסוק הנאמר על מניחי תפילין `וראו כל עמי הארץ כי שם ה` נקרא עליך ויראו ממך`.

בברכה,
פנחס




להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה