חברה והשקפה

מה נשים לא לומדות גמרא והאם יש על כך איסור מרבנים?

  • כ"ה אדר א' התשע"ד
אא

שאלה

שלום וברכה, השאלה הראשונה שלי היא למה נשים לא לומדות גמרא והאם יש על כך איסור מרבנים? שאלה שנייה, אני באמת רוצה להבין את כל העניין עם האברכים- למה אדם שאין לו כסף יכול לצפות מהציבור שיפרנס ויכלכל את משפחתו במקום שהוא יצא לעבוד וישלב זאת עם לימודי תורה? לא נאמר בזעת אפך תאכל לחם? אני באמת לא מנסה להקניט את הציבור החרדי אלא באמת להבין מאיפה זה בא וכיצד זה מתחבר עם לא להזדקק למתנות בשר ודם? פשוט, שמעתי על בחור חרדי שרק התחתן (ואני יודעת שזה קיים הרבה), שפשוט הגיע לבית כנסת בי-ם ואמר שהוא מתחתן ועכשיו הוא מבקש מהציבור שיפרנסו אותו ואת משפחתו לעתיד וזה פשוט לא הגיוני בעייני.. תודה רבה

תשובה

שלום וברכה

האיסור לבנות ללמוד תורה שבעל פה כשהדבר אינו נוגע להם הלכתית מבואר ברמב"ם הלכות תלמוד תורה פרק א הלכה יג

אשה שלמדה תורה יש לה שכר אבל אינו כשכר האיש, מפני שלא נצטוית, וכל העושה דבר שאינו מצווה עליו לעשותו אין שכרו כשכר המצווה שעשה אלא פחות ממנו, ואע"פ שיש לה שכר צוו חכמים שלא ילמד אדם את בתו תורה, .. אמרו חכמים כל המלמד את בתו תורה כאילו למדה תפלות, במה דברים אמורים בתורה שבעל פה אבל תורה שבכתב לא ילמד אותה לכתחלה ואם למדה אינו כמלמדה תפלות. וכן נפסק בשולחן ערוך יורה דעה סימן רמו סעיף ו.

ולשאלה השניה.

אין מצוה לעבוד כמובן ישנה קללה שה` קילל את אדם הראשון, שבזיעת אפך תאכל לחם.

כל מי שיכול ללמוד בוודאי אין לו ללכת לעבוד כאידיאל, העבודה היא רק הכרח כשצריך להתפרנס, ולכן כל מי שיכול ללמוד בוודאי יש לו ללמוד ולא לעבוד,

וישנם אנשים אשר פרקו את כל חשבונות הועלם הזה מעל צאוורם ובחרו למסור את נפשם לה` הרי הדבר מובטח לו שה` ידאג לפרנסתו וכמבואר ברמב"ם הלכות שמיטה ויובל פרק יג

הלכה יב
ולמה לא זכה לוי בנחלת ארץ ישראל ובביזתה עם אחיו מפני שהובדל לעבוד את י"י לשרתו ולהורות דרכיו הישרים ומשפטיו הצדיקים לרבים שנאמר יורו משפטיך ליעקב ותורתך לישראל, לפיכך הובדלו מדרכי העולם לא עורכין מלחמה כשאר ישראל ולא נוחלין ולא זוכין לעצמן בכח גופן, אלא הם חיל השם שנאמר ברך י"י חילו, והוא ברוך הוא זוכה להם שנאמר אני חלקך ונחלתך.

הלכה יג
ולא שבט לוי בלבד אלא כל איש ואיש מכל באי העולם אשר נדבה רוחו אותו והבינו מדעו להבדל לעמוד לפני יי לשרתו ולעובדו לדעה את יי והלך ישר כמו שעשהו האלהים ופרק מעל צוארו עול החשבונות הרבים אשר בקשו בני האדם הרי זה נתקדש קדש קדשים ויהיה י"י חלקו ונחלתו לעולם ולעולמי עולמים ויזכה לו בעה"ז דבר המספיק לו כמו שזכה לכהנים ללוים, הרי דוד עליו השלום אומר י"י מנת חלקי וכוסי אתה תומיך גורלי.

אבל אין הדברים אמורים אלא למיוחדים שבחבורה שאכן מוכנים למסור את נפשם למען התורה, אשריהם ואשרי חלקם! אבל רוב הציבור החרדי עמל קשה לפרנסתו ככל שאר חלקי האוכלוסיה.

מהכירות קרובה עם הציבור החרדי הרי הסיפור של הבחור שביקש מהציבור וכו`, הוא שקר גס, אין כזה דבר, שחתן יבקש ממישהו לפרנס אותו לאחר הנישואין.

בברכה - בנימין שמואלי


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה