שאל את הרב - כללי

תשובה על עבירות מהתורה

  • י"ט חשון התשע"ו
אא

שאלה

כיצד עושים תשובה על עבירות חמורות מאד מהתורה , ואיך נדע האם התשובה התקבלה ויש מחילה משמיים?

תשובה

לכבוד השואלת, 

סליחה על האיחור בתשובה. 

 

הרוצה לעשות תשובה אפילו על עבירה חמורה מן התורה, יצטרך לקיים את ג' חלקי התשובה השווים לכל עבירה: חרטה, וודוי, קבלה על להבא (עיין ברמבם הלכות תשובה פרק ב' הלכות ג-ד).

חרטה פירושה: שהאדם יש לו חרטה גדולה על מה שקרה, ושאם היה בדיוק אותו מצב מזדמן עוד פעם, היה נמנע מלעסוק שוב בדבר והיה פורש.

 וודוי, פירושו: שאומר את הנוסח של הווידוי בביטוי שפתיים (אפילו בקול נמוך, כי אין צורך שאף אחד ישמע - אבל לא מספיק שיעשה את הווידוי במחשבה בלבד) בינו לבין הקב"ה. עיין ברמב"ם הלכות תשובה פרק א' הלכה ב'  את הלשון המדוייקת של הווידוי (הובא להלן). צריכים לומר את נוסח הווידוי בעמידה, ובכפיפה, ויש לפרט עד כמה שאפשר במילים בדיוק את חלקי המעשה ומה שעשה שהיה שלא כרצון השם, וכמו שכתב הרמבם שם בפרק ב' הלכה ד': "וצריך לפרוט את החטא". וכל מה שמפרט יותר (מבלי להאריך, רק בהזכרת הפרטים עצמם) אחרי שמקדים באמירתו להשם את עיקר הנוסח שהוא: "חטאתי עויתי ופשעתי לפניך"  עוזר לעקור את היצר הרע לאותו ענין מלבו.

 

 מקבל על עצמו להבא פירושו: שמקבל חזק חזק בלבו שלעולם לא יחזור לעשות הדבר ההוא שוב. ועדיף שיקבל גם איזשהו סייג וגדר שימנע אותו מלבוא לידי מצב כזה מכאן ולהבא.

וכיון שהשלים את שלשת החלקים שנזכרו, הרי זה נחשב לתשובה שלימה, ונקרא שעשה תשובה.

~~~

 

אמנם לגבי ענין הכפרה חילוק יש בדבר: שאם עבר על עשה, נמחל לו מיד; אבל אם עבר על לאו מן התורה, אז תשובה "תולה" ויום הכיפורים גומר את הכפרה (וכמו שכתב הרמבם בהלכות תשובה פרק א,הלכה י'): ובאלו נאמר "כי ביום הזה יכפר עליכם". א"כ יצטרך להמתין עד יום הכיפור, ואח"כ יתכפר לו

ובעבירות יותר חמורות מאלו כגון עבירות שחייבים עליהם כרת או מיתת בית דין, אז אין הכפרה נגמרת אפילו אחרי יום הכיפורים, וצריך האדם לעבור גם כן יסורין ובזה נגמר כפרתו. 

~~~

הדרך לדעת אם אכן התשובה נתקבלה בשמים, שמעתי בשם מ"ר האדמו"ר מבעלזא שליט"א, שזה דומה להרגשה שיש לאדם לאחר שהתפלל. שלאחר שהתפלל האדם ושפך את לבו בתפילתו לפני בוראו, ואחרי סיום תפילתו הוא מרגיש ידיעה בלב כאילו שיודע שמישהוא שמע את מה שהוא אמר - זהו סימן שנתקבלה תפילתו. וכמו כן בתשובה, אחרי שקיים את תהליך התשובה, אם הוא מרגיש את הידיעה בלבו שהקב"ה קיבל את תשובתו, יכול לדעת מזה שאכן היא נתקבלה. 

בברכה שיזכו כל ישראל לתשובה שלימה במהרה, 

רב נחום

 

ואם בן אדם זוכה לעשות את תהליך הנ"ל של התשובה בעולם הזה, שוב אינו צריך לעבור את התהליך של זיכוך מעבירה שלאחר החיים  בגהינום, השם יצילינו.


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה