נשים

שאלה דיי דחופה

  • י"ד חשון התשע"ו
אא

שאלה

שלום לכבוד הרב! אני לומדת בסמינר ואנחנו צריכות להביא מדרש על"אשתך כגפן פוריה בירכתי ביתך" אני חיפשתי ברהב זמן ולא מצאתי אז אמרתי שבטח באתר הידברות המקסים שפועל כל כך הרבה למען עם ישראל יהיה לרב מה להציע לי (אפשר גם משהו אחר, שהנושא יהיה בית)

תשובה

שלום וברכה

תנחומא וישלח
(ו) ותצא דינה בת לאה זש"ה כל כבודה בת מלך פנימה (תהלים מ"ה) א"ר יוסי כשהאשה מצנעת את עצמה בתוך הבית ראויה להנשא לכהן גדול ותעמיד כהנים גדולים שנאמר כל כבודה וגו' אם תכבד עצמה בתוך הבית ממשבצות זהב לבושה תנשא למי שכתוב בהן ושבצת הכתונת שש א"ר פנחס הכהן בר חמא בזמן שהיא צנועה בתוך הבית כשם שהמזבח מכפר כך היא מכפרת על ביתה שנאמר (תהלים קכ"ח) אשתך כגפן פוריה בירכתי ביתך ואין ירכתי אלא מזבח שנאמר ושחט אותו על ירך המזבח (ויקרא א') דבר אחר אשתך כגפן פוריה אימתי היא כגפן פוריה בזמן שהיא בירכתי ביתך ואם עשתה כן בניך כשתילי זתים תעמיד בנים נמשחין בשמן המשחה סביב:
 
מדרש תהילים פרק קכ"ח
 אשתך כגפן פוריה. אימתי אשתך כגפן פוריה, כשהיא צנועה בירכתי ביתך, אז, בניך כשתילי זתים. וכן אתה מוצא בשרה, (בראשית יח, ט-י) ויאמר הנה באהל. ויאמר שוב אשוב אליך. אמר רבי יהושע בן לוי, אשתך כגפן פוריה בירכתי ביתך בניך כשתילי זתים. מה זתים אין בהם הרכבה, אף בניך לא יהיה בהם שום פסולת. 
 
תנא דבי אליהו רבה פרק יח'
אשתך כגפן פוריה בירכתי ביתך אשתך תהא כגפן שהוא עושה פירות ולא כגפן שאינו עושה פירות ואימתי תהא אשתך כגפן שהוא עושה פירות כל זמן שאשתך תהא בירכתי ביתך, מה כתיב בתריה בניך כשתילי זיתים מה זית זה יש בו זית לאכילה וזית ליבש וזית לשמן ושמנו דולק בכל הנרות כך כל זמן שאשתך בירכתי ביתך היא אינה דומה אלא לגפן שאינה זזה ממקומה לעולם ובניה דומין לזית מהם בעלי מקרא מהם בעלי משנה מהם בעלי תלמוד מהם בעלי משא ומתן מהן חכמים ומהן נבונים יודעי בינה כל דבר בעתו לכך נאמר אשתך כגפן פוריה בירכתי ביתך בניך כשתילי זיתים וגו'. שניה לה אשה שמהלכת בשוק ומדברת עם כל אדם היא גורמת רעה לעצמה ושיהיו בניה רעים ומתחייבת בעצמה ובבניה, מכאן אמרו אשה רעה גורמת רעה לעצמה ולבניה שיהיו בניה בעלי מומים כיצד אם היא מתגברת פעם בחוץ פעם ברחובות היא גורמת רעה לעצמה ולבניה שיהיו כל בניה רעים בעלי מומין ואם לא קוצה לה חלה בטהרה או פשעה לה מן הנדה האמורה בתורה גם היא גורמת רעה לעצמה ולבניה שיהיו כל בניה בעלי מומין ואינה מוצאה קורת רוח לעולם ובשביל מעשיהן המקולקלין הויין להם בנים חגרין אלמין וסומין אחד מהן שוטה ואחד מהן רשע. 
 
בברכה,
בנימין שמואלי

להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה