חברה והשקפה

תוחלת החיים של האדם

  • י"א חשון התשע"ו
אא

שאלה

האמונה היהודית מציינת כי מספר שנותיו של אדם קצוב (וישנה מחלוקת האם מספר שנותיו יכול לגדול/לקטון כתוצאה ממצוות/עבירות). בנוסף, אנו רואים שתוחלת החיים של האדם המערבי הולכת וגדלה עם השנים עם תלות הדוקה בהתקדמות עולם הרפואה ועם מודעות האדם להיזקים תברואתיים ותזונתיים. מה צריכה להיות גישתו של אדם מאמין לעלייה בתוחלת החיים? האם הקב"ה החליט להתחיל להגדיל את תוחלת החיים בצורה הדרגתית? האם ניתן לשלב בין שתי הגישות בלי שזה יישמע כמו תירוץ מתפתל?

תשובה

שלום וברכה,
 
במהלך ימי הביניים היו מחלות איומות שהרגו רבבות אנשים, ובאירופה נועדו מחלות כמו מחלת הריאות והשחפת שגבו את חייהם של קרובי משפחה רבים בצעירותם, והיתה תמותת תינוקות גבוהה. לפיכך נוצר הרושם כאילו לאורך כל ימי ההיסטוריה האנושית, היו אנשים מתים בצעירותם, עד שהגיע המדע המודרני. טענה זו רחוקה מלהיות נכונה. בכל התרבויות בכדור הארץ ישנו שיעור דומה של זקנים, גם בארצות שלא היו מפותחות, כמו סין ויפן ויוון.
 
גם ממצאים ארכיאולוגים מגלים שזקנים לא היו תופעה נדירה כלל, וסבות וסבתות רבים בכל משפחה נמצאו בכל תרבות עתיקה.
 
בספר התהילים נוכל למצוא עדות בת יותר מ-2000 שנה לאורך החיים הממוצע של בני אדם:
"ימי שנותיהם בהם שבעים שנה, ואם בגבורות שמונים שנה" (תהילים צ'), זהו למעשה תוחלת החיים הממוצעת של בני אדם בחברה המערבית בימינו.
 
הקב"ה הוא שמחליט אילו מחלות יהיו נפוצות יותר או פחות, מתי וכיצד יצליחו בני האדם להתגבר על מחלות מסויימות, והוא יתברך גם מי שמחליט האם תרבות מסויימת תזכה לחיות יותר שנים או פחות, ומה יהיה איכות החיים בכל תרבות ותרבות. אם לפתע נזכה לחיים ארוכים יותר, פירוש הדבר שאלוקים החליט להעניק לנו חיים ארוכים יותר באמצעים אלו. אנו מתקרבים בדורנו לקראת הגאולה השלמה, שבה מצבם החומרי של בני האדם ישתפר פלאים, וכל זה הוא חלק מתהליך הגאולה השלמה, שנועד להכין את הקרקע לחיים מתוקנים שבהם נוכל ללמוד תורה ולקיים מצוות בנוחות מלאה ללא ייסורים. חלק מתהליך הכנה זה כולל שיפורים מדעיים וטכנולוגיים כאלה ואחרים.
 
ובנוגע לשאלתך,
למרות שכוחה של התפילה גדול מאוד, והיא מסוגלת לחולל נסים ונפלאות, אולם חשוב לדעת שישנו בראש ובראשונה גורל שנקבע לכל אדם ואדם - אם יהיה עני או עשיר, חולה או בריא, כמה יחיה ומתי ימות. במסכת נידה נאמר (דף טז, ע"ב): "דרש ר' חנינא בר פפא: אותו מלאך הממונה על ההריון - "לילה" שמו, ונוטל טיפה ומעמידה לפני הקדוש ברוך הוא, ואומר לפניו: ריבונו של עולם, טיפה זו מה תהא עליה - גיבור או חלש, חכם או טיפש, עשיר או עני? ואילו רשע או צדיק - אינו אומר".
הדבר היחיד שלא נקבע משמים, הוא האם האדם יהיה צדיק או רשע. אך שאר התנאים הפיזיים של חייו נקבעים משמים עוד בטרם נולד. וקשה מאוד לשנות גזירות שנקבעו בשמים, למרות שהדבר אפשרי (כך לדוגמה, הגמרא מספרת כיצד בתו של רבי עקיבא ניצלה ממוות בזכות מעשה צדקה שעשתה, וישנם סיפורים דומים על אנשים שחיו חיים ארוכים יותר ממה שנקבע להם בזכות תפילה תשובה וצדקה). מכל מקום, התפילות תמיד מקרבות את היהודי לבורא ומסייעות לנשמתו ברמה הרוחנית, גם בעניינים שהיהודי לא חשב עליהם, אך הן לא תמיד חייבות להתגשם בדיוק בעניין שבו הוא מבקש - כי הדבר תלוי לגמרי בהחלטתו של בורא עולם, היודע את מצבו של כל אדם, ואת צרכיו האמיתיים, ואת התיקון הטוב ביותר לנשמתו.
 
ההוכחות הגדולות לאמיתות היהדות לא מבוססות על תפילה, אלא הוכחות היסטוריות גדולות להתגלותו של בורא עולם לעם ישראל. להכרת יסודות האמונה היהודית, אנא קרא דו-שיח שכתבתי בין אתאיסט לאלוקים לאחר המוות, ובו תיאור ההוכחות האמיתיות לאמונה היהודית. לקריאת החוברת הקצרה, נא חפש בגוגל את המילים "שיחה גורלית".
 
בברכה,
דניאל בלס

להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה