אמונה

איפה האמת ההגיונית

  • כ"ה אדר א' התשע"ד
אא

שאלה

יש לי בעיה שמאוד מפריעה לי. אני חרדית ומאוד מאמינה בדרך זו, אבל לפעמים יש דברים בדת שכל כך מקוממים ונראים חסרי היגיון וזה מאוד מפריע לי. דוגמאות מן המציאות : 1. אחד הרופאים שאיתו אני עובדת סיפר כי פעם יהודי (כמובן לא היה לי מה לענות) יהודי (חרדי שעשה המון חסדים בחייו - לא משנה לגוף השאלה כי על כל יהודי או אפילו אדם זה מקומם ) בבית החולים במצב קשה (סופני) כאשר מה שיכל להצילו היתה השתלת ריאה. באותו בית חולים שכבה אישה במצב אנוש לחלוטין (אבל עדיין יכלה לתרום) שהתאימה לתרומת הריאה, שאלו את רבניהם החרדים האם מותר וענו : "לא" המשך הסיפור תוך זמן קצר מאוד שניהם הלכו לבית עולמם (לא היתה שום אפשרות אחרת לא היה להם סיכוי לשרוד) לחולה הסופנית לא היה שום סיכוי לשרוד אבל היא יכלה להציל חיין של החולה השני ע"י תרומת ריאה, אבל נתנו לו למות ... האם אין זה רצח ?! זה לא שהיה לה איזשהו סיכוי אפילו קלוש לשרוד... לא היה לה שום סיכוי שום סיכוי !!! עכשו תענו שאצל הקב"ה חשובה כל שניה של חיי כל יהודי ואי אפשר להציל חיים שלמים של בנאדם ע"י קיצור אפילו קל מאוד (כי נותרו לה מספר דקות/ שעות לחיות, אינני יודעת) של חיי יהודי אחר, אבל אני אענה לכם שהיום יש דרכי ריפוי שלא היו קיימים בתקופות קודמות ושהקב"ה גם חכם וגם רחמן, וחנן לבני האדם מחכמתו ורחמנותו כדי שישתמשו בתכונות אלו (מהו רחום אף אתה רחום ...) , ומצב כמו שסיפרתי הוא אבסורדי וחסר כל היגיון/ חכמה/ רחמנות, האם באמת זהו רצונו יתברך ?! אני ממש מפחדת לענות כי מצד אחד אני מאמינה ברבנים אבל מצד שני השכל והלב לא מקבלים מצב שכזה.... 2. לא מזמן מתפרסמת ידיעה כי אישה קבלה גט אחרי 19 שנה ! לא יאומן ! נתנו לאישה לסבול ולהתענות בלי אפשרות להתחיל חיים חדשים ולקבל חום של בעל אחר במשך 19 שנה ! ובאותו ענין שמעתי מספר פעמים על בעלים שפשוט "בורחים" לנשותהם וכך משאירים אותן עגונות לשנים של סבל דיכאון תחושת השפלה ואי צדק האם יתכן שזהו רצונו יתברך ? ומלבד זאת מה זה הקיפוח הזה של הנשים כאילו הן רכוש של הגבר שקידש אותן כאילו הן איזה בהמה ללא לב ללא רגשות וללא צרכים, שכל הדיון הוא למי שייכת הבעלות עליהן (ממש כמו חפצים) בשרי נעשה חידודין חידודין, היתכן שזאת האמת האלוקית !!! שוב הקב"ה חנן אותנו בשכל על מנת שנשנמש בו, אולי הגיע הזמן לאיזו רויזיה ? 3. מדוע אישה שקבלה גט ואם כן כבר אינה חפץ של אף גבר עדיין צריכה לכסות ראשה ? כאילו שחייה לא מספיק מרים, מסובכים, ולפעמים אף משפילים כי סטטום של גרושה זה לא בדיוק תענוג גדול באף מגזר. למה צריך להוסיף לה עוד מישור של מעמסה וקושי בחיוב של כיסוי ראש ?! אפילו לאשה נשואה קשה ומאתגר לכסות ראש אבל לפחות יש לה אולי קומפנסציה אבל גרושה, למה ? ! הצילווווווווו !!!!!!!!!

תשובה

שלום וברכה

אענה לך על ראשו ראשון ועל אחרון אחרון. אכן ההלכה היא שאסור לרצוח נפש מפני נפש, איננו יודעים חיים של מי חשובים יותר בעיני ה`, ולכן לא נרצח יהודי אשר הוא במצב סופני כדי להציל מישהו אחר, אולי חשובים יותר חייו של החולה הסופני, מי הוא זה שיכול להחליט לרצוח יהודי מפני כל סיבה בעולם? רק הבורא הוא יכול להחליט מתי לקחת את נשמתו של האדם.

מאחר ואכן הבורא הוא זה שנתן חכמה לרופאים לרפאות, ובוודאי שדבר זה היה ידוע לבורא בעת נתינת התורה שיבוא יום שיוכלו להשתיל איברים באדם, הרי היה הבורא יכול להכניס בתורתו את ההלכה שמותר לרצוח חולה אנוש כדי להציל חולה אחר, אבל מאחר והבורא לא כתב כך בתורתו אלא כתב להיפך, למרות שהבורא ידע בעת נתינת התורה שהדבר יהיה שאלה של חיים לאחר, הרי הבורא כך רצה שיהיה. ומי אנחנו שנוכל להחליט לרצוח אדם למרות האיסור של ה` על כך.

יהודי מאמין יודע שאין המוות כתוצאה מכשל רפואי מסוים או כתוצאה מכל דבר אחר, אלא כתוצאה מגזירת הבורא בראש השנה שפלוני יחיה ופלוני ימות, ברור שגזירה זו לא ניתנת לשינוי באמצעות הרופאים, אלא באמצעות תפילות ותשובה וכו`, כל ההליכה לרופאים היא רק בגדר ההשתדלות לרפואה אבל לא בזהה דבר תלוי, וכאשר על פי התורה אסור לעשות פעולה מסוימת, הרי נדע שהבורא החליט לקחת את נשמתו איליו, ולא תעזור ההשתדלות ולכן אין בכל כל בעיה כאשר התורה שנתינה ע"י נותן הנשמות אוסרת לעשות פעולה מסוימת, אף שכתוצאה מכך ימות מאן דהוא.

הרי ההלכה היא שאם הגויים דורשים יהודי אחד להריגה מתוך קבוצה, ואל מצביעים על אדם מסוים, והם מודיעים שאם לא יתנו להם אחד הם יהרגו את כולם חובה למסור את הנפש ולא לתת אחד מהם להריגה, אלא אם כן אחד מתנדב מעצמו, וכך היא ההלכה בהרבה דברים והכול כרצון הבורא, הוא נתן לנו את הנשמה והוא יחזליט לנו מתי לקחתה ומתי לעשות הכול להצילה.

2. ישנם אנשים שהרגו ורצחו אחרים, ודבר זה גם כן גרוע מאוד, ואיך יתכן שהבורא מסכים לכך שאחד יהרוג את השני, ולמה ה` הסכים שייקחו את נשמת פלונית אלמונית וכו`, וכמובן שאיננו יודעים את חשבונות שמים אבל נדע נאמנה שאין דין ללא דיין, ואין עונש ללא סיבה מספקת של הבורא שיודע בדיוק למה הוא מעניש את פלוני וכו`.

כך גם מסורבות הגט, אין הסיבה לסבלם, עקב הבעל הרע והאכזר, אלא כי כך גזר הבורא. וברגע שהבורא יחליט להתירה מכבלי העיגון, היא תותר. האמת האלוקית היא שאין אישה יכולה להשתחרר מבעלה ללא גט, וכשם שאי אפשר לחתוך עץ מהקרקע ללא פעולה מסוימת כך אי אפשר להתיר אישה מבעלה ללא גט, ורק הבורא אשר יודע את עומק הקשר הרוחני בין איש לאישה יודע איך להפריד בינם, ואין לכך קשר לכך שלאישה יש לב חושב מבין ומרגיש {הרבה יותר מגבר בדרך כלל} אלא זאת היא גזירת המלך, ולכן אין דרך אחרת להתיר אישה אלא בגט.

וכפי שציינתי קודם אין הייסורים באים איליה בטעות, אלא בכוונת מכוון. 3. כל מצות ה` ניתנו גם כאשר קצת/הרבה קשה לקיימם, ואין למצוות שום קשר למצב הנפשי של האישה, וכמו שלא נתיר לה להקל בדברים אחרים עקב צרותיה, כלך לא נוכל להקל לה בכיסוי ראש עקב מצבה. וכל זה בקטע ההשקפתי אבל מחובתי לציין שבהלכה אכן יש מקום להקל לגרושה מכמה סיבות הלכתיות אשר אין כאן מקומם, וכל גרושה אשר חושבת שהכיסוי ראש תוקע אותה בזיווג וכדומה, לעשות שאלת רב שיפסוק לה מה לעשות. בברכה – בנימין שמואלי


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה