שאל את הרב - כללי

לגבי תשובתך על המשיח [מתי יבוא המשיח [ב]]

  • כ"ה אדר א' התשע"ד
אא

שאלה

כיצד דבריך מסתדרים עם דברי הרב אמנון יצחק האומר בהרצאותיו האחרונות שאין ישראל נגאלים אלא בתשובה וכן הוא מביא מהמקורות שאם ישראל עושים תשובה מייד נגאלים ,ואם לא מעמיד עליהם מלך שגזרותיו קשות כהמן[נשיא איראן כיום] ואז שבים בתשובה ונגאלים.

תשובה

שלום וברכה

כך שנו חז"ל במסכת סנהדרין (צז עמוד ב), וברשותך אעתיק דבריהם בצירוף פירושו של רש"י [בסוגריים]. וכל מי שילמד את הסוגיה יתרשם לקראת מה אנו הולכים, ובאיזה מסגרת של זמן אנו נמצאים.

אָמַר רַב, כָּלוּ כָּל הַקִּצִים, וְאֵין הַדָּבָר תָּלוּי אֶלָּא בִּתְשׁוּבָה וּמַעֲשִׂים טוֹבִים [- אם כל ישראל חוזרים בתשובה יבוא, ואם לאו לא יבוא]. וּשְׁמוּאֵל אָמַר, דַּיּוֹ לְאָבֵל, שֶׁיַּעֲמוֹד בְּאֶבְלוֹ. [דיו להקדוש ברוך הוא שעומד כמה ימים וימינו אחור, כלומר, אם לא יעשו תשובה אינו עומד באבלו כל הימים אלא ודאי קץ לדבר.

ויש מפרשים: דיו לאבל - דיין לישראל צער גלות, אפילו בלא תשובה נגאלים]. כְּתַנָּאֵי, רַבִּי אֱלִיעֶזֶר אוֹמֵר, אִם יִשְׂרָאֵל עוֹשִׂים תְּשׁוּבָה - נִגְאָלִים, וְאִם לָאו - אֵין נִגְאָלִים. אָמַר לוֹ רַבִּי יְהוֹשֻׁעַ, אִם אֵין עוֹשִׂים תְּשׁוּבָה, אֵין נִגְאָלִים? אֶלָּא הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא מַעֲמִיד לָהֶם מֶלֶךְ, שֶׁגְּזֵרוֹתָיו קָשׁוֹת כְּהָמָן, וְיִשְׂרָאֵל עוֹשִׂים תְּשׁוּבָה, וּמַחֲזִירָם לְמוּטָב. תַּנְיָא אִידָךְ, רַבִּי אֱלִיעֶזֶר אוֹמֵר, אִם יִשְׂרָאֵל עוֹשִׂין תְּשׁוּבָה - נִגְאָלִין, שֶׁנֶּאֱמַר, (ירמיה ג)"שׁוּבוּ בָנִים שׁוֹבָבִים אֶרְפָּה מְשׁוּבֹתֵיכֶם". אָמַר לוֹ רַבִּי יְהוֹשֻׁעַ, וַהֲלֹא כְּבָר נֶאֱמַר, (ישעיה נב) "חִנָּם נִמְכַּרְתֶּם וְלֹא בְכֶסֶף תִּגָּאֵלוּ", "חִנָם נִמְכַּרְתֶּם" - בְּעוֹבְדֵי כּוֹכָבִים, "וְלֹא בְכֶסֶף תִּגָּאֵלוּ" - לֹא בִּתְשׁוּבָה וּמַעֲשִׂים טוֹבִים [- שאפילו אין עושים תשובה – נגאלים].

אָמַר לוֹ רַבִּי אֱלִיעֶזֶר לְרַבִּי יְהוֹשֻׁעַ, וַהֲלֹא כְּבָר נֶאֱמַר, (מלאכי ג) "שׁוּבוּ אֵלַי וְאָשׁוּבָה אֲלֵיכֶם". אָמַר לוֹ רַבִּי יְהוֹשֻׁעַ, וַהֲלֹא כְּבָר נֶאֱמַר, (ירמיה ג) "כִּי אָנֹכִי בָּעַלְתִּי בָכֶם [- משמע: בעל כרחכם, בלא תשובה] וְלָקַחְתִּי אֶתְכֶם אֶחָד מֵעִיר וּשְׁנַיִם מִמִּשְׁפָּחָה וְהֵבֵאתִי אֶתְכֶם צִיּוֹן". אָמַר לוֹ רַבִּי אֱלִיעֶזֶר, וַהֲלֹא כְּבָר נֶאֱמַר, (ישעיה ל) "בְּשׁוּבָה וָנַחַת תִּוָּשֵׁעוּן" וְגוֹ`. אָמַר לוֹ רַבִּי יְהוֹשֻׁעַ לְרַבִּי אֱלִיעֶזֶר, וַהֲלֹא כְּבָר נֶאֱמַר, (שם מט) "כֹּה אָמַר ה` גֹּאֵל יִשְׂרָאֵל קְדוֹשׁוֹ לִבְזֹה נֶפֶשׁ לִמְתָעֵב גּוֹי" וְגוֹ` [- אותם הבזויים ומתועבים בעבירות, אף על פי כן יגאלו, מלכים יראו וקמו].

אָמַר לוֹ רַבִּי אֱלִיעֶזֶר, וַהֲלֹא כְּבָר נֶאֱמַר, (ירמיה ד) "אִם תָּשׁוּב יִשְׂרָאֵל נְאֻם ה`, אֵלַי תָּשׁוּב". אָמַר לוֹ רַבִּי יְהוֹשֻׁעַ, וַהֲלֹא כְּבָר נֶאֱמַר, (דניאל יב) "וָאֶשְׁמַע אֶת הָאִישׁ לְבוּשׁ הַבַּדִּים אֲשֶׁר מִמַּעַל לְמֵימֵי הַיְאֹר וַיָּרֶם יְמִינוֹ וּשְׂמֹאלוֹ אֶל הַשָּׁמַיִם וַיִּשָּׁבַע בְּחֵי הָעוֹלָם, כִּי לְמוֹעֵד מוֹעֲדִים וָחֵצִי [- הרי שיש קץ בדבר] וּכְכַלּוֹת נַפֵּץ יַד עַם קוֹדֶשׁ [- כשתכלה תקומתם וחוזק ידיהם שהיתה נפוצה אילך ואילך, גבורה ותועלת לפשוט אנה ואנה, ואחר שתכלה גבורתם שיהיו שפלים למאוד] תִּכְלֶינָה כָּל אֵלֶּה [אלו הצרות ויבוא משיח, כמו שנאמר בשירת האזינו `כי יראה כי אזלת יד וגו`]. שָׁתַק רַבִּי אֱלִיעֶזֶר. וְאָמַר רַבִּי אַבָּא, אֵין לְךָ קֵץ מְגֻלֶּה מִזֶּה, [- כשתתן ארץ ישראל פריה בעין יפה אז יקרב הקץ, ואין לך קץ מגולה יותר] שֶׁנֶּאֱמַר, (יחזקאל לו) "וְאַתֶּם הָרֵי יִשְׂרָאֵל עַנְפְּכֶם תִּתֵּנוּ וּפֶרְיְכֶם תִּשְּאוּ לְעַמִּי יִשְׂרָאֵל כִּי קֵרְבוּ לָבוֹא".

רַבִּי אֶלְעָזָר אוֹמֵר, אַף מִזֶּה [- הפסוק אפשר להבין מתי הגיעה הקץ, כשתראה שאין אדם משתכר, וכמו שאמרו חז"ל אין בן דוד בא עד שתכלה פרוטה מן הכיס, דהיינו שאין מעות מצויות בכיס] שֶׁנֶּאֱמַר, (זכריה ח) "כִּי לִפְנֵי הַיָּמִים הָהֵם שְׂכַר הָאָדָם לֹא נִהְיָה וּשְׂכַר הַבְּהֵמָה [- עבודת האדמה שהיא על ידי בהמה אֵינֶנָּה, וְלַיּוֹצֵא וְלַבָּא אֵין שָׁלוֹם מִן הַצָּר [- אז יבוא משיח]". מַאי "לַיּוֹצֵא וְלַבָּא אֵין שָׁלוֹם מִן הַצָּר"? רַב אָמַר, אַף תַּלְמִידֵי חֲכָמִים [אותם שהיה דינם לצאת ולבא בשלום], שֶׁכָּתוּב בָּהֶם ,שָׁלוֹם`, דִּכְתִיב, (תהלים קיט) "שָׁלוֹם רָב לְאֹהֲבֵי תוֹרָתֶךָ", אפילו להם אֵין שָׁלוֹם מִפְּנֵי הַצָּר [- מרוב הצרות, ויש מפרשים: מיצר הרע].

עד כאן דברי התלמוד שנאמרו ברוח הקודש על ידי התנאים והאמוראים מלפני אלפיים שנה, וכל המתבונן במה שהיה לנו ביובל האחרון, ובפרט להיכן הדברים מתגלגלים בזמן האחרון, רואה עין בעין את התגשמות דברי חז"ל איך שאפי` דבר מדבריהם אחורן לא שב ריקם, וכדעת שמואל ורבי יהושע שהודה לדגבריו רבי אליעזר בסופו של ויכוח. שגם ללא תשובה העם ייגאל.

גם השיטה בברייתא אחת, לפיו תשובה - ואפי` כזו הבאה מתוך הכרח על ידי מלך קשה כהמן – מעכבת את הגאולה, הרי שבהתבונן במציאות, עדיין נזכרת רוח התשובה ששטף את העם לפני מלחמת ששת הימים אל מול הפחד הנוראי שהיינו שרויים למול צבאות האוייבים שהקיפו אותנו כדבורים, ולפי הנראה גל תשובה שתשטוף את העם אל מול ההתרברבות של אותו מלך פרסי קשה כהמן, שלא מפסיק מלהצהיר על כונותיו, ואינו נמנע מלעשות זאת גם על במת האו"ם לפני נציגי עמי תבל, הרי שמרבית העם בוודאי ישוב בתשובה כשיראו כי אזלת יד ואפס עצור ועזוב, וככלות נפץ יד עם קודש, כפי שהבאתי את פירושו של רש"י לדברים, כל אחד נוכח שהיום הזה לא רחוק. הבה נקוה שיום יבוא ובעגלא ובזמן קריב, ישוב כל העם אל מקורותיו הלא נכזבים, שעליה מסרו את נפשם אבותינו במהלך כל הדורות, וכל העם יתקרב ברצון ובשמחה לאבא שבשמים, וכך נוכל לקבל פני משיח בסבר פנים יפות.

אבל, בכל אופן הגאולה בוא תבוא, ובמהרה בימינו ממש. גם הסימנים [שאין סימנים מוכיחים יותר מזה, כדברי התלמוד] המסיימים את הסוגיה, מתגשמים עין בעין, השפע של פירות ארץ ישראל, בד בבד עם התרחבות מעגיל העוני, כשגם הסימן האחרון המצער מאוד על קטגוריא וחוסר הבנה בין תלמידי חכמים, גם הוא לא נעדר, אין לנו אלא להרים עין כלפי אבינו שבשמים, ולהכין לבוש רוחני עם כפתורים מצוחצחים ומבהיקים, בה נקבל את פני משיח באהבה ובשמחה.

מחכה ומקוה, מייחל ומצפה מאוד מאוד מאוד - מנשה ישראל


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה