זוגיות

לימוד תורה במשך כל היום

  • כ"ה אדר א' התשע"ד
אא

שאלה

שלום. אני בחורה חרידית השואפת לבית אמיתי של תורה ומצוות. רצוני שבעלי בע"ה ילמד תורה במשך כל היום בלי לצאת לעבודה ושנטל הפרנסה יהיה עליי. לא מזמן יצא לי לקרוא על גדולי ישראל של הדור הקודם (ובעבר בכלל) שהיו עוסקים בתורה וכן היו עובדים, והגיעו להישגים מדהימים ועצומים בתורה!(החזון איש, הרב כדורי, הרב עובדיה, הרמב"ם וכו` וכו`) עובדה זו לא התיישבה לי עם המצב הזה שבדורינו (השאיפה לשבת וללמוד כל היום). מדוע אנשים לא מנסים לחקות את דרכיהם של גדולי ישראל- לשתף תורה ו(מוסר) עבודה (כמו שהיו נוהגים גם הסנהדרין בבית המקדש). אני מודעת לעיניין "ירידת הדורות" אך למרות זאת... וכן, קראתי במאמר לגברים: שהאישה- אין בכוחה הנפשי לשאת את עול הפרנסה הכבד, שלא כך אצל הגברים- שנולדו לעמל.ושזה רק עיניין של זמן עד שהאישה תקרוס תחת הלחץ הנפשי המוטל על כתפייה העדינות. אני מבולבלת מאד.האם שאיפותיי מתאימות ורלוונטיות עפ"י דעת תורה- היודעת את נפש האדם מכל צדדיה.. בהערכה רבה.

תשובה

שלום וברכה

לימוד התורה הוא הדבר הנעלה ביותר שיש לאדם עלי אדמות, ואין עדיפות התורה רק מעניינים גשמיים, אלא חשיבות התורה היא אף בעניינים רוחניים, ואין לך מצוה הגדולה יותר מדברי תורה, וכל מצוה אשר יכולה להיעשות ע"י אחרים אין לבטל תורה בעבור קיום המצוות האלו.

ועל כן בוודאי אין מבטלין תורה מפני מצוות "העבודה" שדבר זה אין לו כל חשיבות למול התורה.

גדולי עולם שעסקו לפרנסתם היה הדבר מחוסר ברירה, מאחר ולא היו יכולים לפרנס את בני ביתם, וגם הם קבעו מלאכתם עראי ותורתם קבע.

להבאת הדברים על דיקם אומר שהרב עובדיה וכן החזון איש לא עבדו, שיט הרמב"ם היא אכן שאסור להתפרנס מהציבור על מנת ללמוד תורה, אולם לא נפסקה הלכה כמותו אלא שמותר לקחת פרס מהציבור על מנת ללמוד תורה, וכן שחובה על הציבור לפרנס את לומדי התורה.

לענין עבודת האשה

כל זמן שהדבר באפשרותה ובכוחותיה של האשה לעבוד והבעל ילמד תורה  אין לך דבר גדול מזה, ומעלת האשה גדולה מאוד, ויש לה חלק בלימוד התורה של בעלה ובכך  תזכה לתחיית המתים ולכל המעלות הגדולות של לומדי התורה שעל כך נאמר שעין לא ראתה אלוקים זולתיך ברוב הטוב הצפון לצדיקים בעולם הבא.

אולם כאשר המצב הופך לבלתי אפשרי והאשה אנוסה ואינה יכולה לפרנס את ביתה, על הבעל לעשות אכן כמנהג כל הצדיקים, ולהביא פרנסה לביתו, ולא לענות את אשתו ואת בניו.

וכאשר נוהגים כך, הרי האשה עדיין נחשבת כמי שמסיעת לבעלה ללמוד כל היום גם כאשר הבעל עובד לפרנסה מאחר והאשה אנוסה בכך.

בהצלחה בבניית בית כשר ונאמן בישראל - בנימין שמואלי 


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה