הלכות ומנהגים

שאלות חשובות מותרללכת בקדיש
  • ב' חשון התשע"ו

אא

שאלה

שלום הרב, יש לי כמה שאלות שנראות לי כחשובות: 1. הרבה פעמים אני רואה בבית הכנסת, שבזמן אמירת קדיש אנשים ממשיכים ללכת ולא עוצרים במקומם. האם מותר ללכת כששומעים קדיש, או שצריך לעמוד מבלי לזוז ? ואם צריך לעמוד - אז מהו הטעם בדבר ? אשמח בבקשה לקבל את המקורות. 2.ביום הכיפורים האחרון, ראיתי שהרבה אנשים בבית הכנסת מקפלים את הטליתות שלהם בהפסקה שלפני תפילת מנחה. האם מותר לקפל דבר מה בשבת (או במקרה הזה ביום הכיפורים) ? אני חושב שלא... 3.בעניין הלכות מוקצה: מדוע אסור לטלטל חפץ ששייך לתחום מוקצה מחמת גופו ? למשל כלב ; מדוע אסור להרים אותו בשבת ? 4. שמעתי פעם שיש הלכה שאומרת שאם נוצרי נוגע ביין, דינו יין נסך ונאסר על היהודי לשתות ממנו. מדוע הנוצרי מטמא את היין ? נכון שיש לו דין של עובד עבודה זרה (בניגוד למוסלמי למשל), אבל מדוע זה גורם לטומאה של היין ? תודה רבה.

תשובה

שלום וברכה

1. מותר ללכת.

2. מחלוקת הפוסקים שיש מתירים שלא בדרך הקיפול הראשון ועדיף להימנע.

3. איסור מוקצה הוא מפני כמה סיבות בית יוסף אורח חיים סימן שח : ובטעם איסור טלטול דברים המוקצים כתב הרמב''ם בסוף פרק כ''ד הי''ב יג וזה לשונו אסרו חכמים לטלטל מקצת דברים בשבת כדרך שהוא עושה בחול ומפני מה נגעו באיסור זה אמרו ומה אם הזהירו נביאים וצוו שלא יהא הילוכך בשבת כהילוכך בחול ולא שיחת השבת כשיחת החול שנאמר ישעיה נח יג ודבר דבר קל וחומר שלא יהא טלטול בשבת כטלטול בחול כדי שלא יהא כיום חול בעיניו ויבא להגביה ולתקן כלים מפנה לפנה או מבית לבית או להצניע אבנים וכיוצא בהם שהרי הוא בטל ויושב בביתו ויבקש דבר שיתעסק בו ונמצא שלא שבת ובטל הטעם שנאמר בתורה דברים ה יד למען ינוח ועוד כשיבקר ויטלטל כלים שמלאכתן לאיסור אפשר שיתעסק בהם מעט ויבא לידי מלאכה ועוד מפני שמקצת העם אינם בעלי אומניות אלא בטלים כל ימיהם כגון הטיילין ויושבי קרנות שכל ימיהם הם שובתין ממלאכה ואם יהיה מותר להלך ולדבר ולטלטל כשאר הימים נמצא שלא שבת שביתה הניכרת לפיכך שביתה בדברים אלו היא שביתה השוה בכל אדם ומפני דברים אלו נגעו באיסור הטלטול ואסרו שלא יטלטל אדם בשבת אלא כלים הצריך להם כמו שיתבאר עכ''ל והראב''ד כתב שם הי''ג טעם אחר שטלטול דברים המוקצים נאסר מפני גדר ההוצאה כמו שאמר ו בפרק כל הכלים קכד אטו טלטול לאו צורך הוצאה הוא.

4. רמב''ם הלכות מאכלות אסורות פרק יא :  הלכה ד וכל יין שיגע בו העכו''ם הרי זה אסור שמא נסך אותו שמחשבת העכו''ם לעבודת כוכבים הא למדת שיין ישראל שנגע בו העכו''ם דינו כסתם יינם שהוא אסור בהנייה.

בברכה,

בנימין שמואלי


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה