אמונה

מערת הנטיפים וגיל העולם

  • כ"ח תשרי התשע"ו
אא

שאלה

שלום. הייתי לאחרונה במערת הנטיפים , הוקסמתי מיופיו של מעשיו של בורא עולם, אבל דבר אחד שלא הבנתי זה- כשהסבירו לנו על היווצרות הנטיפים הזכירו צמיחה של אלפי שנים, כך שנובע שתחילת צמיחת הנטיפים החלה לפני מאות אלפי שנים לפי דברם. אני שואלת - כיצד זה יתכן אם העולם נברא רק מלפני פחות מששת אלפים שנה?

תשובה

בס"ד
 
שלום וברכה,
 
נטיפים (stalagmite) וזקיפים (Stalactite) הם עמודים היורדים מתקר של מערה, או מרצפה של מערה. כיום הם נוצרים על ידי טיפטוף של מים, כאשר המים מחלחלים מתקרת המערה, וכך יוצרים סידן ההופך לגיר. האבק מכיל כמות גדולה של גיר, ולכן לפעמים נוצרים גם נטיפים במערות שלא עשויות מגיר.
 
"מדענים" טוענים שנטיפים נוצרו במשך מאות אלפי - ואפילו מיליוני שנים. טענות אלו לא מבוססות על מדע אמיתי, כי אף אחד לא חקר תהליכים שכאלו במשך זמן כה רב. נטיפים ממקומות שונים גודלים בצורה שונה, ויותר מכך - קצב הגדילה של נטיפים משתנה גם בימינו, ונטיפים רבים נמצאו גודלים תוך זמן קצר.
 
1) כל החוקרים בעולם מודים שנטיפים לא גודלים תמיד באותו הקצב. הנטיפים לא גודלים בקצב סימטרי הניתן לחיזוי. כדי לקבוע את גיל הנטיפים, "מדענים" בוחנים את קצב הגדילה של נטיפים על פי נטיפים מסויימים מאוד (במערות פתוחות), שאינם בהכרח נטיפים הגודלים במהירות מירבית... במציאות לא כל הנטיפים גודלים במהירות זהה, וחשוב מכך - לא גודלים תמיד באותו הקצב! כך לדוגמה, מסתבר שקצב הגדילה של הנטיפים משתנה כל הזמן, והרבה מערות נטיפים בהם גדלו נטיפים וזקיפים בקצב איטי מאוד, מגבירים תאוצה בימינו.
 
2) הנטיף יכול לגדול עד 3 מילימטר מידי שנה. לפיכך, כדי להגיע לגובה של שני מטר, לא צריך הנטיף יותר מ-700 שנה. "מדענים" מסיבה שאינה ברורה, מעדיפים לנחש גילאים על פי המינימום, שהוא 0.1 מילימטר בשנה. כך הם מגיעים לגילאים מופלגים של 20,000 שנה ויותר.
 
3) הידעת שנטיפים יכולים להיווצר גם במהירות? במערות הגדולה של סקוויה (Sequoia Caverns) הנטיפים מוגנים מפני תיירים, ובין השנים 1977 עד 1987 הם גדלו במהירות של 10 עד 25 אינטשים מידי שנה! במהירות שכזו, הם יכלו להגיע לגובה של 91 מטר בתוך 3600 שנה!
מקור: (Sequoyah Caverns, south of Chattanooga at Valley Head, Alabama).
 
4) מסתבר שנטיפים יכולים לגדול במהירות גבוהה אפילו יותר, בתהליכים שעדיין לא ידועים לנו. במערת נטיפים בניו מקסיקו (Carlsbad Caverns), נתגלה בשנת 1953 נטיף שגדל מסביב לעטלף (!), עוד לפני שהוא הספיק להרקב או להאכל... הקור והמליחות של המערה היו יכולים להאט מעט את קצב ההתפרקות של העטלף, אבל לא במהירות האיטית של גדילת נטיפים בימינו.
מקור: פורסם בנשיונל ג'יאוגרפיק (October 1953, National Geographic).
 
5) הנטיפים הגבוהים היו צריכים להיווצר במהירות גבוהה יותר, בגלל עוצמת המים במערה בעלת תקרה גבוהה. נטיפים רבים שאנו רואים בימינו, היו צריכים לגדול מהר יותר בעבר. לדוגמה, מערת הנטיפים הגדולה ביותר נמצאת בצרפת (cave Armand). המים נוטפים במערה מתקרת המערה מגובה של 90 מטר, ישירות על הנטיפים. טיפטוף חזק שכזה של מים, יגרום לאיבוד מהיר יותר של פחמן דו-חמצני, וכך להגבהתו המהירה של הנטיף.
 
6) נמצאו בימינו נטיפים אשר גדלו יש מאין בזמן קצר. כך לדוגמה, גדלו נטיפים מתחת למצבת לינקולן. כאשר הן צולמו בשנת 1968 הם כבר גדלו לגודל של 1.5 מטר בתוך 45 שנים (המצבה נבנתה בשנת 1923). במצבה אחרת (George Roger Clark Memorial, Vincennes Indiana) במדינה באינדיאנה שבארצות הברית, מים אשר טיפטפו בבין הסדקים יצרו נטיפים וזקיפים. חלקם הגיעו לגודל של 3 מטר בתוך 40 שנה. המצבה במקום נעשתה מאותה אבן גיר הנמצאת במערות נטיפים באינדיאנה. בבניין ישן של תחנת משטרה, נמצאו נטיפין שנוצרו במרתף בן 40 שנה.
קשה להאמין, אך מערת נטיפים שלמה נוצרה מעצמה, לאחר שנחפרה בידי בני-אדם לפני 55 שנה (התמונה למטה).
מקור לגבי המצבה של לינקולן: (John C. Whitcomb, Jr, The World That Perished, Baker Book House, Grand Rapids, Michigan, 1973, pp. 114–115.).
מקור לגבי תחנת המשטרה: (Dallas Morning News, 4/4/1994, p 13A)
מקור לגבי מערת הנטיפים שנחפרה: (man-made tunnel, a lead-zinc mine, in Queensland Australia).
 
מי שמבין שיש בורא לעולם, גם מבין שהבורא לא צריך לחכות להרים, מערות ועמקים להיווצר מעצמם במשך אלפי עד מיליוני שנים. אם אתה צריך לסלול כביש - אתה תסלול כביש, ולא תחכה לתהליכים שיעשו זאת במקומך. מובן שהבורא יצר עולם מושלם, הראוי ומתאים לבעלי החיים ובני-האדם. הבורא תכנן את בואו של האדם, ויצר את העולם בהתאם לכך. לשם כך יצר הבורא עולם שיש בו עמקים, הרים, קניונים, מנהרות, וגם... מערות נטיפים. רק מי שרוצה לחשוב שאין בורא, יוכל לדמיין לעצמו כיצד הנטיפים נוצרו מעצמם במשך מאות אלפי עד מיליוני שנים. אך מי שמסיק על קיום בורא, לא יטעה את הטעות הזאת, ויבין שהבורא יצר את העולם כפי רצונו גם בזמן קצר מאוד. הרי הבורא מחזיק את כל המציאות בכל רגע, הוא הקובע אותה ושולט בה. אם יעזוב אפילו לרגע את אחיזתו מן היקום - הכל יחזור שוב לתוהו ובוהו. מי שבאמת ובתמים מבין זאת, לא ימצא שום קושיה בנטיפים, הרים או קניונים.
 
ראה עוד על גיל העולם:
 
בברכה,
דניאל בלס
דניאל בלס

להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה