שאל את הרב - כללי

למה הכוונה בדברי רבי ישעיה שאמר כלבים עזי נפש לא ידעו שבעה יזכו לומר שירה מהשם

  • כ"ה אדר א' התשע"ד
אא

שאלה

"ולא עוד שזכו לעבד עורות מצואתם שכותבין בהם תפילין ומזוזות וספר תורה על כן זכו לומר שירה" אם אפשר לקבל בבקשה הסבר ולמה רבי ישעיה אמר כלבים עזי נפש לא ידעו שבעה יזכו לומר שירה מה הכוונה תודה רבה!!!

תשובה


שלום וברכה

את מתכוונת לקטע הזה:

"רבי ישעיה תלמידו של ר` חנינא בן דוסא היה מתענה שמונים וחמש תעניות, אמר, כלבים שכתוב בהם והכלבים עזי נפש, יזכו לומר שירה זו בואו נשתחוה ונכרעה נברכה לפני ה` עושנו, נענה אותו מלאך מן השמים ואמר: ישעיה! עד מתי אתה מתענה על אותו דבר גזירה היא מלפני הקב"ה, מיום שגילה סודו לחבקוק הנביא לא גילה דבר זה לשום בריה שבעולם, אלא בשביל שאתה תלמידו של חכם גדול לכך זקקו לי מן השמים ושלחוני אליך ואמר כלבים כתיב בהן ולכל בני ישראל לא יחרץ כלב לשונו ולא עוד אלא שזכו לעבד עורות מצואתן לכתוב בהן ספר תורה תפילין ומזוזות...".

והקשר בין גילוי הסוד של שירת הכלבים לחבקוק הנביא, אני חושב שזה קשור למה שמבואר במדרש אותיותרבי עקיבא (אות א):

אל"ף ראשי תיבות א`פתח ל`שון פ`ה, אמר הקדוש ברוך הוא אפתח לשון פה של כל בני בשר ודם כדי שיהיו מקלסים לפני בכל יום וממליכים אותי בארבע רוחות העולם שאלמלא שירה וזמרה שהם אומרים לפני בכל יום לא בראתי את עולמי:

"ומנין שלא ברא הקדוש ברוך הוא את העולם אלא בשביל שירה וזמרה, שנאמר (תהלים צו ו) הוד והדר לפניו עוז ותפארת במקדשו, הוד והדר לפניו בשמים, ועוז ותפארת במקדשו בארץ, שמים מכוסים הודו ותהילתו מלאה הארץ, שנאמר על ידי הנביא חבקוק (ג ג) כסה שמים הודו ותהילתו מלאה הארץ".

וכנראה שחבקוק הנביא שהתנבא כי תהילתו מלאה הארץ, וכל ברואי בראשית מודים ומשבחים להקב"ה, כנראה שלו התגלה גם הסוד שאפי` הכלבים שהם עזי פנים ככתוב בספר ישיעיה `והכלבים עזי נפש` זוכים לשורר שיר ושבח לבורא עולם.

ועזות נפשם של הכלבים מתבטא בכך שהוא יוצא מן הכלל משאר החיות ואין לו בושה, ואף את היחסים הוא מקיים בפרהסיא ובחוצפה. וגילו מקובלים [קב הישר ועוד] כי מי שמעיז תמיד פנים בפני אחרים עונשו שיתגלגל בכלב.

בהצלחה – מנשה ישראל


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה