חברה והשקפה

פרקי אבות!#@

  • ח' תשרי התשע"ו
אא

שאלה

שלום וברכה, רשום בפרקי אבות : "כל שרוח הבריות נוחה הימנו, רוח המקום נוחה הימנו. כל שאין רוח הבריות נוחה הימנו, אין רוח המקום נוחה הימנו." נראה מכאן שמספיק שתהיה אדם טוב ה' יהיה מרוצה ממך, לא מוזכר כאן עניין מצוות ותורה. אשמח לדעת איך זה מסתדר לפני מה שאנחנו יודעים שכדי להיות אדם מתוקן צריך גם מידות וגם מצוות ותורה. תודה רבה.

תשובה

שלום וברכה

כבר פירש החובת הלבבות [שער הכניעה פרק י'] כל שרוח הבריות נוחה הימנו רוח המקום נוחה הימנו, היינו אם מוצא חן בעיני ה' יתן חינו בעיני בני אדם, וימצא חן ושכל טוב בעיניהם.
והבריות הכוונה היא לצדיקים וליראי ה' וכפי שביאר הרמ"ז  יש להקשות מה שארז"ל (כתובות קה,ב) האי צורבא מרבנן דמרחמין ליה בני מתא לאו משום דמעלי [טפי] אלא משום דלא מוכח להו במילי דשמיא, ע"כ. ואם כן ליתא לכלל זה, כל שרוח הבריות וכו'. והנה ידוע מ"ש שלמה (קהלת ג,כא) רוח בני האדם העלה היא למעלה ורוח הבהמה וגו', נמצא שיש רוח לבהמה, אלו בני אדם שדומין לבהמה, רשעים הן ובחייהן קרוין מתים. ובזה אתי שפיר לשון צחות של התנא, וכל שאין רוח הבריות (אלא רוח הבהמה) נוחה הימנו אין רוח המקום נוחה הימנו (
אעתיק אף דברי רבינו השל"ה 
 
על כן יראה האדם שכל מעשיו יהיו לשם שמים להרבות כבוד המקום, ויהיה טוב עם אלהים ועם אנשים. וכשרוח הבריות נוחה הימנו רוח המקום נוחה הימנו (אבות ג, י). ואל תטעה בפירוש זה ולא תאבה לעצת היצר הרע המסיתך ומורה לך היתר ומסביר לך סברות שיש לך מצוה ושכר על מה שתתהלל ותתפאר לגלות להם חכמתך וחסידותך כדי שיאהבוך, ותמצא חן בעיניהם ויהיה רוחם נוחה הימנך, כי זהו ענף מהגאוה. רק הפירוש הוא אם האדם ירא שמים בסתר, גם בנגלה עושה מצות השם יתברך ומסלק כל חשד מעצמו, האדם כזה שנכנס רוח חן בלבות בני אדם עליו אף על פי שאין מראה חסידות בפניהם ולא מגלה ענייניו להם, רק מעצמו חוט של חסד משוך עליו שרוח הבריות נוחה הימנו, אז הוא סימן מובהק שרוח המקום נוחה הימנו. ועל דרך שנאמר (משלי טז, ז), ברצות ה' דרכי איש גם אויביו ישלים אתו. ויש לפעמים בני אדם הנאהבים לבריות מכח שמחניפין להם ומקרבים הנייתן, והם שנואים למקום כשאין מקיימים התורה והמצות. וזהו שדקדקו כל שרוח הבריות כו' ולא אמרו כל האהוב לבריות כו', אלא האהבה שהיא תלויה בדבר אינו כלום, רק כשההתעוררות הוא מצד רוח הפנימית, שהבריות נחה עליהם רוח פנימית רוח חן על זה האיש מעצמן בלי חנופה וקבלת תועליות גדולות ממנו, רק שמדותיו ישרים בעיניהם ומחזיקים אותו לטוב עם אלהים ועם אנשים, אז רוח המקום נוחה הימנו. ועל כל פנים נוסף על צדקתו וחסידתו נגד ה', יראה שיהיה נחמד למטה גם כן. 
 
בברכה,
בנימין שמואלי

להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה