תורה ומדע

האם הצמחים מרגישים?

  • כ"ה אדר א' התשע"ד
אא

שאלה

שלום וברכה, בספר המהפך מופיעה מחקר אודות תכונות הרגש בצמחים. הנאמר מתבסס על מחקרו של החוקר באקסטר מאמצע שנות השישים. לאחר שקראתי את כל הנאמר בספר בעניין (ובהערכה רבה) ניגשתי ובדקתי את הנתונים המוצגים. ולפניכם התוצאות: לפי כל חיפושיי אודות המחקר מצאתי שבכל נסיון למחקר חוזר ע"י חוקרים שונים ואף ע"י באקסטר עצמו מאוחר יותר, לא עלה בהצלחה הניסיון לחזור על ממצאי מחקרו המקורי. זאת אומרת שלא נמצא שאכן צמחים שחוברו למכונת האמת אכן שבו והגיבו פעם אחר פעם לפעולות השונות בסביבתם. מאחר ואני באמת משתדל לצפות בכל הרצאותיכם וכל זאת מתוך רצון להתחזקות אמיתית והשתדלות להעביר את שרכשתי הלאה לסובביי, אשמח אם תתנו לי מענה אמיתי על אשר מצאתי. הבהרה: בספר מוצג העניין כעובדה מדעית שאכן צמחים מרגישים. בברכה ותודה מראש, יצחק.

תשובה


שלום רב!

שאלה טובה;

הפסוק אומר 'כי האדם עץ השדה', ומכאן נוכל ללמוד כי ישנו דמיון מסוים בין החי והצומח.
אף בני אדם לא שבים ומגיבים פעם אחר פעם לפעולות שונות בסביבתם, ואם מדובר ברגש, אין לצפות אל תוצאות מדעיות ועקביות, אלא פעם מגיב כך, ופעם מגיב כך.

במדרש בראשית רבה (תיאודור-אלבק) פרשת לך לך פרשה מ: מה תמרה וארז יש להם תאוה כך הצדיקים יש להם תאוה, ומה היא תאוותן הקדוש ברוך הוא,
אמר ר' תנחומא מעשה בתמרה אחת שהיתה עומדת באמתו ולא היתה עושה פירות, עבר דקל אחד וראה אותה אמר אי ארכבה זו צופה מיריחו, כיון שהרכיבו אותה עשת פירות.

מדרש תהלים (בובר) מזמור צב: אמרו רבותינו מעשה בתמרה אחת שהיתה [עומדת בחמתן], והיו מרכיבין אותה ולא היתה עושה פירות, אמר להם דקלי אחד; תמרה היא רואה מיריחו ומתאוה לה, הלכו והביאו לה ממנה, מיד עשתה פירות.

הצלחה וברכה;

יעקב משה
 


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה