שבת

זמני תפילות מועדים וכניסת שבת בקטביי כדור הארץ

  • כ"ה אדר א' התשע"ד
אא

שאלה

ידוע שבקטביי כדור הארץ חצי שנה ישנו יום ובחצי שנה השנית ישנו לילה. שאלתי היא איך במקומות ההלו קובעים זמני תפילות מועדים וכניסת שבת. בתודה מראש

תשובה


שלום רב!

שאלה טובה;

הנני מעתיק אנציקלופדיה תלמודית כרך כב, יום: ודנו אחרונים מה דינם של מקומות אלו:
יש שכתבו שבמקומות אלו נחשב כל הזמן הזה כיום אחד בלבד או כלילה אחד בלבד559, ואם בא למקום זה ביום חול, כל זמן שהוא יום הרי הוא חול גמור, ואם בא לשם בשבת הרי הוא כולו שבת560.
ויש שכתב שיום - כציון של זמן - של תורה הוא הזמן שבו ישלים הרקיע הקפה אחת עם החמה על פי מרוצתו היומית כלפי המערב, ואם נמצא מקום שלא נשלמו בו תנאים אלו, נפטרו יושביו ממצוות שבת ומשאר מצוות התלויות במנין הימים, כשם שמצינו בשאר מצוות, שבחסרון הנושא לשמירת המצוה יפטר מן המצוה561.
ויש שכתבו שהבא למקום זה יש לו למנות שבעה ימים של עשרים וארבע שעות שוות, ומקדש שביעי562.
ויש שכתבו שבמקום שרואים שם את החמה מקפת כל האופק סביב כל עשרים וארבע שעות, הרי כל הקפה אחת היא יום אחד וההקפה השביעית היא שבת563, ואף שעת כניסת השבת ויציאתה יכול לחשב למפרע לפי הזמן שהיה במקום שיצא משם564.
ויש שכתב ששיעור יום אחד הוא מהרגע שהחמה יותר שפלה וסמוכה לאופק, עד שתחזור לאותה נקודה שממנה התחילה, וכן בזמן שכולו לילה, שיעור יום אחד הוא היקף אחד שלם שיעשו הכוכבים סביב הארץ565.
לסוברים שכל הקפת החמה חשובה יום, יש מן האחרונים שכתבו שכיון שאפשר לכוין את נקודת המזרח ונקודת המערב, לפיכך לענין זמני יום ולילה הרי מעת שתגיע החמה לנקודת המזרח ועד שתגיע לנקודת המערב, זמן זה הוא יום, ובזמן שעוברת ממערב למזרח הוא לילה, אף על פי שהחמה זורחת566, ואף בזמן שכולו לילה יש סימן היכר בין יום ללילה לפי מצב הכוכבים567 וכו'.

ברכה והצלחה;

יעקב משה




להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה