שבת

מה ההבדל בין קידוש של יום שישי בערב וקידוש בבוקר של שבת

  • כ"ה אדר א' התשע"ד
אא

שאלה

שלום רציתי לדעת מה ההבדל בין קידוש של יום שישי בערב וקידוש בבוקר במילים או באיך שהוא מתחיל 2 מה מברכים על חמין עם לא אוכלים לחם תודה

תשובה

שלום וברכה

נצטוינו במעמד הר סיני, זָכוֹר אֶת יוֹם הַשַּׁבָּת לקדשו ופירושו שיש להזכיר את קדושת השבת ב"פינו" בעת כניסת השבת וכמו שכתב בספר החינוך - מצוה לא שנצטוינו במאמר זכור את יום השבת לדבר דברים ביום שבת בהכנסתו וכן ביציאתו, שיהיה בהם זכר גדולת היום ומעלתם והבדלתם לשבח משאר הימים שלפניו ואחריו, והוא שנאמר [שמות כ`, ח`] זכור את יום השבת לקדשו, כלומר זכרהו זכר קדושה וגדולה. ואמרו לנו חכמינו [פסחים דף ק"ו ע"א] שדברים אלה מצווים אנו לאומרן על היין, שכן בא הפירוש זכרהו על היין:

והענין הוא, שנותנין בכוס רביעית יין חי או מזוג, או יותר מרביעית אבל לא פחות מזה, ומברכין עליו קדוש שבת כמו שיובא הנוסח להלן. וכן ביציאת שבת גם כן מברכין על היין לכבוד היום, ואותה ברכה של מוצאי שבת נקראת הבדלה: משרשי מצוה זו, כדי שנתעורר מתוך מעשה זה לזכור גדולת היום, ונקבע בלבבינו אמונת חידוש העולם, כי ששת ימים עשה השם וגו`: ועל כן נתחייבנו לעשות המעשה עם היין, לפי שטבע האדם מתעורר בו הרכה שהוא סועד ומשמח, ובבר אמרתי לך כי לפי התעוררות האדם ומעשהו יתפעל אל הדברים לעולם.

וזהו נוסח הקידוש נוסח ספרד יוֹם הַשִּׁשִּׁי. וַיְכֻלּוּ הַשָּׁמַיִם וְהָאָרֶץ וְכָל צְבָאָם: וַיְכַל אֱלֹהִים בַּיּוֹם הַשְּׁבִיעִי מְלַאכְתּוֹ אֲשֶׁר עָשָׂה. וַיִּשְׁבֹּת בַּיּוֹם הַשְּׁבִיעִי מִכָּל מְלַאכְתּוֹ אֲשֶׁר עָשָׂה: וַיְבָרֶךְ אֱלֹהִים אֶת יוֹם הַשְּׁבִיעִי וַיְקַדֵּשׁ אֹתוֹ. כִּי בוֹ שָׁבַת מִכָּל מְלַאכְתּוֹ אֲשֶׁר בָּרָא אֱלֹהִים לַעֲשׂוֹת: על היין - סַבְרִי מָרָנָן וְרַבָּנָן וְרַבּוֹתַי: בָּרוּךְ אַתָּה יְהֹוָה. אֱלֹהֵינוּ מֶלֶךְ הָעוֹלָם בּוֹרֵא פְּרִי הַגָּפֶן: על הפת - סַבְרִי מָרָנָן וְרַבָּנָן וְרַבּוֹתַי: בָּרוּךְ אַתָּה יְהֹוָה אֱלֹהֵינוּ מֶלֶךְ הָעוֹלָם. הַמּוֹצִיא לֶחֶם מִן הָאָרֶץ: בָּרוּךְ אַתָּה יְהֹוָה אֱלֹהֵינוּ מֶלֶךְ הָעוֹלָם. אֲשֶׁר קִדְּשָׁנוּ בְּמִצְוׂתָיו וְרָצָה בָנוּ. וְשַׁבַּת קָדְשׁוֹ בְּאַהֲבָה וּבְרָצוֹן הִנְחִילָנוּ. זִכָּרוֹן לְמַעֲשֵׂה בְרֵאשִׁית.

(כִּי הוּא יוֹם) תְּחִלָּה לְמִקְרָאֵי קֹדֶשׁ זֵכֶר לִיצִיאַת מִצְרָיִם. (כִּי בָנוּ בָחַרְתָּ וְאוֹתָנוּ קִדַּשְׁתָּ מִכָּל הָעַמִּים) וְשַׁבַּת קָדְשְׁךָ בְּאַהֲבָה וּבְרָצוֹן הִנְחַלְתָּנוּ: בָּרוּךְ אַתָּה יְהֹוָה. מְקַדֵּשׁ הַשַּׁבָּת: וזהו הקידוש של ליל שבת. ביום השבת אין המצווה אלא מדרבנן, שציוו אותנו לשתות כוס יין לפני הסעודה לכבוד השבת ולברך עליה בָּרוּךְ אַתָּה יְהֹוָה. אֱלֹהֵינוּ מֶלֶךְ הָעוֹלָם בּוֹרֵא פְּרִי הַגָּפֶן: וזהו כל הקידוש של היום. בקשר לברכה על החמין תלוי מה יש בחמין, כתבי לי את המרכיבים של החמין ואכתוב לך את הברכה על כך.

שבת שלום והרבה הצלחה - בנימין שמואלי בברכה - בנימין שמואלי


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה