תורה ומדע

גרממיא של אדום

  • כ"ה אדר א' התשע"ד
אא

שאלה

ישנם מספר טענות על הנבואה זו, יתכן ואלו טענות של "דעת המת" וירוני "ידעוני". אך לא בטוח, כיוון שלא ראיתי זאת באתרם אלא במקום אחר. ובכן לטענות: 1)קודם כל צריך לתת את הדעת על כך שלשון חז"ל במקרה זה אינה נבואית כלל. אלא מתארת סוג של תפילה לאלוהים שלא ייתן לרשעים (רומא) לבצע את זממם (לכבוש את העולם). 2) שבטי גרמניים עתיקי יומין היו ידועים באירופה עוד הרבה לפני תקופת הגמרא. רומא למעשה כבשה את חלקה הדרומי של גרמניה, ושלטה בה עד לנפילתה של האימפריה הרומית המערבית. ואילו הגרמנים נקראו גרמנים ע"י הרומאים שסבלו מהם במשך תקופה ארוכה. וראוי לציין שהשפה הגרמנית קיימת בצורה כזו או אחרת כבר בשנת אלף לפני הספירה. והמונח גרמניים (שהוא עתיק מאוד) נטבע לראשונה ע"י הרומאים בשנת 80 לפני הספירה, הרבה לפני חז"ל. 3) חז"ל תיארו בפורש קרב מסיום והרי הם טוענים "שלוש מאות שרים יש בגרממיא ושלוש מאות שישים וחמישה נציבים ברומי וכו"` ע"פ האנציקלופדיה העברית ערך גרמניה, : " הטוטונים העצמאיים שהרומאים קראו להם גרמנים…באמצע המאה השלישית החלה הסתערות כללית של העמים הטוטנים (גרמנים) על גבול הרינוס והלימס ונמשכה כמעט ללא הפסק במשך דורות עד להתמוטטה של מלכות רומא המערבית " 4) במקומות שחז"ל דיברו בלשון נבואה הם שגו , אביא שתי דוגמאות: "אמר רבי יהושע בן לוי אמר רבי: עתידה רומי שתפול ביד פרס" (יומא י ע"א ).וכידוע רומי לא נפלה בידי פרס. דוגמא נוספת: "אמר רבי חנינא: אחר ארבע מאות [שנים] לחורבן הבית [שנת 470 לספירה], אם יאמר לך אדם קח שדה שווה אלף דינרים [במחיר מוזל] בדינר אחד – [בכל זאת ] לא תקח [כי תושבי בבל ישובו לישראל]". (עבודה זרה ט ע"ב). כידוע תושבי בבל לא נגאלו עד שבאו הציונים שהתנערו ממצוות והקימו את מדינת ישראל. 5) כזכור לי במלחמת עולם שנייה רומא (איטליה שלא מוזכרת כלל בגמרא ולא יכלה להיות מוזכרת כי חז"ל לא רואים את העתיד!) וגרמניה הנאצית היו בעלות ברית ושניהם ביחד ניסו לכבוש את העולם. הייתה זו גרמניה שרצחה מיליוני בני אדם ללא אבל בכפם. ולא כפי שהתלמוד מצייר זאת שגרמניה היא השומרת על העולם מפני רומי. 6) ולמעשה מדוע רבנים מתארים נבואות מהמאות הראשונות לספירה לאירועים שהתרחשו יותר מאלף שנה לאחר מכן שהרי רק לאחר מס` מאות שנים בודדת העולם כבר שינה פרצופו. שהרי קרל הגדול ואימפריה הגרמנית התחילה לכבוש את האירופה. למעשה צאצאיו של קרל הגדול חילקו בינהם את השטחים הכובשים, שכללו בין היתר את שטחי האימפריה הרומית לשעבר, רומי כבר לא שולטת באירופה אלא גרמניה. שים לב באיזה קלות אני יכול "לבחור" לעצמי על איזה תקופה בהיסטוריה האירופאית מדבר התלמוד, האם על כיבוש גרמניה בתקופת קרל הגדול האם אחרי האם לפני כמה אחרי או כמה לפני העולם שינה פניו פעמים רבות, אולי מלחמת עולם ראשונה היא התקופה הנבואית אולי המלך אודואקר שמלך ברומא בשנת 476 לערך ומדוע לא הזכיר התלמוד תפוקות כה חשובות באירופה כמו כיבוש האיסלם והתמודדות רומא עם ניסיונות כיבוש שונים סליחה על האריכות.

תשובה

שלום דוד,

איני הרב, אך אנסה לענות על שאלתך.

1) כיצד קבעת שלשון חז"ל אינה נבואית? הרי הגמרא בפירוש כותבת שזו נבואה על זרע אדום וסכנתו עוד מימי יעקב אבינו. הנה לשון הגמרא (מסכת מגילה, דף ו): "אמר יעקב לפני הקב"ה, ריבונו של עולם אל תתן לעשיו הרשע תאות ליבו" זממו אל תפק" זו גרממיא של אדום שלמלי הן יוצאין מחריבין כל העולם כולו" - אנו רואים מלשון הגמרא שחז"ל זיהו את גרממיא עם נבואה עתיקת יומין, "גרממיא" לפי הגמרא יכולה לפרוץ בכל דור כדי להחריב את העולם, ולכן יעקב מתפלל כדי לעצור אומה זו. לפי פשט הגמרא, אנו כאן נבואה לדורות על טבעה של אומה בשם "גרממיא", אשר יש לה את הפוטנציאל הרצחני להחריב את העולם כולו. הכתוב אינו מדבר על רומא, אלא על גרממיא של אדום (כלומר גרמניה, שבימי חז"ל נשלטה בידי רומא).

2) שבטי גרמניה אכן עתיקים, ולכן חז"ל מייחסים נבואה זו עוד מימי יעקב אבינו! דווקא מכיוון שרומא כבשה את חלקה הדרומי של גרמניה בימיהם, לא היה לחז"ל כל סיבה לפחד מ"גרממיא" זו. זה פלא גדול שכבר בימיהם, חז"ל ראו בגרמניה הכבושה את היכולת להשמיד את כל העולם כולו.

3) חז"ל לא תיארו קרב, אלא נסיכויות שיהיו בגרמניה. הם הזכירו בדיוק שלוש מאות נסיכויות, והאנציקלופדיה העברית כותבת על גרמניה (גרמניא, עמוד 432): "ללהתפוררות הפוליטית של גרמניא , היו תוצאות מרחיקות לכת :שלוש מאות הנסיכויות והערים החופשיות שמרו בקנאות על עצמאותן הכלכלית... במאות ה 17-18". צירוף מקרים? לא נראה לי.
רומא נראתה הרבה-הרבה יותר מסוכמת מגרמניא, היא הרי ניסתה לשלוט בעולם, היא היתה רוצחת תלמידי חכמים ואוסרת ללמדו את התורה. היה לה פוטנציאל רצחני הרבה יותר בימי חז"ל, ואף על פי כן חז"ל ציינו שדווקא גרמניה (שבאותם ימים בסך הכל ניסתה למנוע את השתלטות רומא!) תהיה מסוגלת להחריב את העולם כולו. מי היה מאמין שמישהו לפני אלפיים שנה יכתוב כדברים האלה?

4) חז"ל לא טענו שהם נביאים (מאז שחרב הבית פסקה נבואה מישראל), אך הם העבירו מדור לדור את דברי הנביאים שקדמו להם וביארו אותם בנאמנות. המדרש על יעקב המתפלל על עצירת גרמניה בואר על ידי חז"ל, והיה ידוע עוד לפניהם (חז"ל הרי עסקו בתלמוד בביאור התורה שבעל פה). מי שיעיין בגמרא זו גם יראה שחז"ל לא ניבאו תקופה או זמן בה תפרוץ גרמניה להחריב את העולם, אלא רק ציינו נבואה עתיקת יומין בדבר טבעה של גרמניא העשויה להחריב את העולם בכל עת - אם רק יותר הרסן שלה (כך נאמר בגמרא). והרי זה מדהים שמכל עמי העולם ידעו חז"ל לציין בדיוק את האומה שעתידה לנסות להחריב את העולם כולו.


לגבי פרס שתיפול ביד רומי, כדאי מאוד שתראה את הגמרא בפנים (יומא, דף י, עמוד א), הרי היתה מחלוקת בהבנת נבואה הטמונה בפסוק, ורב אמר שעתידה פרס שתיפול ביד רומי (בהמשך שאלו רב כהנא ורב אסי את רב "האם יתכן שמי שהחריב את בית המקדש גם יבנה אותו?", וענה להם רב: "כן, כי כך רצונו של הקב"ה"). ומכל מקום גמרא זו דיברה על אחרית הימים - ואנו עדיין מצפים להתגשמותם, הכל לפי מעשי עם ישראל. כמו כן תושבי בבל (לאחרונה עיראק) אכן עלו לארץ באחרית הימים, גם כנגד כל הגיון אפשרי (הרי שום גוי לא העלה על דעתו שיום אחד ישוב העם היהודי לארץ ישראל). כך שנבואה זו, אם תרצה, אכן התגשמה.

5) חז"ל לא דיברו בגמרא זו על רומא, אלא על גרמניה שבאותה תקופה נשלטה בידי רומא (היא אשר נקראה בלשון חז"ל בשם: "אדום"). למעשה היו גם מפרשני התלמוד הידועים שעמדו על מצב-נבואי זה. הרב יעקב עמדין (היעב"ץ) חי לפני כ-250 שנה בקירוב, והוא עצמו כתב על גמרא זו: "גרממיא - רצונו לומר גרמניא היא אשכנז שלנו". גם הגאון מוילנא כתב "גרממיא - צריך לגרוס גרמניא". כפי שאנו רואים, רבנים חשובים מאוד זיהו את גרממיא המוזכרת בגמרא כגרמניה המוכרת בתקופתם, וזאת זמן רב לפני שמישהו העלה על דעתו שגרמניה תנסה להחריב את העולם כולו.

6) חז"ל התייחסו לנבואות רבות שעתידות להתרחש רק באחרית הימים (שהיא התקופה בה אנו מצויים כיום), וזאת כאלפיים שנה אחריהם. כפי שראית, חז"ל ציינו מצב-נבואי זה על גרממיא לפני יותר מ-1500 שנה, ומפרשים כמו היעב"ץ זיהו אותה כגרמניה לפני 250 שנה בקירוב. איני סבור שניתן לראות בזה צירוף מקרים או שיבוש לשון...


אין ספק שטבעה של גרמניה היה מסוכן לעם היהודי הרבה יותר מאמפריות אחרות, וזאת מן הסיבה הפשוטה שגרמניה ניסתה להשמיד את כל יהודי העולם כולו (ואפילו את היהודים בארץ ישראל). היטלר ימ"ש בעצמו אמר: "כל המלחמה אינה אלא עם היהודים, וכל השאר אינו אלא מראית עין כוזבת" (מתוך האנציקלופדיה העברית, ערך "אנטישמיות"). היתה זו גזירה הדומה לגזירתו של המן, והיא התחילה לצאת לפועל, עד שבחסדי ה´ היא נעצרה לפני שהביאה כליון על כל יהודי העולם. הסכנה היתה ממשית, ואין זה פלא שציינו אותה חז"ל באופן כה נחרץ בגמרא, וכבר אז תיארו את גרמניה כשור התפוס ברסן - העשוי לתקוף ולהחריב את העולם כל אימת שישתחרר מיד בעליו.

אני מציע לך בחום לפתוח בפעם הבאה את הגמרא, ללמוד אותה ממקור ראשון, ולראות את המילים במו-עיניך, לפני שאתה מתייחס לטענותיהם של אנשים הבזים לדת והמתכחשים אליה בכל מחיר.

שלך בברכה,
דניאל בלס.


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה