זוגיות

דחיית חתונה ???!

  • כ"ה אדר א' התשע"ד
אא

שאלה

שלום כבוד הרב! אני בעז`ה מתחתנת עוד 3 חו` ויש לי חברה שאחותה מתחתנת באותו יום שלי עם חבר של הארוס שלי מהישיבה ,אנו קבענו את התאריך וסגרנו הכל +שילמנו את הרוב 5 חו` אך הזוג הזה החודש רק קבע את התאריך ואמת התלבט בין כמה תאריכים אך החליט להתחתן ביום שלנו ,והם מבקשים שאני נשנה תאריך מה שאנו לא יכולים כי גם אם נרצה האולם שלנו תפוס כל החודש ואצלהם כל השבוע כממט ריק וגם עוד תאריכים בחודשים אינם תפוסים ,הבעיה היא שהארוס שלי כל כך חושש מכך שהרבנים של הישיבה לא יבואו לחתונה לשמח אותו וכנ`ל החברים ,מה אנו צריכים לעשות תודה רבה.

תשובה

הוספה בדבר גודל העניין לשמור על תאריך הנישואים ולא לדחות אפי` ביום אחד. מנהג ישראל תורה לקבוע יום מיוחד לנשואין ולא לדחותו, ושרשו קדוש וטהור כהרבה מנהגי נשואין, וכן מצינו שעשה הקב"ה לעת מתן תורה לישראל שמראשית הבריאה כבר הודיע לעליונים ותחתונים שהחתונה תהיה למזל טוב למרגלות הר סיני ביום השישי, ועל היום ההוא נשאו עין בצפיה כל המון היצורים והנאצלים לראות בבוא חשוק ונחשק לחושק וחשוק, כפי שביאר הגאון רבי יצחק ליפיעץ זצ"ל בספרו מטעמים (ערך חתן וכלה) הטעם שעושין תנאים וקובעים זמן החתונה,

שכן תנאי התנה הקב"ה עם מעשה בראשית שיקבלו ישראל את התורה, וקבעו מיד את זמן החתונה ליום ששי בסיון – `ויהי ערב ויהי בוקר יום הששי` (בראשית א לא), ודרשו חז"ל (שבת פח א. עבודה זרה ה א): מאי דכתיב: `ויהי ערב ויהי בקר יום הששי` - ה"א יתירה למה לי... מלמד שהתנה הקדוש ברוך הוא עם מעשה בראשית, ואמר להם: אם ישראל מקבלים התורה - אתם מתקיימין, ואם לאו - אני מחזיר אתכם לתוהו ובוהו". אף הגאון רבי שמואל הלוי זצ"ל בספרו נחלת שבעה (סימן ח) כתב בנוסח התנאים: "והחתונה תהיה למזל טוב לזמן פלוני וכו`, או בתוך הזמן הזה מתי שיתרצו הצדדים". דהיינו שקובעין זמן היותר מאוחר שאז יהיו הנשואין, ומכל מקום הרשות ניתן להקדים לזמן קרוב יותר מהנקבע.

לא לעכב הנשואין מזמן הכתוב בתנאים צדיקי אמת הקפידו מאד בענין הזמן שנקבע ליום החתונה שלא לאחרו, כמובא מדברי הרה"ק רבי פינחס מקאריץ זצ"ל שהיה אומר כי דבר גדול הוא שלא לעכב הנשואין מזמן הכתוב בתנאים אפילו יום אחד, וכאשר הביא בשמו בספר לקוטי שושנים (אות עב) מילתא בטעמא, שהשידוך הוא כמו הגליפה של בריאת העולם [ראה תחילת זוהר בראשית: "בריש הורמנותא דמלכא גליף גלופי בטהירו עלאה"], ואם מאחרים החתונה מתקלקל ח"ו הגליפה, ואחר כך קשה כבר לעשות החתונה [מובא בספר אמרי פינחס ענינים שונים אות פה].

ועל סמך דברים אלו כתב הגאון רבי ישראל מתתיהו אויערבאך זצ"ל בספרו שמירת הנפש ששמע מאביו הגה"ק זצ"ל שקיבל מצדיקי אמת כי לחומר אזהרתו של הגה"ק מקאריץ יש להימנע מלכתוב זמן קבוע לנשואין בשטר התנאים מחשש פן ואולי לא יוכלו לעמוד בזה הזמן ויצטרכו בהכרח להוסיף יום אחד מדעתן ושלא מדעתן לכן נכון שלא לכתוב זמן קבוע לנשואין.

וכדבריו כתב גם בספר לקוטי מאיר (ענייני אזהרות סימן ט אות לב). כאזהרתו של הגה"ק מקאריץ כן נשמע גם בבית מדרשו של המגיד הקדוש רבי ישראל מקאז`ניץ זצ"ל וכפי שנתפרסם מכתבו של הגה"ק מאסטראווצא זצ"ל שמזהיר שלא לדחות זמן החתונה כי שמע מכ"ק אדמו"ר ממאגלניצא זצ"ל שהיה אומר בשם המגיד זצ"ל שליצר הרע הוא השטן טוב לפניו לעשות כמה וכמה השתדלויות בכדי לאחר זמן חתונת איש ישראל יותר מלהביא את הצדיק גמור לחטא גדול ח"ו, [מובא בקובץ כרם שלמה שנת תשמ"ח].

ומרגלא בפומיה של הרה"ק רבי חנוך העניך מאלעסק זצ"ל, שטוב שלא ישנו זמן החתונה מזמן המוגבל בתוך התנאים, שאז באים כל האבות הקדושים מעולם העליון, ואם ישנו הזמן, קשה להם לבוא בפעם השני מכפי שנקבע. [מובא בספר לב שמח החדש]. וכן היה מורה ובא הרה"ק בעל התניא זצ"ל והשו"ע וכמובא בשמו במכתב הנדפס בספר מאה שערים. בהצלחה והרבה מזל טוב - מנשה ישראל בוקר טוב אין לדחות את החתונה, ואין לכם לדאוג למיעוט משתתפים, אין כל סיבה שבדיוק איליכם לא יבואו לשמח, החברים בדרך כלל מחלקים את זמנם בין שני החתונות, ובעזרת ה` השמחה תהיה מושלמת ומרוממת, אין לכם לכעוס על החבר שמשום מה קבע את החתונה ביום שאתם קבעתם, הכול משמיים, וזה היום עשה ה`, זה היום המיועד גם להם וגם לכם, ובעזרת ה` נישואיכם יעלו כהוגן ותזכו להקים בית נאמן בישראל, ולחיי אוש רועושר, בנים ובני בנים עוסקים בתורה ומצוות ברוב נחת.

מזל טוב - בנימין שמואלי רואני שנישואיכם יקרים מאוד בשמיים, ובעזרת ה` ביתכם יהיה בית יהודי טהור ועל כן יש התנגדות מצד היצר ובכל דרך הוא מנסה להוריד את מצב רוחכם, אם בתחילה בדאגות הפרנסה וכעת בענן זה, אבל אתם היו נכונים ובטוחים שאלוקי אבותיכם איתכם, וה` יצליח דרככם שתזכו לרוב שפע ולאושר רב. המאחל מקרב לב - בנימין


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה