תורה ומדע

קריאה מאחד מגדולי המדענים בארץ

  • כ"ה אדר א' התשע"ד
אא

שאלה

מכתב שכתב אחד מגדולי המדענים בארץ הפרופ` דורון אורבך ראש המחלקה לכימיה באונ` בר אילן כתשובה לאלה המתעטרים באיצטלא של מדענים ובעצם אינם אלא מאמינים פאנטיים וקיצוניים בדת המדע ואין להם ולו מושג וחצי מושג בחכמת המדע הנפלאה ושאינו סותר כהוא זה את תורתנו הקדושה, אלא להיפך, הוא כלי שנתן הקב"ה לעולם ע"מ להתפעל מבריאתו ולהגיע לדעת אלוקים.

תשובה

בס”ד

עבור אנשי/מפיצי קונטרסי הכפירה יצא לי לקרוא מספר לא מבוטל מהקונטרסים שאתם מפיצים. כפרופסור לכימיה המנהל אחת מקבוצות המחקר הגדולות בארץ הנמצא בחזית המדע המודרני, אני מניח שאני מכיר את חוקי הטבע ומשמעותם לא פחות מכם. כמו כן אני יהודי שומר תורה ומצוות שמאחוריו נפח לא מבוטל של לימוד תורה, כך שאני בהחלט רואה את עצמי מבין גם בתורה וגם במדע. אני מוכרח לומר לכם שמאחורי הקונטרסים שאתם מפיצים מבצבצים רשעות, תסכול והרבה יצרים רעים.

לכל מה שאתם כותבים יש מטרה להרע ולקלקל. אתם נטפלים לאיזה מאמר של חז”ל, מציגים אותו בזוית ראיה צרה ומוגבלת, ומנסים להראות שאינו עומד בבקורת מדעית, ולכאורה סותר [מתוך מוגבלות זו או אחרת כביכול] אמיתות מדעיות ”מבוססות”. הבעיה היא שמה שסותר את האמת הם לא מאמרי חז”ל, אלא הקונטרסים שלכם המיועדים לציבור מבולבל, פסאבדו-משכיל, שמחוסר ראיה גלובלית עלול לחשוב שיש מאחורי החומר שאתם מפיצים איזו דעת. ובכן, ככל שהמדע המודרני מתקדם לעומק ולמרחב, יותר ויותר מתברר שהיקום כולו מתקיים בנס. תופעת החיים היא נס שלא יכול היה להיווצר מאליו לפי חוקי הטבע.

יותר ויותר מדענים בכירים המכירים באמת מה אומר המדע המודרני, מכירים בנס שבתופעת החיים. כמו כן ניתן להראות בקלות שהתורה [ובעצם התנ”ך כולו] נכתב בהשראה אלוקית, שכן התנ”ך שנכתב לפני כ-2500 והתורה לפני 3300 שנה מנבא בבהירות רבה את תולדות עם ישראל אלפי שנים אחר שנחתם. קריאה בתנ”ך מתוך ידיעת עברית פשוטה בלבד והיכרות עם תולדות עם ישראל מביאה בפשטות למסקנה שהתנ”ך חובר בהשראה על-אנושית. יוצא שבכל דרך שמסתכלים על המציאות, אם מכירים את העובדות: מדע, תנ”ך ותולדות עם ישראל, מגיעים למסקנה שיש בורא לעולם ושהוא נתן תורה מחייבת לעם ישראל.

מאחר ולחכמי ישראל ניתן התפקיד להעביר את התורה הזו מדור לדור, הרי שלא יתכן שהבורא נתן לחכמי ישראל להגיד סתם דברים, שיוכלו לבוא חברת ליצים כמותכם ולעשות מהם צחוק. כל סתירה בין מאמרי חז”ל לבין מדע נובעת אך ורק מאי הבנה או של מאמרי חז”ל או של אי הבנת המציאות המדעית האמתית, או אי הבנת שניהם. נראה שהאפשרות האחרונה היא זאת שמאפיינת את הגיגיכם.

לחכמי ישראל היתה כוונה במאמריהם להעביר לנו מסרים חינוכיים ברוח תורת אלוקים חיים. הם השתמשו בחלק מהמשלים שלהם בידע האנושי שהיה קיים בזמנם. בעניינים לא מעטים נאמר ”הודו חכמי ישראל לחכמי אומות העולם” … ”חכמה בגויים תאמין”. לכן אין שום סתירה בין יהדות למדע. הקב”ה מדבר אלינו בשתי שפות מקבילות: לכל האנושות: חוקי הטבע והגאוניות שמאחורי הבריאה, והעובדה שמוח האדם מסוגל להמציא מתמטיקה לתיאור חוקי הבריאה המסובכים.

זוהי שפת המדע שהיא שפה עקיפה. לעם ישראל: שפת התורה, שפה ישירה שדרכה הבורא מתקשר עם עם ישראל דרך אלפי נבואות לאורך כ-1000 שנים. לא תיתכן סתירה בין שתי השפות הבאות מאותו מקור. סתירה כביכול נובעת מאי הבנה של אחת מהשפות הללו או שתיהן. לסיכום: האתאיזם המתוסכל והלוחם שלכם לא יביא אתכם לשום מקום.

עם ישראל יחזור בתשובה איתכם או בלעדיכם. אי אפשר לעצור את המהלך היחידי שיכול להביא לתיקון העולם. אני קורא לכם בימים טרופים אלה, זמן מתן תורתנו, להתעשת לעשות חשבון נפש ולחזור בתשובה. פרופ` דורון אורבך, המחלקה לכימיה, אוניברסיטת בר אילן מקור


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה