אמונה

איפה מוזכר במקרא "העולם הבא"?

  • כ"ד אלול התשע"ה
אא

שאלה

מדברים על זה שאחרי ביאת המשיח יהיה העולם הבא ויש לי כמה שאלות: 1. הוא יהיה גשמי כמו שאנחנו מכירים אותו או שונה? 2. יהיו מושגים כמו: זמן, מרחב וכדומה? 3. למיטב ידיעתי, בכל התורה לא מוזכר אפילו פעם אחת על העולם הבא, אולי קצת על עולם הנשמות אבל בהחלט לא על העולם הבא, אז מאיפה לקחו את זה? 4. יהיו גם הרשעים וגם הצדיקים? (צדיקים נהנים ורשעים סובלים) או שיהיה עדיין מושגים כמו: גן עדן וגהנם? 5. יהיו עדיין הנאות של העולם הזה כגון, אוכל, מוזיקה וכאלה? 6. הוא יוכל להיות גם לפני האלף השביעי או שהוא חייב להתחיל באלף השביעי? כי הרי אומרים שהאלף השביעי זה כמו שבת, ושבת מתחילה כבר בששי. תודה רבה:)

תשובה

שלום וברכה,
 
1. בתחילה העולם יהיה גשמי. המפרשים מבארים שיחד עם תחיית המתים ייהפך העולם לרוחני יותר, וישוב להיות מושלם כבימי האדם הראשון בגן עדן. 
  
2. יהיו מושגים אלה, אך נראה שהם יהיו שונים מזרימתם ותחושתם כיום.
 
3. התורה מזכירה בפירוש עונש לרשעים, ושכר טוב לצדיקים בעולם הבא:
חז"ל הוסיפו לספר לנו על העולם הבא, כפי שקיבלו במסורת שבעל פה. 
אך הסיבה שהתורה שבכתב לא מדגישה את הנושא הזה, הוא מכיוון שמדובר בסודות עליונים (כי הנסיון של אדם גשמי להבין את המציאות הרוחנית של העולם הבא, דומה לנסיון של דג להבין את החיים מחוץ למים). לכן התורה מוכיחה את עצמה באמצעות הבטחות שניתן לראות גם בעולם הזה, ולא רק בעולם הבא, כגון שיהיו גשמים ויהיה ביטחון והצלחה כאשר נקיים את המצוות.
 
4. הגיהנום נועד לתקן את הנשמות, לפני כניסתן לגן-עדן. לאחר הגאולה השלמה יתוקנו כל הנשמות, ולא יהיה עוד צורך בגיהנום. הרמב"ם סובר שלאחר הגאולה השלמה ישובו כל הנשמות מתוקנות לגן עדן, ומפרשים אחרים סוברים שהעולם הזה ייהפך לגן-עדן כבימי האדם הראשון. ולא נדע בדיוק מה שיהיה עד שיהיה.
 
5. בתחילה יהיו הנאות אלה, כי עולם כמנהגו נוהג, אך עם הפיכתו של העולם לרוחני יותר - גם ההנאות יתחלפו להנאות רוחניות, והעולם ישתנה במהותו, וייהפך מגשמי לרוחני.
 
6. האלף השביעי מתאר תאריך יעד סופי לגאולה, אך מובן שהגאולה יכולה להגיע גם לפני, כי הדבר תלוי במעשינו, ובהחלטה משמים.
גם את ערב השבת אנו מקבלים לפני הזמן. וכך גם הגאולה.
 
נא חפש בגוגל את החוברת "שיחה גורלית".
 
בברכה,
דניאל בלס

להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה