שאל את הרב - כללי

איזכור התורה בתנ"ך ומציאת ספר התורה

  • כ"ג אלול התשע"ה
אא

שאלה

שלום, יש עניין שדיי מעסיק אותי והוא מציאת ספר התורה ע"י יאשיהו. יש טוענים שהתורה למעשה לא ניתנה ע"י משה אלא נכתבה במהלך תקופת המקרא והחיזוק לכך הוא שהפעם היחידה שמתייחסים לתורה בנביאים וכתובים הוא שהמלך יאשיהו מצא את התורה. לפני כן המילה תורה לא מוזכרת אפילו לא בידי הנביא שמואל. אפשר הסבר לכך ? כמו כן, מה זאת אומרת נמצא ספר תורה? התורה נשכחה מהעם לאיזו תקופה ?

תשובה

ס"ד
 
שלום וברכה,
 
התורה מעולם לא נשכחה מעם ישראל. הטענה ששמעת הינה טענה מסולפת של אתאיסטים ביוטיוב, ולא של מבקרי המקרא. אפילו מבקרי מקרא אינם טוענים שיאשיהו המציא את חג הפסח, אלא טוענים שהוא בסך הכל ריכז את הפולחן בירושלים. והראיות לכך נמצאות במקרא:

1. באותו ספר מלכים בדיוק שבו מסופר הסיפור על יאשיהו, מתואר לפני פחות מ-60 שנה לפני יאשיהו המלך חזקיה, שבדורו שמרו את כל התורה כולה. ובל נשכח את ימי דוד ושלמה - שחיו לפני יאשיהו. כך שבאותו ספר מלכים בדיוק מתוארים מלכי ישראל הקודמים, שבדורותיהם עם ישראל שמר את כל התורה באדיקות.

2. כמו כן במקרא כתוב במפורש שהפסח של יאשיהו היה מיוחד יותר, כי כל העם כולו עלה לירושלים לחגוג אותו בפאר הגדול, ולא נשארו בבתים שלהם. לכן נאמר שלא עשו פסח "כמוהו" ו"כפסח הזה", לשון המקרא נועד לפאר את הפסח ההמוני בימי יאשיהו:

"וְלֹא-נַעֲשָׂה פֶסַח כָּמֹהוּ בְּיִשְׂרָאֵל"

"לֹא-עָשׂוּ כַּפֶּסַח אֲשֶׁר-עָשָׂה יֹאשִׁיָּהוּ"

3. באותו סיפור גם נאמר שהעם זכר את הפסח שנעשה בימי שמואל הנביא, כי לא עשו פסח כזה מפואר "מִימֵי שְׁמוּאֵל הַנָּבִיא". כך שהכתוב עצמו מתייחס לחגיגת פסח מוקדמת יותר כנקודת התיחסות (reference point) לצורך דירוג טיב חגיגת הפסח של יאשיהו.

אז אל תאמין לאתאיסטים.

 

הנה התייחסות מורחבת לשקר שהמציאו על יאשיהו:

http://www.hydepark.co.il/topic.asp?topic_id=2484136&forum_id=4142

 
בברכה,
דניאל בלס

להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה