שאל את הרב - כללי

המקור לעולם הבא בתורה

  • כ"ג אלול התשע"ה
אא

שאלה

כבוד הרב שלום. מהו המקור בתנ"ך לקיום של עולם הבא- גן עדן וגיהנום? האם השם גן עדן לא מוכיח שעניין גן עדן הוא רק בהשאלה- אנו שואפים להגיע חזרה לגן העדן ממנו גורש האדם הראשון, כלומר לחזור למצב שלפני החטא? וגיא הינום זה בכלל מקום בירושלים שהייתה בו עבודה זרה? העניין מטריד אותי כי זה חלק מ 13 עיקרי האמונה היהודית, וקשה לי להאמין בזה. בקריאת שמע,כל יום אנו קוראים: והיה אם שמוע תשמעו אל מצוותי.. ולא כתוב שם- תגיעו לגן עדן. אלא השכר הוא דברים גשמיים: גשם, אוכל, חיים ארוכים. האם יש מקום בתנ"ך שבו מובטח למישהו שכר רוחני? תחיית המתים, וקיומה של נשמה מוזכרים במפורש, אבל זה לא מוכיח את עניין גן עדן וגיהינום. אולי הנשמות פשוט מחכות לתחיית המתים- בלי שדים וזפת רותחת וכו'. יש פרקים שלמים על אורך ורוחב של כלים במקדש ועל צבע השיער בתוך נגע בעור. אבל על עולם הבא אין אפילו פסוק אחד- רק רמיזות, ורעיונות כמו "חייב להיות עולם הבא כדי להעניש רשעים שהיה להם טוב בעולם הזה" וכו'. האם אפשר להיות יהודיה מאמינה בלי להאמין בעולם הבא? פשוט להאמין שיש אלוקים, שרוצה טוב בשבילנו ולכן קיום מצוות הוא הדבר הטוב ביותר בעולם הזה- אם לא לאדם עצמו (צדיק ורע לו) אז לאנשים שסביבו, או בשביל הנשמה שלו, או בגלל שמעשיו מקדמים את הגאולה?

תשובה

שלום וברכה,
 
ישנם מקורות ברורים בתורה על קיום הנשמה, ועל שכר ועונש בעולם הבא.
הסיבה שהתורה מדגישה את השכר בעולם הזה - הוא כדי להבדיל בינה לבין כל דת אחרת, מכיוון שכל דת יכולה להבטיח דברים רחוקים שאי אפשר לבדוק - אולם רק דת אמיתית באמת אשר ניתנה מבורא עולם מסוגלת להתחייב על הצלחה וטוב גלויים לעין כבר בעולם הזה.
 
הנה הפסוקים והמקורות:
 
התנ"ך אינו מתאר זפת רותחת וכו' - וגם חז"ל לא התכוונו לתאר אותם כפשוטם המילולי, אלא השתמשו בהם כמשלים שנוכל להבין, כדי להבין את הצער הרוחני של הנשמות בעולם הבא על מעשיהן הרעים, כפי שתיארו את גן עדן כמקום של נהרות אפרסמון וכדו' כדי להמחיש את גודל ההנאה והאושר והשכר של העולם הבא, כי אי אפשר לתאר לאדם בעולם הזה כיצד נראה העולם הבא באמת. אמרו חז"ל שבעולם הבא אין לא אכילה ולא שתייה ולא פרייה ולא רבייה, אלא צדיקים עומדים ועתרותיהם בראשיהם ונהנים מזיו השכינה. כלומר, העולם הבא אינו מקום גשמי כמו העולם הזה.
 
אני בטוח שאת יהודיה טובה, אך היהדות נועדה עבור יהודים טובים - במטרה לחנך וללמד כיצד להגיע לגדולה עם הכלים הנפלאים שקיבלו. אני חושש שאינך מבינה את החשיבות והגודל של העולם הבא. הרי כל העולם הזה הוא רק פרוזדור קצר בפני חיי העולם הבא. וכל המטרה והמשמעות נמצאים בקירבה האמיתית של הנשמה לבורא.
 
כדי להבין את המושג של העולם הבא, והחשיבות של גן-עדן, חשוב מאוד שתקראי חוברת בשם "שיחה גורלית". כדי למצוא את החוברת, נא חפשי בגוגל את המילים "שיחה גורלית". לדעתי חוברת זו תענה על כל שאלותיך.
 
בברכה,
דניאל בלס

להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה