שאל את הרב - כללי

תפילת אשכבה [תגובה]

  • כ"ה אדר א' התשע"ד
אא

שאלה

עבור כבוד הרב מנשה ישראל ראשית אני רוצה להודות לך על תגובתך המהירה ועל תשובתך הכנה. אני מקבלת את ההערה שלך על השבת זה היה חוסר רגישות מצדי לשלוח שאלה באמצע השבת , ואני מתנצלת העניין הוא, כבוד הרב, זה שאני באמת מנסה ומשתדלת כמה שאני יכולה. אני מקדישה זמן במהלך השבוע ללמוד תורה ויש כמה מצוות שלקחתי על עצמי, גם בשבת עצמה. אני לא מכירה אותך אבל ממה שקראתי בתשובותיך לאחרים, כבוד הרב, נראה לי שאתה מלא בידיעה, ידע, אמונה וניסיון ואני מכבדת אותך. לכן, אני מניחה שכמו שאתה בטח מכיר ויודע חזרה בתשובה זה תהליך שאי אפשר להאיץ אותו. כחילונית גמורה זה מאוד קשה ואני עושה מאמצים רבים בארבעת החודשים האחרונים, מאז שאמי נפטרה, והכל עבורה (וגם עבורי) אני בשונה ממה שאתה חושב, מלאה באמונה ובמעט ניסיון חיים ולמרות מעט הניסיון אני מאמינה שמה שחשוב זו האיכות ולא הכמות. אני מבטיחה לעצמי, לאמי היקרה ז"ל ולקדוש ברוך הוא, לשמור את השבת במקסימום יכולת שלי, ולעבור את התהליך הזה בקצב שלי וביכולות שלי כדי להיות מסוגלת להישאר בו, כי זה חשוב לי. כרגע בעודי מתמודדת עם תחושות האבל הכבדות על אמי והגעגועים הקשים אליה זה מה שאני יכולה. ואני בטוחה שהקדוש ברוך הוא איתי, גם אם אתה שופט מעט את התנהגותי. התלבטתי רבות באם להגיב לנימה שנדמה היה לי שהשתקפה בתשובתך אליי ובסופו של יום (תרתי משמע) החלטתי שכן, זאת כדי להסב את תשומת לבך במידה וכן היה שם משהו מן השיפוטיות אם טעיתי ותגובתי פגעה בך באיזשהו אופן אני מתנצלת מראש יום טוב ושוב תודה

תשובה

שלום וברכה

שמחתי לקבל את שורותייך, הן היו לי כמים קרים על נפש עייפה, מאוד שמחתי לשמוע כי את מתקרבת ליהדות, ואת מתחזקת בשמירת שבת, תודה לקל. אכן דעתי ברורה כי יש לצעוד בצעדים בטוחים, אע"פ שביטחון הצעדים גורם לכך שהן תהיינה קצת איטיות, וכתבתי על כך בהרבה תשובות. אני מודע למאמצים של המתקרבים, אני מצדיע להם, ואני מרגיש עצמי בטל וקטן כלפיהם, ברור שאני לא עמדתי בכל ימי חיי אל מול נקודות בחירה כאלו, וכך לימדונו חז"ל `אל תדון את חבירך עד שתגיע למקומו`.

אבל עם זאת חשבתי שההערה שלי במקומה,  וכי עלי להעיר על שאלה הלכתית המתקבלת בעצומו של יום השבת, דבר הנראה כשני דברים סותרים. כהדלקת חשמל בשבת בכדי לברך ברכת המזון מתוך בירכון, ועקב כך הובנתי כנראה כמבקר, אם שבאמת אני לא מעיז לבקר את אחי ואחיותי שבאו מרקע אחר לגמרי.

עם זאת, יש לדעת כי עניין שמירת השבת, היא מבין הצעדים הראשוניים המתבקשים בכניסה על כביש היהדות, ובשמירת השבת כלולה ההצהרה על אמיתות האמונה שלנו, כי כך ביקש בורא עולם שהצהרת האמונים שלנו כלפיו תתבצע בעיקר באמצעות שמירת שבת, כך שאין תחליף להצהרת האימון הזאת.

לגבי שמירת השבת בשלבי ההתחזקות, ברור כי - בשונה מחוקי בשר ודם - כל מעשה ומעשה נידן בפני עצמו, ובכל פרט ופרט שנמנעים מלעשותו עקב השבת, יש בכך משום שמירת שבת באותה הרגע, ואע"פ שלפני כן ואחרי כן עשו את אשר אין לעשות, מ"מ יש ערך לגבי כל הימנעות ספציפית. ולדוגמא, כתיבה במחשב, הרי שכל תקתוק ותקתוק שמתקתקים נידונה כבפני עצמה, ואם את נמנעת מכתיבה מסויימת יש בכך ערך גם אם לפני כן כבר כתבת במחשב.

כך, שגם בשלבי ההתחזקות חובה להימנע מכל עשיה שיש בה משום חילול שבת, לפי ההשגות והידיעות.

רצוי מאוד לכל מי שמבקש להתדפק על שערי ארמונות היהדות, לקבוע שיעור יומי בספר קיצור שולחן ערוך, בכדי לדעת את המעשה אשר יעשון, מההשכמה בבוקר ועד עצימת העיניים בלילה, מראשית השנה ועד אחריתה, וכך נוכל להתחזק בצעדים אמיתיים, בדרכינו לעבר המטרה. ואני מבקש את סליחתך אם פגעתי בך, חס ושלום.

מצורף תפילת האשכבה:

"וְנָחֲךָ אֲדֹנָי תָּמִיד וְהִשְׂבִּיעַ בְּצַחְצָחוֹת נַפְשֶׁךָ וְעַצְמֹתֶיךָ יַחֲלִיץ וְהָיִיתָ כְּגַן רָוֶה וּכְמוֹצָא מַיִם אֲשֶׁר לֹא יְכַזְּבוּ מֵימָיו. וּבָנוּ מִמְּךָ חָרְבוֹת עוֹלָם מוֹסְדֵי דוֹר וָדוֹר תְּקוֹמֵם וְקֹרָא לְךָ גֹּדֵר פֶּרֶץ מְשֹׁבֵב נְתִיבוֹת לָשָׁבֶת. תִּשְׁכַּב בְּשָׁלוֹם וְתִישַׁן בְּשָׁלוֹם עַד בֹּא מְנַחֵם מַשְׁמִיעַ שָׁלוֹם".

אֵשֶׁת חַיִל מִי יִמְצָא, וְרָחֹק מִפְּנִינִים מִכְרָהּ: שֶׁקֶר הַחֵן וְהֶבֶל הַיֹּפִי, אִשָּׁה יִרְאַת אֲדֹנָי הִיא תִתְהַלָּל: תְּנוּ לָהּ מִפְּרִי יָדֶיהָ, וִיהַלְלוּהָ בַשְּׁעָרִים מַעֲשֶׂיהָ:

רַחֲמָנָא דְּרַחֲמָנוּתָא דִי לֵיהּ הִיא וּבְמֵימְרֵיהּ אִתְבְּרִיאוּ עָלְמַיָּא עַלְמָא הָדֵין וְעַלְמָא דְּאָתֵי וּגְנַז בֵּיהּ צַדְקָנִיּוֹת וְחַסְדָּנִיּוֹת דְּעַבְדָן רְעוּתֵיהּ וּבְמֵימְרֵיהּ וּבִיקָרֵיהּ וּבְתוּקְפֵיהּ יֵאמַר לְמֵיעַל קֳדָמוֹהִי דּוּכְרָן נֶפֶשׁ הָאִשָּׁה הַכְּבוּדָה וְהַצְּנוּעָה וְהַנִּכְבֶּדֶת מָרַת (פלונית) רוּחַ אֲדֹנָי תְּנִיחֶנָּה בְּגַן עֵדֶן. דְּאִתְפְּטָרַת מִן עַלְמָא הָדֵין כִּרְעוּת אֱלָהָא מָרֵיהּ שְׁמַיָּא וְאַרְעָא. הַמֶּלֶךְ בְּרַחֲמָיו יָחוֹס וְיַחְמוֹל עָלֶיהָ. וְיִלָּוֶה אֵלֶיהָ הַשָּׁלוֹם וְעַל מִשְׁכָּבָה יִהְיֶה שָׁלוֹם. כְּדִכְתִיב: יָבוֹא שָׁלוֹם יָנוּחוּ עַל מִשְׁכְּבוֹתָם. הֹלֵךְ נְכֹחוֹ. הִיא וְכָל בְּנוֹת יִשְׂרָאֵל הַשּׁוֹכְבוֹת עִמָּהּ בִּכְלַל הָרַחֲמִים וְהַסְּלִיחוֹת. וְכֵן יְהִי רָצוֹן וְנֹאמַר אָמֵן".

בהצלחה - מנשה ישראל


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה