שאל את הרב - כללי

כלי המקדש וארון הברית

  • כ"ה אדר א' התשע"ד
אא

שאלה

כשהבבלים כבשו את ירושלים איזה כלי מקדש הם לקחו ובבית המקדש השני מאיפה היו כל הכלים הכינו אותם לפי המקורות היהודים איפה נמצא ארון הברית אם הוא לא הושמד (יש אומרים אתייופיה הר הבית מצרים) וכישבנה בית המקדש השלישי נשתמש בכלי המקדש הישנים או החדשים

תשובה


שלום רב!

שאלות טובות;

רמב"ם הלכות בית הבחירה פרק ד: אבן היתה בקדש הקדשים במערבו שעליה היה הארון מונח, ולפניו צנצנת המן ומטה אהרן, ובעת שבנה שלמה את הבית וידע שסופו ליחרב בנה בו מקום לגנוז בו הארון למטה במטמוניות עמוקות ועקלקלות ויאשיהו המלך צוה וגנזו במקום שבנה שלמה שנאמר ויאמר ללוים המבינים לכל ישראל הקדושים ליי' תנו את ארון הקדש בבית אשר בנה שלמה בן דויד מלך ישראל אין לכם משא בכתף עתה עבדו את י"י אלהיכם וגו', ונגנז עמו מטה אהרן והצנצנת ושמן המשחה וכל אלו לא חזרו בבית שני, ואף אורים ותומים שהיו בבית שני לא היו משיבין ברוח הקדש, ולא היו נשאלין בהן שנאמר עד עמוד כהן לאורים ותומים, ולא היו עושין אותן אלא להשלים שמנה בגדים לכהן גדול כדי שלא יהא מחוסר בגדים.

מסכתות קטנות מסכת אבות דרבי נתן נוסחא א פרק מא: חמשה דברים העשויין וגנוזין. אלו הן. אהל מועד וכלים שבו. ארון ושברי לוחות [שבו]. צנצנת המן. וצלוחית של שמן המשחה. והמטה. ומקלו של אהרן שקדיה ופרחיה. ובגדי כהונה ובגדי כהן משיח. אבל מכתשת של בית אבטינס שלחן ומנורה ופרוכת וציץ עדיין מונחין ברומי:

מכילתא דרבי שמעון בר יוחאי: וזו אחת משלש אותות] שעתיד אליהו לגל[ות להן לישראל ואלו הן צלוחית שלמן] [וצלוחית שלמים וצלוחית שלשמן המשחה.
ובמדרש ילמדנו (מאן) ילקוט תלמוד תורה - פרשת קרח: ג' דברים עתיד אליהו ע"ה להעמיד להם לישר': ארון וצנצנת המן וצלוחית של שמן המשחה, וי"א אף מקלו שלאהרן בשקדיה ופרחיה, שנ' השב את מטה אהרן לפני העדות, ומתרעמין היו על המטה שהיו או' אינו אלא לפורענות; הוא הביא את המכות על המצרים במצרים ועל הים. לפי' ידעו שהוא שלנסים. ילמדנו פרשת בא אל פרעה.

הצלחה וברכה;

יעקב משה

להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה