זוגיות

עבירה ומצוה

  • כ"ה אדר א' התשע"ד
אא

שאלה

1)כבוד הרב ראשית שלום לך..אני רוצה לשאול אותך ע"פ התשובה שענית לי לגבי אותו אדם שחלם על יוסף הצדיק אמרת לי שמי שחולם על יוסף הצדיק יכול להיתקדש מאוד..אז שאלתי היא איך בדיוק אדם זה יכול להיתקדש מה הוא צריך לעשות חוץ מכמובן לימוד תורה וקיום מצוות..למה בדיוק היתכוונת להתקדש. 2) אדם שהישתדל לשמור שבת ושמר אותה באמת עד הסוף כהלכתה למרות שממש קשה לו לשמור (בגלל שהוא מעשן) ולכבוד שבת הוא ביטל את עצמו כך שלא עישן כול השבת..אבל במהלך השבת הוא כן עבר על עבירה אחרת יותר חמורה שזה הוצאת זרע לבטלה..לצערינו היצר היתגבר עלינו ולכן הגענו למצב הזה..למרות שבכניסת השבת הלכנו לבית הכנסת היתפללנו וקיבלנו יפה את השבת עם קידוש והכול..ובמשיך הלילה פתאום עברנו על האיסור החמור הזה..והרגשתי ממש רעה שהגעתי למצב הזה שהיצר ממש הסיט אותי מהדברים שבאמת רציתי לעשות. שאלתי היא האם זה ששמרתי שבת שווה משהו בכלל הרי שנינו עברנו על האיסור החמור של שז"ל.. זה עושה לי ממש רע בנשמה שזה קורה. וזה מכניס לי מחשבה שאני ממש מגעילה בעיני ה` שאני מסוגלת לעבור על דברים כאלה היצר גורם לי להגיד גם ככה עברתי על עבירות חמורות אז מה שווה שאמשיך לנסות לקיים מצוות...בקיצור כבוד הרב אני מבולבלת אחכה לתשובה מהירה ממך..תודה

תשובה

שלום לך

1. הכוונה היא שיש לו סיוע מיוחד משמיים להתקרב אל השם, ובהחלטה נכונה של שמירת מצוות ובלימוד תורה יוכל להתגבר על היצר לגמרי, ולא ליפול לחטאים. 2. השומר שבת כהלכתו אפי עובד עבודה זרה כדור אנוש מוחלים לו על כל עונותיו, ובכך שזכיתם לשמור את השבת כהלכתו זכות ענקית יש לכם, ונמלחו לכם העוונות ע"י תשובה. ואין לכך כל קשר לחטא הוצאת הזרע, אין מעלתכם כשומרי שבת נפגמת כלל, ואין לערב את הדברים.

עצת היצר נושנת היא שמאחר ושחוטאים בחטא אחד כאילו אין כל משמעות לשאר המצות, דברי הבל הם מהיצר המנסה להפר את עצתכם ואת מעלתכם, ורוצה להסיתכם לחזור לחטא , אבל לא כך האמת אלא הקב"ה אינו מבטל את מצוות שמירת השבת בעבור חטא אחר. אינך מגעילה בעיני השם חלילה את בת אהובה לה` וה` רואה את רצונך ואת התקרבותך, ואת רצונך העז להתקרב איליו, והוא ידע יצרינו זכור כי עפר אנחנו, יודע הוא שאנו עלולים להיכשל, ולכן נתן לנו דרך פשוטה להתרצות אליו כאשר אנו מבקשים את סליחתו ולכן אין להירתע כלל מכישלונות, את בדרך העולה לה` וישנם קשיים בדרך אבל העיקר שתהיי בכיוון עליה ולעלות למעלה, ושבע יפול צדיק וקם, עוד נכונו לך עליות ומורדות אבל העיקר שבסוף תגיעי למעלה למעלה מבלי ליפול, כל ירידה גוררת לאחריה עלייה נוספת, ואין לחשוש מכלום.

אדם ההולך עם שק מלא יהלומים ונתחורר לו חור ונופלים משם קצת יהלומים, וכי יזרוק את כל השק ויאמר מה יש לי מכל היהלומים וכי יאמר אם נפל ממני חלק אין לי צורך בכלום. בוודאי ינסה להציל כל מה שאפשר, כך גם אתם אל תביטי בכישלונות אלא בהצלחות, אשריכם שהצלחתם לשמור את השבת כהלכתו, חילול שבת חמור פי אלף מהוצאת זרע לבטלה, וכל המחלל שבת נחשב כגוי ואסור לשתות את יינו, ולא כן הדבר במוז"ל שלמרות חומרת הדבר לא חשוב החוטא כגוי, כמובן שצריך למצוא את הדרך להינצל מחטא הוצאת הזרע, ולא לבוא לידי חטא, אבל אין זה הכישלון בחטא זה שום סיבה לחטוא בחטא נוסף, ועל כך אמרו חכמים בגמ` מסכת שבת דף לא עמוד ב` דרש רב עולא: מאי דכתיב (קהלת ז) אל תרשע הרבה וגו`, הרבה הוא דלא לירשע, הא מעט לירשע אלא: מי שאכל שום וריחו נודף, יחזור ויאכל שום אחר ויהא ריחו נודף בוודאי שלא יעשה כן האדם. עלו והצליחו והמשיכו לשמור את השבת ומיצאו את הדרך להישמר גם מחטא הוצאת הזרע, ותזכו לשמור את כל המצות כהלכתם. אשמח לכתוב לך בענין עוד כפי הצורך.

בהערכה רבה – בנימין שמואלי


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה