שבת

ביאור בתורה, הבדלה על בירה

  • י"ד אלול התשע"ה
אא

שאלה

שלום רב, יש לי 3 שאלות. 1.בפרשה כתוב על אשת יפת תואר ועל בן סורר ומורה,בגמרא מובא שבן סורר ומורה לא היה ומובא בתורה כדי לדרוש ולקבל שכר,מצד שני רש"י כותב שמי שייקח את אותה אשת יפת תואר סופו שיהיה לו בן סורר ומורה... אשמח לביאור העניין כי לכאורה זה סותר.. 2.אם אני מעדיף בירה על פני מיץ ענבים ויין,ויש לי מיץ ענבים בדירה,האם בכל זאת אפשר לעשות הבדלה על בירה? 3.אשתי ומשפחתה מברכים על הבשמים והנר אחרי שהמבדיל מברך,ואילו אצלנו במשפחה אנחנו יוצאים ידי חובה ע"י האדם שעושה את ההבדלה. כיצד עדיף לנהוג?והאם יש לענות אמן על הברכות של מי שמברך על בשמים ונר בהבדלה(מלבד זה שמבדיל) מחשש להפסק? תודה רבה!

תשובה

שלום וברכה

1. זה חלק מהלימוד ללמד אותנו שמי שהולך אחר תאוות ליבו ונושא אישה לא לשם שמיים יהיו לו בנים שאינם מהוגנים, אף שבאמת בפועל אף אחד לא הגיע למצב הגרוע של בן סורר ומורה.

2.  יש להעדיף הבדלה על מיץ ענבים.

3. מאחר ויש הפסק גדול בהמתנה עד שכולם יברכו על הבשמים עדיף להמתין עד לאחר גמר ההבדלה שאז כולם יברכו, אולם על הנר שאין הפסק , עדיף לצאת את הברכה בשעת ההבדלה על הסדר. אם אין הרבה בני משפחה וההפסק לא יהיה גדול עדיף שכולם יריחו את הבשמים על הסדר.

אם יצאו ידי חובת הברכה מהמבדיל אסור לענות אמן לשאר המברכים, אם לאיצאו ידי חובה וכל אחד מברך לעצמו מותר לענות אמן מלבד המבדיל שיש לו לחשוש להפסק מברכת היין.

בברכה,

בנימין שמואלי

 


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה