חברה והשקפה

חינוך ילדים בדרך החרדית

  • י' אלול התשע"ה
אא

שאלה

ב"ה אני מתחזקת בדרך החרדית..האם החשיבה בע"ה בעניין חינוך הילדים לעתיד,שילמדו תורה ויעבדו נוגדת את הדרך בחינוך החרדי?

תשובה

שלום וברכה

ביהדות המעלה הגדולה ביותר היא לימוד התורה האדם הנערץ ביותר הוא התלמיד חכם עד שמארו חכמים ממזר תלמיד חכם קודם לכהן גדול עם הארץ, אם אימא רוצה לכתחילה שבנה לא יהיה תלמיד חכם ולא יגדל לגדול בתורה הרי זה מראה שהיא אינה מכירה בערך העליון של התורה. אין לזה קשר לחרדים או לדתיים, זה קשור לידיעה ברורה מה הוא העיקר בחיים ומה הוא טפל. עיקר ביאתינו לעולם הוא למען מטרה אחת ויחידה להגיע כמה שיותר מושלמים לעולם הבא, השלימות הנעלה ביותר שניתן  להגיע בעולם הזה היא להיות בדרגת תלמיד חכם להיות מאוחד עם התורה ועל זאת תתפלל ותשאף כל אם יהודייה ששואפת להצלחת בנה ולטובתו שבנה יקדיש את עצמו אך ורק ללימוד התורה וכך אמר רבי נהוראי במסכת קידושין במשנה האחרונה

רַבִּי נְהוֹרַאי אוֹמֵר, מַנִּיחַ אֲנִי כָּל אֻמָּנִיּוֹת שֶׁבָּעוֹלָם וְאֵינִי מְלַמֵּד אֶת בְּנִי אֶלָּא תוֹרָה, שֶׁאָדָם אוֹכֵל מִשְּׂכָרָהּ בָּעוֹלָם הַזֶּה וְהַקֶּרֶן קַיֶּמֶת לָעוֹלָם הַבָּא. וּשְׁאָר כָּל אֻמָּנִיּוֹת אֵינָן כֵּן. כְּשֶׁאָדָם בָּא לִידֵי חֹלִי אוֹ לִידֵי זִקְנָה אוֹ לִידֵי יִסּוּרִין וְאֵינ יָכוֹל לַעֲסוֹק בִּמְלַאכְתּוֹ, הֲרֵי הוּא מֵת בְּרָעָב. אֲבָל הַתּוֹרָה אֵינָהּ כֵּן, אֶלָּא מְשַׁמְּרַתּוּ מִכָּל רַע בְּנַעֲרוּתוֹ וְנוֹתֶנֶת לוֹ אַחֲרִית וְתִקְוָה בְזִקְנוּתוֹ. בְּנַעֲרוּתוֹ מַהוּ אוֹמֵר, (ישעיה מ) וְקֹוֵי ה' יַחֲלִיפוּ כֹחַ. בְּזִקְנוּתוֹ מַהוּ אוֹמֵר, (תהלים צב) עוֹד יְנוּבוּן בְּשֵׂיבָה. וְכֵן הוּא אוֹמֵר בְּאַבְרָהָם אָבִינוּ עָלָיו הַשָּׁלוֹם, (בראשית כד) וְאַבְרָהָם זָקֵן, וַה' בֵּרַךְ אֶת אַבְרָהָם בַּכֹּל.
אמת הדבר שלא כל אחד זוכה ללמוד תרוה כל היום ומי שלא מסוגל לכך או מי שפרנסתו לא מצויה לו, אין לו ברירה אלא להתעסק באומנות כלשהיא ואין באם המתעסק לפרנסתו מתוך צורך והכרח שום פסול חלילה, אבל בוודאי שאין כל תכלית בעבודה לעצמה ובוודאי החינוך הנכון של בני ישראל צריך להיות להגדיל את מעלת לימוד התורה ואת מעלת הדבקים בלימוד התורה ולהתפלל בכל יום ויום שתזכי זבנך יהיה גדול הדור. אין התרוה עוברת בירושה, בנך יכול להיות מרן הרב עובדיה הבא או הרב אלישיב וכדו', בוודאי כולנו מקנאים במי שכזה לכאלו בנים תלמיד חכמים, נזכור שאין אנו מנועים מלזכות לילדים כאלו נתפלל לבורא  עולם ונחנך את ילדינו לאהבת התרוה והערכת התורה ומי יתן ונזכה אף אנחנו לכך.
 
בברכה לרוב נחת,
בנימין שמואלי

להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה