תפילה וברכות

האפשרות להוספת קטגוריה בהלכה על סמך ידע מדעי עדכני

  • כ"א אב התשע"ה
אא

שאלה

שלום רב, הנני אדם שומר מצוות, דוקטוראנט למדעי המוח (עם הכשרה בביולוגיה ובפסיכולוגיה). אפרט קודם את הרקע לשאלה: 1- בשנים האחרונות ישנם מחקרים רבים המראים כי ישנם הבדלים משמעותיים הן במבנים מוחיים הן בפעילות מוחית שחלקם קשורים למגדר והאחרים למשיכה מינית. בשלב זה יודעים להראות כי ישנם מבנים מאד ספציפיים במוח של הומוסקסואלים (הנמשכים מינית לגברים) ששונים מאד ממוחם של שאר הגברים, כנ"ל עבור גברים בעלי מגדר נשי (כלומר חווים את עצמם כאישה). זהו מאמר קצר מאד המצטט מספר מאמרים אחרים בנושא (מתוך אחד העיתונים המדעיים המובילים בעולם): http://www.pnas.org/content/105/30/10273.full 3 - השלב הבא באותם מחקרים הוא לבדוק באיזה שלב אותם מבנים מוחיים מתעצבים, כלומר האם בשלבים עובריים או לאחר שהאדם נולד או אף מאוחר יותר לאחר בגרות מינית. הראיות הקיימות היום מבעלי חיים אחרים (שמערכת הרבייה שלהם והמבנים המוחיים הרלוונטים מאד דומים לאלו של בני אדם) הן כי אותם מבנים מוחיים מתעצבים או בשלב העוברי או זמן קצר לאחר הלידה. (נוכחות או אי נוכחות של טסטוסטרון וחישתו על ידי המוח בשני השבועות הראשונים לאחר לידה בעכברים קובעים את הנטייה המינית של עכברים מאוחר יותר, נוכחות או אי נוכחות של טסטוסטרון לא יכולה לשנות את הנטייה של העכבר לאחר התקופה הקריטית, אצל קופי אדם אותה תקופה קריטית עשויה להיות עוד בשלבים עובריים). 2 - בהלכה קיימת קטגוריה נפרדת עבור אנשים שאיברי המין החיצוניים שלהם אינם זכר או נקבה, אחד החברים באותה קטגוריה הוא האנדרוגינוס. האנדרוגינוס כפוף לסט הלכות שונה לחלוטין מזה שזכר ונקבה כפופים אליו. 4 - למיטב הבנתי ההלכה משתנה הן כפונקציה של המקורות ופסיקות קודמות הן כפונקציה של מידע חדש העולה מתוך הבנת האדם את העולם. לדוגמה: עד לפני כמה שנים מוות הוגדר כהפסקת פעילות הלב, אם מישהו היה מוציא מאדם אחר את ליבו זה הוגדר הלכתית כרצח, כלומר אסור היה לבצע השתלות לב. בשנת 1986 נקבעה הלכה לפיה המוות נקבע לפי פעילות בגזע המוח, מה שאיפשר לבצע השתלות לב תחת תנאים מסויימים. כלומר מה שהיה ב-1985 רצח ב-1986 הפך להיות הצלת חיים וקידוש ה' בעולם. השאלה: האם לאור האמור, ולאור כך שבשנים הקרובות המחקר המדעי יוביל לתשובות בכל הנוגע לשלב בו מתעצבים המבנים המוחיים הקשורים למגדר ונטייה מינית והאם אותם שלבי התפתחות מוגדרים כשלבים קריטים שלאחריהם המערכת כבר לא יכולה לשנות את המבנה המוחי, ראוי לקיים דיון שבסיסו הלכתי על מנת להכיר בקטגוריה הלכתית נפרדת מ"זכר" או "נקבה" על סמך מבנה מוחי (כפי שנעשה באנדרוגינוס על סמך מבנה איברים חיצוניים)? אותה קטגוריה חדשה בעצם תיהיה חפה מפסיקות קודמות מה שיאפשר לקבוע לאותה קטגוריה הלכות שונות שיהיו רלוונטיות אליה.

תשובה

בס"ד
 
שלום וברכה,
 
ראשית כל, יש להטיל ספק במחקרים מן הסוג הזה, כי כיום ישנה "אופנה" במדע לחפש תצדיקים ביולוגים לתופעות מסוג זה (מכוני המחקר בעולם מקבלים תקציבים ומענקים במטרה להוכיח את הטענות הללו). השערות יש למכביר, ותיאוריות על אין סוף. ולכן - כל עוד אף אחד לא קיבל פרס נובל על תגלית חדשה בתחום, הייתי מציע שלא להתרגש מעוד "מחקר".
למעשה, מאוד קל לחוקר למצוא יחסים של "סיבה ותוצאה" לאחר שנתונים רבים כבר נמצאים לפניו, והחוקר יכול לסמן קו בין תופעות שונות, ולטעון לקשר ביניהם.
 חידוש גדול יהיה, רק אם חוקר יוכל לפי בדיקת מח - לטעון שגבר כלשהו הוא טרנסג'נדר, מבלי לדעת מראש מהי נטייתו.
כמו כן, אם מתגלים אנשים בעלי מבנה מח זהה - שאינם טרנסג'נדרים, הדבר מפריך את כל המחקר מיסודו.
 
ובעניין הנדון,
אני מודע למצב שנקרא "טרנסג'נדר", אך יש לזכור שיש בעולמנו גם גברים סטרייטים שהם עדיני נפש ונשיים עד מאוד (חלקם נקראים בחברה הכללית בכינוי "מטרוסקסואלים"), ומצד שני יש גם נשים סטרייטיות שהן מאוד גבריות באופיין והתנהגותן. כך שהנושא של התנהגות או העדפה תרבותית - אינו בהכרח קשור להעדפה מינית. גם גבר שנראה ומתנהג בצורה נשית - אינו תמיד מבקש להיות אשה, וכן להיפך, אשה שנראית ומתנהגת בצורה גברית אינה מבקשת בכך להיות גבר. הרצון לשנות את המין נובע בדרך כלל מבעיות פסיכולוגיות אחרות, ולא מהדחקה של התנהגות או נטייה תרבותית.
הנה דוגמה: ישנם "טרנסג'נדרים" שמבקשים מגיל קטן ללבוש שמלות, ויש הרואים בכך עדות לנטייתם הביולוגית. אולם, מה שהם שוכחים הוא שבעבר כל הגברים בעולם היו לובשים שמלות. לא היו בכלל מכנסיים בעולמנו. מכנסיים היא תופעה חדשה. בעבר גם לא היו צעצועים "גבריים" או "נשיים". אלו המצאות תרבותיות של העידן המודרני שאנו קושרים בטעות עם מגדר.
ישנם ילדים שאוהבים לשחק מגיל קטן עם בובות ושונאים מכות ואלימות - והם סטרייטים גמורים. מנגד יש בנות שאוהבות מגיל קטן לשחק בג'ודו ומשחקות שחמט ושונאות שמלות - והן סטרייטיות גמורות. 
כך שאיני מוצא כל קשר בין התנהגות גברית או נשית, או לבוש חיצוני גברי או נשי, לבין "טרנסג'נדריות". בפרט בחברה המודרנית-מערבית שבו מותר לבנים להיות רגישים ולבכות, ומותר לבנות להיות נועזות ואמיצות. אנו באמת מוצאים את מגוון הקשת של התנהגויות, של בנים גבריים ובנים עדיני-נפש, ושל בנות עדינות ושל בנות בעלות-אופי. כך שאי אפשר לתלות את הקשר הזה במיניות מלכתחילה.
 
ובעיני היהדות,
היהדות בנויה על עיקרון הבחירה החופשית. לפיה גם אם אדם נמשך לדבר שהוא אסור לפי התורה, יש לו היכולת לשלוט בעצמו, ולחיות את חייו לפי מטרת התורה. גם אם אדם "נולד" הומוסקסואל או פידופיל או בעל כל נטייה אחרת, יש לו את הבחירה אם להוציא את נטייתו אל הפועל, או לכבוש את רוחו.
האנדרוגינוס לעומת זאת נולד עם מערכת רבייה חיצונית ופנימית כפולה - שאינה תלויה בבחירה החופשית שלו. ולכן היה קיים דיון הלכתי לגביו.
 
בברכה,
דניאל בלס

להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה