אמונה

חיזוקים נגד טענות של אתאיסטים

  • כ' אב התשע"ה
אא

שאלה

יש אתאיסטים שטוענים שתינוק בעולם הזה נולד לא מאמין, כלומר אתאיסט. אני מודעת לזה שזו טענה חסרת ביסוס, אבל האמרה ש"כל נשמה של יהודי מאמינה עמוק בתוכה " לא ממש מעניין אותם. ועובדה שיש בעלי תשובה שהגיעו מבתים אתאיסטים לחלוטין גם לא עוזר. אפשר בבקשה טענות חזקות שמוחצות את הביסוס שלהם לחלוטין ?

תשובה

שלום וברכה,
 
אין סיבה להתייחס לטענות של "אתאיסטים", שהרי מטרתם אינה לחפש אמת, אלא לתרץ את דרכם. הוויכוח עימם מיותר.
 
ולגבי השאלה,
תינוקות מגיל קטן מאוד מבינים שיש סדר בבריאה, והם מחפשים תכלית מאחורי כל דבר שהם רואים. שזה ההיפך הגמור מהשקפה אתאיסטית שמביטה על העולם כעל אקראי וחסר משמעות. זו הסיבה שמגיל קטן מאוד שואלים על כל דבר "למה", כי הם מבינים שצריכה להיות תשובה הגיונית לשאלותיהם, והתשובה לא אמורה להיות "סתם ככה, במקרה".
 עצם העובדה שתינוקות נושאים את עיניהם אל ההורים שלהם - נובעת מן הטבע המולד שלהם למצוא תכלית בקיומם. הם לא מביטים על העולם כעל תוהו ובוהו, אלא כעל מקום מסודר בעל תכלית ומטרה שצריך למצוא ולהבין.
אך ודאי שתינוקות לא יכולים להגדיר אמונה בבריאת העולם, כפי שאינם יכולים להגדיר ידע על הדרך שבה אנשים באים לעולם. הידע על קיומו של בורא נובע מתצפית וחשיבה עצמאית על העולם, מלימוד. לשם כך תינוקות צריכים תחילה ללמוד לדבר, להבין איך רוכשים אינפורמציה, ולהיות מסוגלים להביע חשיבה ודרך הסקת מסקנות.
 
אך רוב הילדים הבוגרים בהחלט מאמינים שיש בורא לעולם, חלקם יכנו זאת "כח עליון" או "גורל", אך הם מבינים שמוכרח להיות משהו מאחורי המציאות שאחראי לכל הסדר וההגיון שבה.
 
נא חפשי בגוגל את המילים "שיחה גורלית". זו חוברת דו-שיח שמתארת ויכוח עם אתאיסט על עיקרי האמונה הבסיסיים ביותר. אני בטוח שתהני.
 
בברכה,
דניאל בלס
 

להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה