אמונה

מסורת הדורות על אירועי יציאת מצרים ומתן תורה

  • י"ג אב התשע"ה
אא

שאלה

טוענים שקשה לשכנע עם שלם בקיומם של אירועים משמעותיים ויוצאי דופן שהתרחשו לאבותיו בדורות קודמים - אם כלום לא נודע עליהם מאז. האם די בכך להוכיח את אמיתות התורה וסיפוריה? א. אולי זה נכון בימינו כשגוגל וויקיפדיה זמינים לכל ילד, אבל האם כך היה גם בעבר? האם לא היו אז שבטים נחשלים ומנותקים, תמימים וחסרי כל השכלה, שניתן היה לשכנע אותם בדבר כזה? האם לא היה אפשר לשכתב עבורם את ההיסטוריה הרחוקה של אבות אבותיהם? האם לא יתכן שמנהיגים נערצים ומלומדים, שזכו לאמון עיוור מבני עמם הבורים והתמימים, ניצלו את מעמדם ובדו מלבם סיפורים כוזבים על התרחשויות שהתרחשו כביכול לפני מאות ואלפי שנים ובצוק העתים נשכחו? האם היה מי שיערער על דבריהם? האם היו די אנשים שיפקפקו באמינותם ויתבעו מהם הוכחות? וכי לא יכלו לזייף עבורם מגילה עתיקה שתעיד כביכול על האירועים הללו, ולטעון שניתנה להם בעבר ונעלמה מידיעתם בשנות גלותם ונדודיהם? ב. גם אם אי אפשר להמציא הכל ללא יסוד, מה ההוכחה שכל הפרטים נכונים? הלא ניתן היה להשתמש בסיפור מסגרת טבעי לחלוטין - שאמנם התרחש במציאות - לשרבב לתוכו אלמנטים ניסיים ועל-טבעיים, ולתלות בהם הוכחות להנהגתו של האל ולרצונו ככל העולה על הדעת? הלא אפשר שאמנם ניתנה להם בעבר איזושהי מגילת יסוד, שתיארה את תהליך כינון הדת ופירטה את חוקותיה - אבל לאחר שנעלמה ונשכחה הוצגה בפניהם מגילה אחרת שנכתבה תחתיה? מניין שזה לא מה שאירע? מהיכן שהכל אמיתי ומדויק?

תשובה

בס"ד
 
שלום וברכה,
 
ראשית כל, אנו בוטחים בהיסטוריה האנושית גם לפני גוגל. השואה היתה לפני גוגל, וכך גם מלחמת האזרחים, נפוליאון בונפרטה, וכיבושי אלכסנדר מוקדון. אין אף איש שחולק על קיומם. מהסיבה הפשוטה: שהעדות אודותם הועברה מדור לדור בידי מיליוני אנשים.
 
השאלה היחידה שעומדת על הפרק היא, האם מיליוני אנשים מסוגלים לקום יום אחד ולשקר לבניהם.
אם התשובה היא חיובית, אז לא תוכל לסמוך גם על המידע באינטרנט או של סוכנות החלל נאסא, או כל גוף אנושי בעצם. כי תמיד תיתכן התאגדות של מיליוני אנשים שיחליטו לשקר. וזה דבר שלא יעלה על הדעת. ולא שמענו כדוגמתו מעולם בהיסטוריה האנושית.
 
לגבי הטענה שאנשים בעבר היו טפשים או פרימיטיבים, לא ידעו קרוא וכתוב וכיוצ"ב:

 
1. קודם כל, התנ"ך היה בידי העם, כפי שהתורה דורשת מכל אב בישראל: "ושיננתם לבניך ודיברת בם בלכתך בדרך, בשכבך ובקומך", "והגית בו יומם ולילה" ועוד, כך שהתורה דורשת מכל האבות ללמד את הילדים תורה. עם ישראל ידוע כעם הספר, גם לפני 2000 שנה היה מלמד את ילדיו הקטנים קרוא וכתוב - כדי שיקראו בתורה, כפי שגם המשנה קובעת לפני אלפיים שנה בקירוב (מסכת אבות פרק ה, כא): "בן חמש שנים למקרא, בן עשר למשנה, בן שלוש עשרה למצוות". הסנהדרין בסך הכל קבעה אילו ספרים אין להכניס לתנ"ך (כמו לדוגמה ספר חנוך, שלא היה לו מקור אמין).
2. ישנה מצווה מיוחדת לכך בתורה, הדורשת מכל העם כולו לשמוע את קריאת כל ספר התורה בירושלים מידי כל שבע שנים. כך שגם אדם מבוגר שלא יודע קרוא וכתוב, שמע את כל מה שכתוב בתורה לפחות 10 פעמים בחייו.
3. גם אדם שלא יודע קרוא וכתוב, יודע לדבר, יש לו אבא וסבא וחברים ושכנים וידידים, והוא יודע בדיוק מהי ההיסטוריה של אבותיו.
4. אם לפני "מהפכת הדפוס" היה אפשר לכתוב מה שרוצים, אז מדוע עוד דתות באלפי השנים האחרונות לא המציאו מסורות על נסים בקנה מידה המוני? שוב, היהדות מציעה את ההוכחה החזקה ביותר: התגלות של האל בהיסטוריה לפני עם שלם. לא מובן שמדוע אדם רציונלי יבחר לכפור בהיסטוריה אורלית וטקסטואלית של עם שלם.
5. האם אתה סובר שניתן לשקר לעם שלם שאבותיו ראו התגלות המונית - רק בגלל שרבים אינם יודעים קרוא וכתוב? אם כן, היינו צריכים למצוא טענות להתגלות המונית של אלוקים בעוד הרבה דתות שמאמיניהם אינם ידעו קרוא וכתוב. 
 

אנא עיין במאמר הבא:
 
- אמיתות התורה: ההוכחה הלוגית וההיסטורית
http://www.hidabroot.org/he/article/866
ולאחר מכן קרא בבקשה את החוברת "סיפור מוזר":
אני ממליץ לך לסכם חוברת זו לעצמך.
 
בברכה,
דניאל בלס

להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה