שאל את הרב - כללי

האם נכון לומר שיש 13 שבטים, ולא 12?

שאלות בנושא יהדות ודת

  • י"א אב התשע"ה
אא

שאלה

למה אומרים 12 השבטים, הרי יש את שבט מנשה ואת שבט אפרים שזה 13?

תשובה

שלום וברכה

היו רק שנים עשר בנים ליעקב אבינו. מנשה ואפרים נחשבים כנפרדים לגבי נחלה בארץ ישראל ועוד כמה דברים המנויים בדברי חכמים אולם למשל בחושן היו שנים עשר שבטים רק בני יעקב וכן בכמה דברים אחרים.

הכלל בכל הדברים הוא שבכל מקום ששבט לוי לא נמנה כגון בחלוקת הארץ או בספירת העם במדבר אנו מחשבים את אפרים ומנשה כנפרדים. במקומות שכן מחשבים את שבט לוי כמו בחושן, אנו מונים את מנשה ואפרים תחת יוסף.

בברכה,

בנימין שמואלי

יעקב אבינו, בנם של יצחק  ורבקה, הוא השלישי באבות האומה, אחיו התאום של עשיו ואביהם של 12 שבטי ישראל.

חיי יעקב עמדו מראשיתם בסימן המאבק עם אחיו התאום על אהבת ההורים ועל הבכורה. בעקבות גניבת הברכה נאלץ יעקב להיפרד מהוריו ולברוח לחרן, שם התמודד עם חותן ערמומי ועם קשיי קיום.

במדרשי חז"ל מתואר יעקב - כמו שני האבות שלפניו - כ"זקן ויושב בישיבה". לפי המדרש התגלתה המשיכה של יעקב ללימוד תורה עוד בהיותו ברחם אמו: כאשר הייתה אמו עוברת ליד בתי-כנסיות ובתי-מדרש, היה יעקב מפרכס לצאת.

חז"ל תיארו בהרחבה את צדיקותו של יעקב: האפיון המקראי "איש תם" התפרש בספרות חז"ל כפשוטו  - איש שלם, שנולד מהול, ללא מום או פגם, וכל זאת - בניגוד לעשיו. יעקב מסמל את האור, ואילו עשיו - את החושך, על כל המשתמע מכך.

על כך אומר בעל ה'שם משמואל': "והנה יש לפרש מה שיעקב אבינו תיקן תפלת ערבית, היינו שאפילו יהיה אדם בתכלית השפלות והחשכות בבירא עמיקתא, אחרי היותו ברום המעלות, אל יתייאש ויחגור שארית כחו ויתאמץ בתפלה, כמו יעקב אבינו שהיה אז בתכלית השפלות בעצמו, והיה העולם חשך בעדו, שהיה מתירא שלא יפול חס ושלם לג' עבירות חמורות.


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:שאלה12 השבטים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה