חברה והשקפה

המשך לתגובתי על השאלה דתי לאומי למה לא-תשובה לרב מנשה ישראל

  • כ"ה אדר א' התשע"ד
אא

שאלה

מה שהרב אמר לגבי כ"ג בתמוז אינו נכון כלל הוא כלל לגבי הקשר שביעי של פסח -עצמאות משום שבמגילת רות פרק ג מופיע הפסוק הבא-"ליני הלילה והי בבוקר אם יגאלך טוב יגאל ואםצ לא יחפוץ לגאלך וגאלתיך אנוכי חי השם שכבי עד הבקר"-אומר הארי ז"ל שפסוק זה מרמז על גאולתן של ישראל -כיצד הל בליני הלילה מופיעה באות גדולה רמז לגלות המרה והארוכה ואז נאמר בבוקר אם יגאלך טוב יגאל- כלומר אם תעשו ישראל תשובה אני אמהר לגאלכם(בחינת אחישנה) ואם לא יחפץ לגאלך וגאלתיך -כלומר גם אם לא תעשו תשובה אני אתחיל לגאול אתכם עוד לפני בנין בית המקדש וביאת משיח צדקנו ומתי יהיה הזמן הזה-אנוכי חי השם שכבי עד הבקר-אומר הארי הקדוש שאנכי רומז על יסוד ואנכי השם על תפארת-כלומר יסוד שבתפארת -והיום העשרים לספירת העומר הוא בחינת יסוד שבתפארת (חמישה באיר) שבו התחילה גאולתן של ישראל. עוד מוסיפה הגמרא במסכת סנהדרין דף ל"ח ע"ב שביום הששי שבו נברא אדם בסוף שעה חמישית של היום הוא עמד על רגליו. ידוע שהיום הששי לבריאה רומז האלף הששי עוד ידוע דברי אור הקדוש שהאלף הששי חציו לילה(עד שנת הת"ק) וחציו יום שבו תתחיל לזרוח גאולתן של ישראל. אם לוקחים אלף ומחלקים ב24 שעות מקבלים 41 ושני שליש ובסוף שעה חמישית האדם עמד על רגליו-כאן יש רמז לתחילת גאולתן של ישראל -41 ושני שליש נותן 208 + 5500(שנת הת"ק) נותן 5708(התש"ח) -השנה בה הוקמה מדינת ישראל -כלומר גם שאדם הראשון עמד על רגליו בסוף שעה חמישית כך שבשנת התש"ח עם ישראל עמד על רגליו לאחר שואה נוראה והתחיל להגאל ע"י הקב"ה. מחכה לתשובה הולמת לתגובתי -משה המאירי. ושוב אני חוזר על שאלתי האם לאחר טיעונים אלה תצליח לשכנע שההשקפה החרדית שהיא בבחינת" זכרנו את הקשואים והאבטיחים"(עין יומא ע"ה ע"א ופירוש אור החיים הקדוש לפסוק זה בפרשת צו על הגלות המר והארוך)היא ההשקפה הנכונה או שמה ההשקפה הציונית-דתית חרדלניקית בחינת שילוב חיי תורה עם חיי המעשה בארץ הקודש

תשובה

שלום וברכה

 מי אני שאתווכח עם מקובל כמוך, אבל מה אעשה שאתה לא משכנע אותי כלל בצדקת דרכה של הציונות הדתית הכללית. דרשת האר"י שהבאת על `ליני הלילה` לא מצאתי בכתבי האריז"ל, אשמח אם תפנה אותי למקור, נדמה לי שהרבה פרשנות עצמאית הכנסת בדבריו. הקטע היחידי בין המדינה שכיום לפסוק זה ניתן למצוא בספרו של מרן הרמח"ל (פירוש הרמח"ל על הכתובים) וזה לשונו:

"ועתה כי אמנם כי גואל אנכי וגם יש גואל קרוב ממני - הלא כתוב, "שורש ישי אשר עומד לנס עמים אליו גוים ידרושו" כי הכל לו יהיה, ומי בראש בן ישי בראש, ראשון לכל דבר שבקדושה. ליני הלילה הלא הוא שארית הלילה, הנשארה עדי יאיר היום, וגאולת ישראל שלימה תהיה. כי עוד חזון למועד, וגוג יבא על אדמת ישראל. אמנם כתום כל הדברים האלה "וכאור בוקר יזרח שמש" - והיה בבקר - "בקר לא עבות" אל עם ה` הגאולים.

בעת ההיא למשיח בן אפרים יהיה, אם לתת גאולה הוא אל הגרים האלה, או אם שריה יגאלם - אם יגאלך טוב יגאל ואם לא יחפוץ לגאלך וגאלתיך אנכי - כי המתחיל במצוה אומרים לו גמור, ועל כן נשבע להם לאמר, חי ה` שכבי עד הבקר: עד כאן לשונו. לי נראה מדבריו שאנו נמצאים כעת באחריתו של תקופת `ליני הלילה`, ומתקרבים להכרעה לתת את הגאולה ביד שריה בן שבט דן שיבוא בד בבד עם משיח בן יוסף ומשיח בן דוד לגאלינו, ולא לתת את הגאולה ביד `הגרים האלה`.

הקשר בין יסוד לתפארת, אתה הוא זה שהכנסת לכתוב זה, ועצם הזכרת שני ספירות אלו [אם אכן] הרי שזה עניין להרבה פסוקים בתורה, ואין יום שבו לא מתייחדת התפארת עם המלכות על ידי היסוד, באמצעות תפילות ישראל וקיום המצוות, גם בכ"ג בתמוז, ובוודאי ביום שבו תהיה הגאולה, יהיה יחוד שלם בין מידת התפארת למלכות, והמלכות אף תתעלה למעלה ראש כידוע למקובלים.

ידוע לרוב הלומדים כי שנת התש"ח האמיתית היא שנת התש"ט למנין הרגיל אצלינו. כידוע ומפורסם שכל החשבונות והשנים המצויינים בסוגיות הש"ס הינן בחשבון לבריאת העולם כאשר היה מורגל לחשב בזמן בעלי הש"ס בארץ בבל, ועל פי חשבון זה פירשו גם מפרשי הש"ס, רש"י ותוס` והראשונים, בסוגיא דערכין י"ב-י"ג, ובע"ז דף ט`. אנו מונים כיום לפי חשבון אחר מבריאת העולם, ויש חילוק בין החשבונות בשנה אחת ולדוגמא שנת ה` תשס"ח אצלנו, הוא לפי חשבון הגמ` שנת ה` תשס"ז, ושורש החילוק במנין השנים הוא, שחשבון בעלי הגמ` מתחיל מעת שפקח אדם הראשון את עיניו ביום השישי למעשה בראשית, ואז היה ראש השנה דשנת א`, אבל החשבון שלנו מונה שעת פקיחת עיני אדה"ר לר"ה דשנת ב`, וחמשה הימים שלפני זה שבהם נבראו שמים וארץ מאז כ"ה אלול הן מהוין שנה ראשונה למעשה בראשית, ולא היה בשנה הא` אלא חמשה ימים לבד ומ"מ נמנה כשנה בחשבון השנים, והשנה הקצרה הזאת נקראת "שנת תוהו", ור"ה שבו נברא אדם הראשון הוא כבר התחלת שנת ב` לבריאה. אצלנו השתרש במשך השנים דווקא מנהג אחר לחשוב החשבון כבר משנת תוהו שלפני אדה"ר, ראה בחזו"א ר"ה סי` ק"מ אות ב`.

והתחלת המחלוקת הוא בחשבון המולדות ששם הסכימו רוב בעלי חכמת העיבור להתחיל כל החשבונות ממולד תשרי של שנת תוהו לפני בריאת העולם והוא המולד שסימנו בהר"ד, ולא ממולד תשרי של שעת בריאת העולם שאז היה המולד שסימנו וי"ד, (ר"מ קה"ח פ"ו ה"ח, תוס` ר"ה ח` ע"א בד"ה לתקופות) ובני בבל במזרח החלו לחשב מולדות רק משנת אדם הראשון ולכן לא הכניסוה לחשבון השנים, ואין נפק"מ להלכה בכל זה רק קריאת שם בעלמא וכ"ז נתבאר היטב בבעל המאור ע"ז ב` ע"ב מדפי הרי"ף ובפי` המפרש להל` קדוש החודש להרמב"ם פ"ו ה"ח, ובחזו"א ר"ה סי` קל"ח אות א`.

[יש ביאור אחר בשינויי החשבונות על יסוד שנת המבול שלא שמשו בו המזלות. ראה ביאור הגר"א חושן משפט סי` ס"ז סק"ח, ובחזו"א ר"ה סי` קל"ח אות ג-ה ובסי` ק"מ סק"ב וכו`]. כך שאני בהחלט מכוסה עם הרמזים שלך גם על כ"ג בתמוז שנת התש"ט, לא שאני סובר כך, אלא שלפי שיטתך היה אפשר לקבוע כך, ולא הכרזה של בן גוריון שהיה פוקר וכופר בכל תקבע יום לחג להקב"ה, אין לנו שום יום מיוחס בלוח השנה היהודי שנקבע שלא על ידי צדיקים. אני כותב כבר בפעם המי יודע שאינני סבור שהקמת המדינה קרתה בניגוד לרצון האלוקי ח"ו.

ההשקפה החרדית הכללית גורסת כי האפשרות שניתנה לנו לשבת בארץ ישראל היתה חסד אלוקי עצום, אחרי השואה הטרופה שהיתה לנו, ניסי מלחמת ששת הימים קרו בהשגחה הנפלאה החופפה על ישוב היהודי בארץ הקודש, אותו יד המנהלת את הנסים שלנו בכל יום ובכל עת ובכל שעה. ברוך השם יש ישיבות בארץ הקודש ותלמידי חכמים המקדישים כל חייהם ללימוד התורה נטו גם במחיר ויתור על מנעמי עולם, הזכאים להשגחה ניסית תמידית. אבל לקבוע שזוהי גאולה שעליה אנו מצפים שנות אלפיים, אי אפשר לדעת אלא על פי נביא.

עם כי יתכן בהחלט שכשיתגלו נביאי אחרית הימים הם יצביעו על מה שהיה בשנת ה`תש"ח כהתחלת הגאולה, ואולי הם יציבעו על שנת יסוד פתח תקוה כהתחלת הגאולה, עד אז לא ניתן לקבוע שום דבר. במהרה בימינו נחגוג ברוב שמחה את החג הגדול מכל החגים, "יום העצמאות" האמיתי, ואז אחכה לפניניך איך למצוא את הרמזים הנכונים דוקא ליום זה שיבוא ויגיע במהרה בימינו, בחיי ובחייך. ובקשה לסיום, מכיון שאתר השו"ת הזה לא הוקם לכלי ויכוחים בין הציבורים שומרי התורה, וכמו שסכמתי את האמת הצרופה המתבקשת ממאתנו בעולם, לכן אבקש ממך בידידות שלא למשוך אותנו שוב לקלחת של מה עדיף, דתי לאומי, חרדי וכו`. בהצלחה בכל דרך יהודית - מנשה ישראל


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה