אמונה

האם קבוע למעלה מתי נמות?

  • כ"ה אדר א' התשע"ד
אא

שאלה

שלום רב, האם ימיו של אדם בעולם הזה קצובים וידועים מראש עוד בטרם לידתו האם גם סיבת אופן פטירתו קבועה מבעוד מועד מדוע אנחנו עדים למציאות הנוראית שאנשים טובים ויקרים לנו נפטרים בנסיבות קשות או לכאורה מיתה שניתן היה למנוע את התממשותה, האין כולם יכולים להיפטר בסיבה טובה שהרי נגרם סבל בל יתואר לנשארים פה מאחור על אבידת יקירנו צער שאיתו אנחנו צריכים להמשיך לחיות. תודה על עזרתכם.

תשובה

שלום וברכה

הדברים שנויים במחלוקת הראשונים. כשיש הסבורים שבכל אופן שהאדם נפטר מהעולם מוכרח שבדיוק ברגע ההיא תמה קצבת חייו, ולא יתכן מצב שהאדם יפטר `בטרם עת`. מאידך סבורים רבים כי באמת יתכן מצב שאדם שלא תמה עדיין קצבת חייו שנקצב לו בלידתו יפגע אם על ידי טעות עצמית או טעות של `בעל בחירה` אחר, ויפטר מהעולם לפני זמנו.

ובמקרה כזה מעבירים את השנים שעדיין נותרו לזה שנפטר לחשבון אדם צדיק המעביר על מדותיו, ויש חלק לזה שנפטר במעשים הטובים שיעשה זה שניתנו לו שנותיו במתנה, וכמסופר בתלמוד מעשה על כך. גם לפי שיטה זו ברור כי יש גזירה על מיתה בטרם עת, ואי אפשר לדבר קל או כבד לקרות מבלי שיכריזו על כך מגבוה. [ומצורף לזה ענין הבחירה והידיעה שכבר דברנו על כך בכמה מקומות].

כך או כך, צער הסובבים נלקח בחשבון המדוקדק, ואם מגיעים שלא מגיע לסובבים הצער שיגרם להם כתוצאה מהגזירה, הגזירה מתבטלת, וככל שמעגל המכירים והאוהבים גדול יותר יש לקוות יותר שיהיה מי מבין הקרובים שלא יהיה ראוי לקבל את הצער, ואז הגזירה תתבטל או תדחה. ונשמע רק בשורות טובות - מנשה ישראל


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:שאלהאמונה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה