שאל את הרב - כללי

מי ידע קודם שכדור הארץ עגול?

  • ה' אב התשע"ה
אא

שאלה

שלום רב, יש לי כמה דברים שלא מסתדרים לי לגבי צורת כדור הארץ והזוהר. כתוב בזוהר שכדור הארץ עגול ויש עוד פרטים על כדור הארץ כמו שחצי מואר וחצי חשוך וכ'ו. אך יש שטוענים שהיוונים כבר גילו זאת לפני ושהידיעה שכדור הארץ עגול כבר הייתה מקובלת לפני הזוהר. הבנתי גם מכמה שבתנך גם מוזכר שכדור הארץ עגול אבל יש כאלו שמייחסים לניסוחים הציורים של התנך את הארץ כמודל של כדור הארץ שטוח ולא עגול ושהידיעה שכדור הארץ עגול הגיעה לחכמינו דרך הגוים ורק אז זה נכתב בזוהר. אני רוצה לקבל סדר בעניין - מה נכון ומה לא. אני ממש מבולבלת. יש לי מכך כמה שאלות - 1. מה מקור כתבי הזוהר? מי כתב את הזוהר? 2. מה הייתה התפיסה ביהדות לכל הדורות בקשר צורת כדור הארץ והאם תפסו בתנך את כדור הארץ שטוח או לא? 3. האם ידיעת היוונים שכדור הארץ עגול לפני פרסום הזוהר לא רלוונטית כלל ולא סותרת את הזוהר ואת דברי החכמים?

תשובה

שלום וברכה,
 
היוונים לא ידעו זאת. היה יווני אחד שטען זאת, ודעתו לא התקבלה ביוון. היוונים היו ידועים בהצעת השערות שונות, ולא הציגו ידיעה מוסכמת שכזו. למעשה עד המאה ה-15 היו כל המפות באירופה מציירות עולם שטוח. אנא ראי את תשובתנו המורחבת:
 
הזוהר הוא תורת הסוד, שהועברה מדור לדור מפי רבי שמעון בר-יוחאי לתלמידיו. ספר הזוהר פורסם במאה ה-12 בידי רבי משה דיליאון, שאסף את כתביו מתלמידים שונים וערך אותם לספרי הזוהר שאני מכירים כיום. בדורו של רבי משה דיליאון עדיין האמינו בני אירופה שהעולם שטוח.
 
התלמוד הירושלמי תיאר בפשטות לפני 2000 שנה שהעולם כדורי. נא ראי בקישור למעלה.
 
התנ"ך לא מתייחס לצורת העולם, כי מטרת התנ"ך אינה מדעית.
 
גם אם היוונים השיגו ידיעה כלשהי על העולם, דבר שכזה ודאי לא סותר את היהדות. היהדות הרי לא מבוססת על גילויים מדעיים, אלא על התגלות של ה' בפני כל עם ישראל במעמד הר-סיני וביציאת מצרים. אין אף עם אחר בעולם שה' התגלה אליו באותות ובמופתים לפני מיליונים. וזו ההוכחה העיקרית לאמיתית התורה.
 
בברכה,
דניאל בלס

להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:כדור הארץיוונים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה