שאל את הרב - כללי

קושי להתעורר לשחרית בגלל תרופות

  • ד' אב התשע"ה
אא

שאלה

שלום, הריני צורך בכל לילה, על פי רופא פסיכיאטר, תרופות שאמורות לעזור לי עם סכיזופרניה. אחת מתופעות הלוואי היא ישנוניות. אני מתקשה לקום בבוקר ולהשקים לשחרית מפני כשאני קם אני מטושטש לגמרי, וכל שינה פחות מ-10-12 שעות אינה מספקת ואני לא מתפקד במהלך היום. עד כה, בבקרים בהם אני לא מצליח לקום אני מתפלל שחרית בחדרי. בשביל לקום לשחרית בבית הכנסת אצטרך ללכת לישון בין 6-8 בערב, דבר שהגיוני כלכך אם רוצים לנהל סדר יום שכולל עוד דברים מלבד תפילות. האם דבר זה מורשה? האם אוכל להמשיך להתפלל שחרית בחדרי? או לנסות להשכים בכל מקרה לשחרית בבית הכנסת?

תשובה

לכבוד השואל, 

לאור הצורך מותר תפילת שחרית באיחור; אמנם זה אמור דוקא כאשר תוכל לקום וליטול ידיים ולקרות לפחות פרשה ראשונה של קריאת שמע קודם סוף זמנה (בממוצע בשעה 8:10 - 9:00 [יש לברר לכל יום בפרט מתי זמנה בדיוק]); ואח"כ מותר לך ללכת חזרה לישון.

אחרת תצטרך ללכת לישון יותר מוקדם בערב כדי שלא לפספס קריאת שמע שהיא מצוה מדאורייתא. 

גם כדאי שתחפש באיזורך אם יש מנין שמתחיל יותר מאוחר. ואם אין, לפחות תקביל את תפילת השמונה עשרה שלך בשחרית להיותה באותו הזמן שכן מתקיימים מנינים אחרים במקומות שונים בארץ בשעות אלו (כגון בירושלים תו"ת, ובבני ברק ועוד) - שלכאורה זהו בכל חצי שעה עגולה (כי באופן ממוצע אז מגיעים לתפילת שמונה עשרה). ונמצא שאתה מתפלל ב"שעה שהצבור מתפללין", וכמבואר בשולחן ערוך אורח חיים סימן צ' סעיף ט'. 

בברכה, 

רב נחום


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה