שאל את הרב - כללי

מחכה

  • ג' אב התשע"ה
אא

שאלה

שאלתי מדוע הרבמ"ם בפרק שלישי של יסודות התורה מביא שלכוכבים אין צבע .. והרי מאדים הוא אדום נפטון כחול אוראנוס ירקרק ופלוטו כמו חום .. ועוד שאלה הרמ"בם מביא שהם לא קלים ולא כבדים כלומר אי קיום של מסהנ ..והרי ידוע שלכל כוכב לכת ולכל כוכב יש מסה שונה ..לא קבלתי תשובה בנושא זה עדיין וברור שלרמב"ם היה רוח הקודש אז מה כוונתו שאין להם צבע ושאין להם משקל .. וכן המ"בם מונה שם 18 כוכבים מי הם ?

תשובה

שלום וברכה,
 
כפי שכתבתי בעבר, יהיה קשה להבין את הרמב"ם בהקשר זה, כי הוא מתאר את מערכת השמש לפי ארגון אגוצנטרי. הגלגלים בלשונו של הרמב"ם הם רקיעים ולא מרחק בין עצם לעצם בחלל. מרחק הכוכבים בלשונו, הוא המרחק שלוקח לאור להגיע לאותם גלגלים-רקיעים, מה שאינו בהכרח מתאר את העצמים הפיזיים אלא את אורם בתוך האטמוספירה שלנו.
 
מכל מקום, בזמנו של הרמב"ם לא היה המדע האסטרונומי מתקדם כמו היום, ולא היתה אפשרות לדעת בוודאות את המרחק בין כדור הארץ לכוכבי הלכת השונים במערכת השמש, ונתונים נוספים כגון זה. הרמב"ם הציע הערכות מלומדות מאוד לתקופתו. יש לשים לב שדבריו לא נוגעים להלכה.
 
כמו כן, הנושא לא נוגע לרוח הקודש. הרי היו דברים שנסתרו גם ממשה רבנו ("ופניי לא יראו"). יעקב אבינו לא ידע שיוסף במצרים. גם צדיקים גדולים מאוד נתונים לחסדיו של ה', המחליט מה לגלות להם ומה לא. בענייני הלכה יש לנו קבלה ומסורת ברורה. קיבלנו במסורת ידיעות רבות וגם נבואות שתוכל למצוא בגמרא. אך ישנן גם סברות ודעות שאינן נוגעות להלכה. ויש להבחין בין השניים. משה רבינו קיבל הרבה שערי חכמה שרבים מהם נעלמו מאיתנו. ולכן יש מקרים שבנושאים כאלו דיברו החכמים מסברה.
 
בברכה,
דניאל בלס

להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה