חברה והשקפה

מעורב-ועיניין של בנים ובנות

  • כ"ה אדר א' התשע"ד
אא

שאלה

מה הבעיה שילמדו בנים ובנות יחדיו, הרי אם מרגילים אותם מגיל קטן, אז כשהם גודלים החשש הוא קטן ביותר מכיוון שהם מתרגלים לכך. {כמו החיים שבתוך משפחה-אח אחות}. וגם אם נאמר שישנם מחקרים שהבנות הישגן בלימודים הוא קטן בגלל המצב. הרי ישנה מציאות קיימת , שהרבה חילוניות מוצאות משרות ומקומות עבודה רבים ברמה גבוהה, כמו עורכות-דין, שופטות, חברות כנסת ועוד.... 2}מה הבעיה אם חוגגים אירוע באולם שמחות ויושבים בכל שולחן משפחות משפחות, ואת הריקודים עושים במחיצה, האם גם זה בגדר מעורב. ואם יש בעיה, אז נא לנמק בתשובה המקובלת על הדעת, תשובה הגיונית. אם אפשר לענות בהקדם זה פיקוח-נפש בתודה:ע.מ.מ.ב.

תשובה

שלום וברכה

1. אין סיבת ההלכה כדי שהבנות יצליחו יותר במבחנים זה לא קשור לדת. האיסור הוא כדי שלא יבואו לידי חטא, וצריכים להרגיל את הבנים והבנות מגיל צעיר לשמור את הלכות הצניעות ובכללם אי הלימוד יחד, המביא לידי זנות, והדברים כל כך אמיתיים ומציאותיים שאין כל צורך להסביר את הצורך בהפרדה.

2. בעניין ההפרדה הנה מבואר בספר זכריה פרק יב שלעתיד לבוא (יא) בַּיּוֹם הַהוּא יִגְדַּל הַמִּסְפֵּד בִּירוּשָׁלִַם כְּמִסְפַּד הֲדַדְרִמּוֹן בְּבִקְעַת מְגִדּוֹן: (יב) וְסָפְדָה הָאָרֶץ מִשְׁפָּחוֹת מִשְׁפָּחוֹת לְבָד מִשְׁפַּחַת בֵּית דָּוִיד לְבָד וּנְשֵׁיהֶם לְבָד מִשְׁפַּחַת בֵּית נָתָן לְבָד וּנְשֵׁיהֶם לְבָד: (יג) מִשְׁפַּחַת בֵּית לֵוִי לְבָד וּנְשֵׁיהֶם לְבָד מִשְׁפַּחַת הַשִּׁמְעִי לְבָד וּנְשֵׁיהֶם לְבָד: (יד) כֹּל הַמִּשְׁפָּחוֹת הַנִּשְׁאָרוֹת מִשְׁפָּחֹת מִשְׁפָּחֹת לְבָד וּנְשֵׁיהֶם לְבָד:

ואמרו בגמ` וספדה הארץ משפחות משפחות לבד משפחת בית דוד לבד ונשיהם לבד אמרו והלא דברים קל וחומר ומה לעתיד לבא שעוסקין בהספד ואין יצר הרע שולט בהם אמרה תורה אנשים לבד ונשים לבד עכשיו שעסוקין בשמחה ויצר הרע שולט בהם על אחת כמה וכמה. ומכאן שאסור להיות באירועים מעורבים וכמו שכתב בשו"ת משנה הלכות חלק יד סימן פ האריך בדבר הזה וכותב והמבואר מדברי הפוסקים דבחתונה ודאי שאם יושבים אנשים ונשים בחדר אחד שאיכא איסור בדבר וזה מקרי רבים ולא פרטי אלא אפילו בסעודה ליל ב` שסעודה קטנה הוא אפ"ה כיון שאין עושין מחיצה אין מברכין שהשמחה במעונו כל שאנשים ונשים בחדר אחד, מאחר שאין שמחה במעונו של ה` בשמחה זו וזה ברור בס"ד.

ועיין סוכה נ"ב ע"א וספדה הארץ משפחות משפחות לבד משפחת בית דוד לבד ונשותיהם לבד אמרו והלא דברים ק"ו ומה לעתיד לבא שעוסקין בהספד, ואין יצה"ר שולט בהם כי הולכים לשוחטו וכבר אינו מסית את האדם, אמרה תורה אנשים לבד ונשים לבד עכשיו שעסוקין בשמחה ויצה"ר שולט בהם על אחת כמה וכמה ופרש"י שעסוקין בשמחה וקרובין לקלות ראש, ועוד שיצה"ר שולט. והנה הם שני טעמים דבשעה שעסוקין בשמחה קרובין לקלות ראש מצד עצמו ולכן צריך להפרישן זה מזה ועוד שיצה"ר שולט ולכן צריך גם במקום שאינו שמחה מחיצה וכ"ש בחתונה ובכל מקום שעסוקין בשמחה יותר מכל שמחות בחורים וגם בתולות נשים ואנשים זקנים וגם נערים בכל מיני תזמורת וליצנים וכיו"ב לא ראיתי טעם להתיר חתונות וסעודות גדולות של שמחה וקלות ראש קרובה לבא. וישנם מקילים במה שכתבת שהדבר אכן מותר וכמבואר באגרות משה.

בברכה – בנימין שמואלי נ.ב. אקווה שעניין הפיקוח נפש לא בא לידי סכנה


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה