שבת

כמה שאלות בנושא -שבת

  • כ"ה אדר א' התשע"ד
אא

שאלה

1) מדוע אסור לשחק כדור-גל אפילו על מגרש אספלט בשבת וכן משחק טניס 2) משחק ה`טוטו`-מדוע אסור למלאות ביום חול טופס על משחקים שאני יודע בוודאות שלא משחקים שם שחקנים יהודיים, אלא רק משחקי גויים,וא"כ אינני מסייע למחללי שבת 3)מדוע יהיה אסור לי להשאיר טלוויזייה דלוקה בערוץ של גויים בלבד ובכך אין נעשה חילול שבת ע"י גויים. וכן אם אני אדליק אותה מלפני שבת ויכניס קלטת וידאו, ואראה בשבת בלי שנעשה חילול על ידי או על ידי אחרים. 4)איך מותר להשתמש בפלטה בשבת כשהיא דלוקה מלפני שבת, הרי לצורך אוכל-נפש נאמר רק ביו"ט ולא בשבת, אז לכאורה שיהא אסור לי גם אם ישנו פעולה של גנרטור 5)מה הטעם שאסור לכתוב, אני רוצה לכתוב בשבת לדוגמא: חידושי תורה אז מדוע שאני לא אוכל 6)אני מעוניין להשתמש בחשמל כפי צורכי, לדוגמא אני קורא ספר שעה בליל שבת ועכשיו אני עייף ואני רוצה לישון או לחסוך בחשמל ולכבות את האור, אז מדוע שיהא אסור לי, ואני צריך להיות מוגבל בשעון שבת 7)מדוע אני לא יכול להתענג בשבת בצורה שנראת לי כתענוג, אפילו ללא חילול השבת, כגון: ללכת לים {אפילו נאמר בנפרד}, וגם אם נחשוש לחשש של חז"ל `שמא יתקן כלי שייט`, אז אני ילך לבריכה שאין את החשש הזה, א"כ מדוע יהא אסור לי להתענג בצורה כזו. או שאנצל את השבת רק לשינה {כפי שאמרו-שינה בשבת תענוג} אז מדוע יש עיניין שאת השבת חוץ מלחלל אותה יש צורך גם לקדש אותה (כגון:ללמוד תורה) האם כשנקטתי רק ללא חילול השבת אבל לא נהגתי לקדשה האם זה נחשב שחיללתי את השבת לסיכום: אודה לך מאוד אם תענה לי בצורה מפורטת על שאלותי אלו הגורמים לי לפעמים בעטיים לחילול השבת. נ.ב.! אבקש אם אפשר להדגיש את טעם האיסור ולא רק ראיות דיניות. בתודה:ע.מ.מ.ב.

תשובה

שלום וברכה

1.3. האיסור הוא משום עובדין דחול, השבת היא לא רק סור מרע – איסור מלאכה, אלא גם עשה טוב - יום קדוש הוא מבואו ועד צאתו , השבת היא מעין עולם הבא ואנו זוכים לנשמה יתירה רוחנית, ולכן ביום גדול וקדוש זה אנו מצווים להימנע מעובדין דחול המחללים את קדושת השבת ולכן אסור לעשות את הדברים הנ"ל. ואם תרצה שארחיב לך בעניין קדושת השבת אאריך לך אי"ה.

2. אין בכך איסור, לבד מאלו הסוברים שאסור להמר משום משחק בקוביא, כך היא דעת רוב גדולי ספרד.

4. אסור לבשל על פלטה בשת ואין הבדל מהיכן בא החשמל. מותר לחמם אוכל שאינו לח מידי, בשבת מפני הכלל של אין בישול אחר בישול. 5.6. כל הלט` מלאכות בשבת הם סור הרע, ואין לעשות בשבת כל מלאכה גם אם תרגיש טוב יותר ושמח וכו`, הדלקת חשמל אסורה מפני איסור מבעיר ואיסור בונה כמבואר בהרחבה בדברי המקובלים והכתיבה היא גם כן ממלאכות השבת שלא הותרו מפני לימוד תורה אלא מפני פיקוח נפש. ביאור איסור המלאכות עפ"י הקבלה הביאור הוא שכל מלאכות אלו שהם מביאים דברים לידי שלימות מסוימת, הם מחמת חטאו של אדם הראשון שקוללנו שלא ייווצרו דברים מושלמים, ולכן יש לנו כיום לעשות מלאכות לקבל דברים מושלמים, כגון כל 11 מלאכות הפת מתחילת הגידול ועד לאפיית הפת, אילו היינו זוכים לא היינו נזקקים להם כלל, והיינו זוכים שיגדלו לחמים מוכנים ישר מהאדמה, וכמו שאכן יהיה לעתיד לבוא וכמבואר בגמרא,

ולכן כל המלאכות שייכים לעולם שאינו מתוקן, שבו מעורבים טוב ורע. ולכן בשבת שאנו מקבלים נשמה מעולם התיקון ואנו זוכים להיות במצב של מעין עולם הבא, אסור לנו להתקרב אל כל הדברים אשר קשורים למלאכות האסורות בשבת. 7. כל הדברים שנאסרו ע"י חז"ל כדי שלא נבוא לידי חטא עלינו לשמור ולכן אסור לרחוץ בצוננים משום גזירת חכמים וכמבואר בהרחבה הטעמים לחכך בשולחן ערוך, האיסור של שמא יעשה כלי שיט הוא רק בהולך לשחות בין בים ובין בבריכה, ולא בהולך לרחוץ שהאיסור הוא אחר ונאסרו מכמה טעמים כמבואר במגן אברהם סי` שכא`.

ידידי היקר קבל על עצמך את נעשה ונשמע, דהיינו קודם נעשה את מצות ה` גם לא הבנת הדברים כי אם הבורא מצווה בוודאי שכלו גדול משכלינו, והוא יודע את הטוב לנו, אבל מותר כמובן לחקור ככל האפשר וללמוד את טעמי המצות כראוי. ושמור נא שלא לחלל את השבת עוד לעולם.

בברכה – בנימין שמואלי


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה