אמונה

למה הקב"ה מעניש אנשים שלא עושים רצונו?

  • כ"ה אדר א' התשע"ד
אא

שאלה

שלום, בת דודה שלי לומדת בתיכון דתי היא משתדלת לבוא לשיעורים כדי להתחזק באמונה והיא אמרה לי כל מיני שאלות שיש לחברות שלה ולה ואין להן את מי לשאול: 1) למה הקב"ה ברא את העולםלמה הוא צריך את זה, אם כדי להעניק אז למה 2)למה הקב"ה מעניש אנשים שלא עושים רצונו 3)למה הקב"ה היה צריך לבחור עם מסויים למה לא להתייחס אל כולם בצורה שווה למה לא כולם יהודים 4) למה הקב"ה נתן לנו זכות בחירה, הרי הקב"ה רוצה שאדם יבחר בטוב על מנת שיקבל שכר ולא יתבייש וירגיש שהוא מקבל בחסד, אז למה הוא לא ברא אותנו ללא בחירה ובלי שנרגיש בושה על מה שאנו מקבלים כביכול בחינם 5) למה אסור להתגלח בסכין 6) למה יש את הענין של מלחמת מצווה שצריך להרוג את כולם, אנשים נשים וטף תודה רבה רבה!!!! יישר כח!!!

תשובה

שלום וברכה

אין הכותרת מתאימה לשאלה, אין אלו קושיות באמונה אלא שאלות בהנהגת הבורא. ואסביר את כוונתי אין להם שאלות באמונה אם הבורא אכן ברא את העולם או לא וכו` וכן אין כאן שאלה האם הה` נתן לנו תורה מחיבת וכו` בכך אין להם ספק וכל המחקר הוא רק בהנהגת הבורא מדוע הבורא עשה כך או כך, וברור לי לחלוטין שאין בכך משום לפגום באמונתם בעצם אמיתות התורה.

ואעבור לשאלותיהם ישנם שני הסברים בעניין א. מדרך הטוב להיטיב ואין ההטבה אלא לזולתו ולכן ה` ברא ברואים להיטיב להם ומאחר שההטבה המושלמת היא רק בכך שהדבר מגיע להם בצדק ובתשלום שכרם לכן ניתנו לנו מצוות לעסוק בהם וכו`. ב. מאחר ואין מלך בלא עם ברא ה` את העולם למלוך על העם כדי שתהיה ניכרת מלכותו. השאלה על הטעם הראשון היא אכן מדוע לא ברא ה` את האדם ללא רגש הבושה וכו`, וישנם שני תירוצים על כך, א. זאת אמת אלוקית אבסולוטית שלא ניתנת לשינוי והאמת היא שהבושה תהיה כשמקבלים שכר ללא שום סיבה.

ב. ה` ברא הנאה מיוחדת עמוקה בכך שהאדם מקבל את שכרו שלא בתורת לחם חסד וה` ברא במיוחד את ההנאה המיוחדת הזאת אשר הנאה עמוקה זו. העונש הוא חובה על העוברים על רצון ה` והיא מידת הדין הראויה לכל אדם. ולא יתכן שאדם יעבור על דברי ה` ולא יקרה לו כלום, ועוד שאילולא היה עונש לא היה דירבון לעושי רצונו להיזהר בכל עת.וזהו לפי פשוטו, אבל האמת היא שהעונש אינו לשם עונש גרידא אלא לנקות את האדם מכל חטאיו שיזכה אחר כל העונשים והצרות יוכל להגיע לידי תיקונו השלם ולזכות לחיי אושר – חיי נצח.

וכתבו בספרים שאדם שכל ימיו חטא ולא עשה אלא מצווה אחת בשלמות, וכשיעלה לעולם הבא ויתנו לו שני אופציות א. לוותר על העונש ועל השכר ויישאר ריק מכלום, ב. שייענש על כל העבירות ולאחר מכן יקבל שכר על המצווה. יבחר האדם באופציה השנייה, ולא יסכים לוותר על שכר המצווה כי שכר המצווה הוא נצחי ועונש העבירה אינו נצחי אלא כניקיון והכנה לעולם הבא. שאלה 5. לבנות מותר להתגלח בסכין ללא חשש מלחמות היהודים בכנעניים הייתה מלחמת מידת הקדושה שלחמה מול הסיטרא אחרא ושבע המידות של כנענים הם שבע מידות הטומאה שהיה מחובת עם ישראל למחותם ולכלם ולכן הוזהרו בהריגת כולם בברכה – בנימין שמש


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:שאלותאמונה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה