שאל את הרב - כללי

האם גם נשים נידונות בבית דין של מעלה?

  • כ"ה אדר א' התשע"ד
אא

שאלה

כשגבר נפטר מן העולם הוא ניצב בפני דיינים שדנים אותו למשפט. מה לגבי נשים, מי דן אותן? גם כן גברים? ואם כן הבנתי שהאדם יכול לבקש שידון אותו רבו, או רב שהוא מכיר... מה לגבי אישה, היא יכולה לבקש רבנית? או שבכלל אין דבר כזה שאישה שופטת? גם בורא עולם נמצא במשפט הזה? והאם הנפטרים רואים אותו אחרי המוות?

שאלה נוספת, איזו ברכה אני אומרת לפני שאני תורמת צדקה?

אני מתנצלת על השאלות אבל אני בתחילת דרכי בהתחזקות וזה ממש עוזר לי... תודה רבה.

תשובה

שלום וברכה

בית דין של מעלה, מורכב מנשמות צדיקים, ואכן מבואר בספרים שיכול האדם לבקש שידון לפני רבו. בעלי רוח הקודש גילו שכשנפטר המגיד הקדוש מזלאטשוב זכותו יגן עלינו מינו אותו להיות בבית דין של מעלה, אבל מכיון שברוב קדושתו החמיר מאוד מאוד בעונש `פגם הברית` [הוצאת זרע לבטלה], התייעצו הצדיקים וקבלו רשות להחליפו בנשמת צדיק אחר.

מסופר על אחד מגדולי הדורות [שמפני כבודו לא אכתוב את שמו] שניהל בחייו מערכה מול צדיק אחר וחשב שהוא לוחם למען כבוד שמיים, וזה אכן היה כך מבחינתו כי חשש שיכול לצמוח משהו לא טוב ח"ו, וכשנתן את הדין לפני בית דין של מעלה הוא יצא חייב בדין, ואז הוא ביקש שרצונו לדון לפני הקב"ה בעצמו, ולרוב מעלתו קבלו את בקשתו ויצא זכאי בדינו.

בדרך כלל הדיינים הם נשמות צדיקים, אבל יתכן שיש יוצא מן הכלל, הרי דבורה הנביאה היתה אשה `והיא שופטת את ישראל בעת ההיא` ככתוב בספר שופטים פרק ד. כך כתבו חז"ל (מסכת כלה רבתי פרק ג הלכה א): "...ואינו מת עד שרואה הקדוש ברוך הוא בעצמו, שנאמר כי לא יראני האדם וחי, בחייהם אינם רואים, אבל במיתתם רואים, ונאמר לפניו יכרעו כל יורדי עפר, מיד מעיד האדם על עצמו כל מה שעשה בעולם הזה, פיו מעיד, והקדוש ברוך הוא חותם, שנאמר בי נשבעתי יצא מפי צדקה דבר ולא ישוב, לכך צריך האדם להסתכל באחריתו...".

לפני נתינת צדקה לא מברכים, אבל אפשר להגיד תפילה כל שהוא שבזכות הצדקה נזכה ל..., וכן אפשר להגיד: הנני מוכן ומזומן לקיים מצוות צדקה ככתוב בתורה פתוח תפתח את ידך לו. עלי והצליחי - מנשה ישראל


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:בית דין של מעלהצדקה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה