תורה ומדע

מוות קליני? ובית דין?

  • י"ח תמוז התשע"ה
אא

שאלה

שלום כבוד הרב , יש לי כמה שאלות שמטרידות אותי עד מאוד אני מתחזקת , התחלתי לקרוא לאחרונה את ספר ההוכחות של עו''ד ערן בן עזרא , בפרק המספר על המתים הקלינים שכביכול היו בבית דין של מעלה מסופר על סיפורי אימים כגון מפלצות מלאות מוגלה שרוצות לקרוע את הנשמה לגזרים, כל מני מזיקים עם פנים של כלבים ששורפים אותך בצואה חמה , ולמפגמים בברית שורפים אותם בנוזל זרע חם , נשים לא צנועות עוברות שריפה עד שנעלמות , מה זה סיפורי אימים וזוועה ?? סיפרתי לבעלי שהיה תלמיד ישיבה ויודע הרבה , והוא אמר לי שלא ייתכן שמישהו מהמיתים הקלינים חווה בית דין של מעלה והחל להיענש מכיוון שלנשמה יש 12 חודשים משפט בשמיים ואם מישהו מהם היה מת במשך 12 חודשים וחזר לספר על העונש אז בסדר , אבל מאחר וכל הסיפורים היו של מתים קלינים שמתו לשעה לכול הפחות לא ייתכן שסיפוריהם אמת היא ! האם לדעתך הספר הזה ראוי שאני אמשיך לקרוא בו או שמה הוא מפחיד את היהודי ולא מועיל בסיפורי האימה הדמיוניים האלה שנראה כי אלה שסיפרו אותם ראו הרבה סרטים! וזה האמת קצת מכעיס אותי כי זה ממש לעשות צחוק מהיהדות! כי מה שמוצג שם לא יכול להיות שבורא עולם שהוא המטיב והטוב המושלם יניח למשחיטים או מפלצות ככה להתעלל בנשמת עד שיעלמו ? אני לא מבינה, ושאלה אחרונה , אם הבורא הוא המתכנן והוא הכוח הראשון ,מהיכן הכוח הזה הגיע ? כי לכל נברא יש בורא מי הבורא של הבורא?

תשובה

בס"ד
 
שלום וברכה,
 
החוויה של המוות הקליני זוכה לעדותה רק בזכות מיליוני אנשים בעולם שמספרים על אותה חוויה בדיוק. ולפיכך לא נוכל לייחס רצינות רבה מידי לסיפורים מעטים ונדירים, שאינם מייצגים את הכלל.
כמו כן יש לציין כי בעגה המקצועית, המוות הקליני נקרא בשם "חווית סף המוות". אילו האדם היה מת לגמרי - הוא לא היה יכול לשוב עוד לגופו. עצם העובדה שהנשמה חזרה לגוף, פירושה, שמלאך המוות לא כרת את חוט-הכסף שחיבר את הנשמה לגופה, ולפיכך היא עדיין לא קיבלה את דינה בבית דין של מעלה.
 
ישנם יותר מ-30 מיליון מתים קליניים בעולם, שמדווחים על יציאה מן הגוף, ומנהרה שמובילה לעולם הבא, ואור מלא אהבה ורחמים שדיבר אליהם בזמן הזה. מכיוון שהם מספרים על אותה חוויה, נוכל לראות בה עדות אמיתית למה שקורה במות האדם. אך סיפורים מפחידים כגון אלו שראית הם נדירים ביותר, ורק מעטים מספרים על חוויה ספציפית כל כך כמו ביקור בגיהנום או בגן-עדן, טיול ביקום וכדו' (ישנו מספר מועט של אנשים נוצרים אשר סיפרו כי הם ראו בזמן הזה את ישו ודמויות נוצריות אחרות לפי דמיונם). יש להניח שאצל אנשים מעטים שכאלה - המח עדיין היה פעיל במידת מסויימת בעת המוות הקליני שחוו, כך שהחוויה הרוחנית שראו מחוץ לגופם התערבבה יחד עם דמיונם ופחדים שהיו מצויים בראשם, וזאת בדומה למה שאמרו חז"ל - אין חלום אמת בלי דברים בטלים (אפילו צדיק שמקבל בחלומו מסרים אמיתיים משמים, המסרים שיראה יתערבבו לרוב עם דמיונות והטעיות).
כמו כן, עלינו לזכור שהנשמה עדיין לא עזבה את גופה לגמרי וטרם עלתה לשמים, פירוש הדבר שהיא נמצאה באזור דמדומים, שבו ייתכנו מזיקים משוטטים וכדו' שיכלו להפחידה ולתעתע בה בדמיונות וכדו'.
אפשרות נוספת להסברת התופעה הנדירה הזו, הוא שמשמים בחרו להפחיד את אותם אנשים באופן ספציפי בכדי שישובו בתשובה לטובתם, כי דווקא עוצמת ההפחדה שחוו היא שסייעה בידם להתחזק.
 
אכן את צודקת שהתיאורים שמתארים אותם אנשים נשמעים ציוריים מאוד, בעוד חכמינו לימדו אותנו שהעולם הבא הוא רוחני ואיננו עולם מוחשי כפשוטו. חז"ל השתמשו בציורים כמו אש הגיהנום ונהרות של אפרסמון ודבש בגן עדן בתור משלים, כדי שנוכל לצייר בדמיוננו את מצבה הרוחני של הנשמה בעולם הבא לפי מעשיה, אך ודאי שלא באופן פיזי. כך אמרו חז"ל, שבעולם הבא אין לא פרייה ולא רבייה, ולא אכילה ולא שתייה, ואפילו לא ישיבה והליכה, אלא צדיקים עומדים ועטרותיהם בראשיהם ונהנים מזיו השכינה. איננו יכולים לתאר מצב רוחני שכזה בגופנו הגשמי.
 
ובנוגע לגיהנום, היהדות מלמדת אותנו שאף הגיהנום בעולם הבא נועד כדי לזכך את הנשמות במטרה שיכנסו שלמות ומתוקנות לגן-עדן. הכל נועד להטיב, והנשמות מבינות זאת בעולם הבא מיד. אמרו חז"ל שבעולם הבא, מבינות הנשמות את הייסורים ומודות עליהם לקב"ה בברכת "הטוב והמטיב", כי הן רואות את גודל התועלת שבהן, בדומה לאדם שלא שמר על בריאותו וניזוק מחמת רשלנותו - ואחר כך מודה בכל לבו לרופא המנתח שמוכן לטפל בו במסירות. כך הקב"ה מרפא לכל הנשמות במטרה להטיב עימהן, ולא במטרה להזיקן חלילה.
 
לגבי שאלתך על הבורא:
מכיוון שאלוקים אינו תלוי בזמן, ואין לו צורה וגבול, אז הוא גם בלתי משתנה. אין לבורא התחלה כפי שאין לו סוף, הוא נצחי ואינסופי, ולפיכך גם אינו צריך בורא שיברא אותו. רק דברים שהם מוגבלים לצורה לגודל לכמות ולזמן מחייבים בורא (עולמנו לדוגמה מוגבל לצורה וגודל וחוקיות וזמן, ולכן מחייב בורא). נא ראי תשובה זו:
 

דרך אגב, כתבתי בעבר חוברת בשם "שיחה גורלית" (חפשי בגוגל) שמתארת דו-שיח דמיוני עם הבורא לאחר המוות, על כל השאלות באמונה. מומלץ שתקראי עד הסוף המפתיע.

 
בברכה,
דניאל בלס

להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה