שאל את הרב - כללי

האם כשאלוקים פרסם את סיפורם של הדמויות שאל לרשותם

  • י"ג תמוז התשע"ה
אא

שאלה

שלום כבוד הרב, יש לי מספר שאלות, תודה מראש על הטרחה בעניית התשובות. 1. בתנ"ך מסופר על לא מעט דמויות שונות סיפורים שונים, וביניהם יש לא מעט סיפורים אישיים מאוד אשר פעמים חושפים פרטים לא תמיד כ'כ נעימים, שאלתי היא - האם אנשים אלו ידעו שסיפורם יתפרסם? האם כביכול כשאלוקים פרסם את סיפורם הוא שאל לרשותם? 2. כתוב "מרבה נכסים מרבה דאגה", האם כשאין נכסים הדאגה היא לא גדולה יותר? או שמדובר בשני סוגי דאגות, אם כך מדוע משתמשים בשפה באותה מילה? 3. מה פירוש במילים "ה' הוא האלוקים"? לאלוקים יש שמות רבים, אז מדוע כתוב ששם אחד שלו (ה') הוא השם השני (אלוקים)?

תשובה

לכבוד השואלת, 

1. ככל הנראה מדברי המדרש, לא ידעו. 

2. כפי שהבנתי, מלמדים אותנו חז"ל, שהרגשת הדאגה שיש לאדם עם הרבה נכסיו אודות נכסיו, היא יותר מרבה עליו לנשוא מאשר דאגת האדם שאין לו נכסים, רק שיש לו דאגות אחרות. 

3. מקובל אצלינו שכאשר הקב"ה מתנהג בעולם מצד הרחמים הוא נקרא בשם "השם" ( י - ה - ו - ה ) וכאשר הוא מתנהג בעולם מצד הדין הוא נקרא בשם אלוקים. 

"השם הוא האלוקים" - פירוש הדבר,  שאנחנו מאמינים ומודיעים לכל באי העולם, שאפילו כשאנחנו רואים שהקב"ה מתנהג בעולם במידת הדין - אלוקים, שאנחנו יודעים שזה באמת - "השם" - כלומר, שגם זה הוא גילוי של מידת הרחמים, ושהשם רק רוצה להטיב לנו; רק שאנחנו לא רואים עכשיו בדיוק האיך זה רחמים. 

בברכה, 

רב נחום


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה