חברה והשקפה

איך השם קובע מוות של בן אדם ומתי זה קורה

  • ז' תמוז התשע"ה
אא

שאלה

שלום רציתי לשאול מספר שאלות לגבי המוות והקביעה שלו 1.איך אלוהים קובע מוות של בן אדם ומתי זה קורה? 2.האם אלוהים יוכל לקרוע את גזר הדין של המוות אם האדם השתפר ? 3.אם נגזר על בן אדם למות ברצח זה לא עונש לגרום לבן אדם לרצוח אותו? כי בכל זאת אלוקים שלח אותו לרצוח אותו לא? 4.האם מלאך המוות נשלח לקחת את הנשמה מהבן אדם? 5.האם מועד המוות של הבן אדם כלול בו גם את השעה תאריך וגם את הדרך שהוא ימות? תודה ומצטער על הרבה השאלות פשוט אני מתחזק בזמן האחרון וצצות לי הרבה שאלות :)

תשובה

 

לכבוד השואל,

 

1. לפי הכלל של "תורה לא בשמים היא", הדבר תלוי בקביעת ההלכה. לגבי זמן הקביעה על פי ההלכה ראה:

 

http://www.din.org.il/2011/12/20/%D7%A7%D7%91%D7%99%D7%A2%D7%AA-%D7%A8%D7%92%D7%A2-%D7%94%D7%9E%D7%95%D7%95%D7%AA-%D7%91%D7%A8%D7%90%D7%99-%D7%94%D7%94%D7%9C%D7%9B%D7%94/

 

2. כאשר אדם עדיין חי, תמיד הגזר דין יכול ליקרע למעלה, וכמו שאנו מתפללים ב"אבינו מלכינו", "קרע רוע גזר דיננו". ו"אין כל דבר עומד בפני כל בעלי תשובה" [ירושלמי פאה א א], ו"אפילו חרב חדה מונחת על צוארו של אדם, אל ימנע עצמו מן הרחמים" (ברכות י.). 

 

3. חז"ל מסבירים: "  מגלגלים זכות על ידי זכאי, וחובה על ידי חייב ((ספרי שלח; תנא דבי אליהו רבה פרק ט"ז) . כלומר,  לאדם שראוי לקבל עונש, מזמין הקב"ה אדם רשע שרוצה להרע, והוא פועל את החובה לחייב. ונמצא שהאדם הרשע שפעל את הדבר היה בן כה מתחייב בעשייתו, והזמינו לו  בהשגחה את מי שהיה חייב.

 

4. כך משמע מן הגמרא, ראה שבת:).

 

5. לכאורה כן. ממה שאומרת הגמרא "דין ארבע מיתות לא בטלו" (כבובות ל.), מוכח שדרך מיתת האדם גם נקבע מן השמים. וממה שלמדנו "אין מלכות נוגעת בחברתה אפילו כמלוא נימא" (ברכות מח:), מוכח שמועד פטירת האדם היא מדוייקת מן השמים עד השעה והרגע.

 

שנזכה לתקן את כל מה שאנו צריכים בזמן שאנו נמצאים בעולם הזה.

 

 

 

בשורת טובות

 

רב  נחום


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:מותדין

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה