תפילה וברכות

פנייה לצדדים באמירת "וקרא זה אל זה ואמר"

  • י"ד סיון התשע"ה
אא

שאלה

שלום כבוד הרב,

רציתי לשאול לאיזה צד פונים כשאומרים "וקרא זה אל זה ואמר" בקדושה בתפילה לפי הרב עובדיה יוסף זצ"ל ואם הוא התייחס לזה איפה הוא רשם את זה? כי אני לא מוצא. מצאתי רק שהרב מוצפי שליט"א רשם את זה בספר שלו "שיבת ציון" לפנות קודם לימין אחרי זה לשמאל ואז לאמצע.

תודה לכבוד הרב

תשובה

שלום רב,

הרב עובדיה יוסף זצ"ל נהג באמירת "וקרא זה אל זה ואמר" להחזיר פניו מעט לצד ימין ואחר כך מעט לצד שמאל.

מקורות: ראה מה שכתבו בשו"ת מים חיים חלק ב' (סימן ז, להרב חיים דוד הלוי זצ"ל) ובשו"ת ודרשת וחקרת חלק א' (חלק אורח חיים סימן כב אות א) ובספר דרך ישרה (פרק טו הערה 13) ובספר כרע רבץ (עמודים רמז-רמח) להביא סמך למנהג העולם בזה. ע"ש. ובספר הליכות שבט הלוי (פרק יג הערה ו) כתב, ששמע מאביו הרב יוסף בנימין וואזנר שליט"א ששאל פעם אחת את הגה"ק רבי מאיר אבוחצירא זצוק"ל מה מקור הנהגה זו שלא מצינו מקורו בהלכה, והשיב לו כי על פי קבלה יש לזה מקור איתן. 

ובספר מנהגי הראש"ל חלק א' (פרק ו סעיף טו) כתב, שהרב עובדיה יוסף זצ"ל נהג באמירת "וקרא זה אל זה ואמר" להחזיר פניו מעט לצד ימין ואחר כך מעט לצד שמאל. וכ"כ בשו"ת מים חיים הנ"ל ובשו"ת רבבות אפרים חלק ה' (סימן קג אות ב) שיש להקדים צד ימין. ע"ש. וכ"כ הרב מאיר מאזוז שליט"א בהערות והארות על הבן איש חי חלק א' (פרשת תרומה אות ה) והרב יעקב משה הלל שליט"א בקובץ מקבציאל (חוברת כ"ה עמוד רעח).

אולם בשו"ת אז נדברו חלק י"ג (סימן לב אות ג) כתב, שאין אנו נוהגים בזה, ולכן אפילו הנוהגים כן אין להקפיד בזה מאיזה צד להתחיל. ע"ש. וכן בספר הליכות שבט הלוי (שם סעיף ב) כתב שזקינו הרב שמואל הלוי וואזנר זצ"ל לא נהג בזה. ובהערה שם כתב, ששמע ממנו שאינו נוהג כן, מפני שלא מצא לזה מקור בהלכה. וכן בספר דרך ישרה (פרק טו סעיף יד) כתב שהרב שריה דבליצקי זצ"ל לא נהג בזה. ולהבחל"ח הרב חיים קניבסקי שליט"א (דעת נוטה חלק א' עמוד שסב) כתב, אצלנו לא נהוג זה, ואיני יודע מי המציא זה. 

בברכה,

הלל מאירס


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:קדושהחזרת הש"ץ

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה