חינוך ילדים

כיצד מסבירים לילד על עולם הבא?

  • י' סיון התשע"ה
אא

שאלה

ילדי בן ה-6 מרבה לשאול שאלות על המוות ועל העולם הבא. כיצד להסביר לו בצורה נכונה על הנושא?

זה ממש מביא אותו לסף בכי מרוב חשש.. יש לציין כי אנו משפחה חוזרת בתשובה אך המשפחות שלנו אינם... והנושא מעורר בו גם הרבה שאלות בנקודה של אחרי המוות לאן פניהם מועדות, או אם אנחנו נהיה ביחד אחרי שנמות... הרבה שאלות קשות שהוא דורש עליהן תשובות, ואני בתור אמא דיי מתקשה לענות. אשמח להכוונה בנושא, בתודה מראש.

תשובה

שלום וברכה,
 
בהחלט קשה להסביר לילד קטן כל כך על נושא החיים שלאחר המוות. תוכלי לומר לו שוודאי שנהיה ביחד לאחר המוות, שהחיים כאן הם תפקיד עבורנו, ושהוא צריך לשמוח שהקב"ה נתן לו לחיות ואת האפשרות להתחזק לפני שנשוב אליו. שבעולם הבא יש גנים ופרדסים יפים ונפלאים, ואנשים נמצאים שם עם בורא עולם ולומדים תורה ומאושרים, והם מביטים בנו ומאחלים לנו את הטוב ביותר. ובנוסף לספר לו שאנו קרובים לגאולה, ושעם הגאולה תבוא תחיית המתים, וכל המתים ישובו לחיות יחד ללא מחלות וללא ייסורים, ולכן אנו מתפללים ומצפים לגאולה השלמה.
 
אני מציע שתקראי את החוברת "שיחה גורלית" לעצמך, ואחר כך תנסי לתרגם לו מספר רעיונות משם בשפה שיוכל להבין. לקריאת החוברת, חפשי בגוגל את המילים "שיחה גורלית".
 
מכל מקום עדיף שלא להרבות עם ילד קטן את הדיבורים על המוות, כי הילד עדיין קטן ומטבעו מחובר לארץ ולהווה, כך שאין ביכולתו למדוד נכון את חשיבות העולם הבא ולחשוב על עתיד רחוק כל כך.
במקום זאת עדיף להתרכז בדיבור איתו על מחשבות שנוגעות לעולם הזה, על קיום המצוות, על תכלית החיים, על החכמה שהבורא יצר בגוף האדם, על מעמד הר-סיני, על לימוד התורה, וכו'. ורק להזכיר מידי פעם שיש לנו נשמה, ושאחרי שנשלים את תפקידנו בעולם היא תשוב לקבל את שכרה מהקב"ה בגן-עדן.
 
אני מציע שתציעי לילדך להכיר את "עולם הילדים" של הידברות, המציעים תכנים חיוביים לגיל הרך:
 
בברכה,
דניאל בלס

להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:שאלהעולם הבא

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה