חברה והשקפה

רחמיו של הקב"ה

  • ב' סיון התשע"ה
אא

שאלה

שלום ברצוני להפנות את השאלה לרב דניאל בלס שליט"א. ידוע שכתוב שכל מי שאומר "הקב"ה ותרן יוותרו מעיו". שמעתי פעם שמישהו דימה את הנושא לכך שהקב"ה הוא אבא רחמן וגם אם אדם חוטא הקב"ה יסלח אבל לא יוותר, והדימוי היה לאבא ובן שגם אבא יסלח לבן שלו כי הוא אוהב אותו מאוד אבל לא יוותר לו . מעבר לזה, יש מקרים שבהם בהחלט אבא מוותר לילד שלו ואפילו מוחק לו את העונש גם אם אומר " הפעם אני מוותר לך אבל בפעם הבאה אתה תיענש". ברור לי שהקב"ה הוא לא אבא בצורה פיזית בן אדם אבל תמיד מדמים אותו לאבא אם זה כך איך הדברים ? בברכה ותודה מראש שרונה.!

תשובה

שלום וברכה,
 
אמרו חז"ל, שעבירות שבין אדם לחבירו, אפילו יום הכיפורים אינו מכפר, עד שיפייס את הנפגע. וכך גם נפסק בשולחן ערוך (סימן תרו, הלכה א).
אך מצוות שבין אדם למקום, יש אפשרות לכפר.
 
עם זאת עלינו להבין את המציאות שהקב"ה ברא.
אמרו חז"ל שכל אדם שחוטא, בורא לו קטיגור, וגם מצווה שאדם עושה, בורא לו סניגור. כלומר המצוות שלנו יוצרים את עולמנו הרוחני בצורה מוחשית, שאותה נראה בעולם הבא. ונגלה את כל מה שיצרנו בכל מעשינו ומחשבותינו בעולם הזה.
 
תארי לעצמך אב שאומר לבנו: "היזהר מן האש. אל תכניס ידך לאש!"
והבן לא שמע בקול אביו, והכניס ידו לאש.
האב כמובן מרחם על בנו, ומטפל בכוויה שלו. אך הילד עדיין בוכה ואומר "אבא כואב לי, תסלח לי. אני מצטער שלא עשיתי כדבריך".
האב יאמר לו: "אני מוחל לך".
הבן יאמר: "אבל אבא, עדיין כואב לי. למה אתה מעניש אותי?"
ישיב לו האב בצער: "אך אתה הענשת את עצמך, בני. ורק בגלל שאני אוהב אותך, אשים לך כעת משחה על הפצע ואחבוש לך אותו, ואטפל במכה שלך ככל האפשר".
 
כך להבדיל הקב"ה ברא את המציאות באופן שתהיה משמעות לבחירה החופשית שלנו, והוא יתברך מדריך אותנו באמצעות התורה כיצד לתקן את נפשנו ולהימנע מעבירות וחטא שמקלקלים את נפשנו, וגורמות לנשמתנו סבל וייסורים בעולם הבא.
 
לאחר שאנו חוטאים ח"ו, אנו מקלקלים משהו בנפשנו, והדרך היחידה לתקן את מה שפגמנו הוא על ידי ייסורים. ובלי אותם ייסורים תשוב הנשמה כבעלת פגם לעולם הבא, כאדם שחסרה לו יד או רגל.
גם בעולם הזה לעיתים הפציעה יכולה להיות כל כך חמורה, שעל הרופא להכאיב למטופל כדי להציל את האיבר הפצוע, ובלבד שלא יאבדו לגמרי. האם מטופל יסכים להפסיד יד או רגל, והעיקר שהרופא לא יכאיב לו? מובן שלא. כך גם הקב"ה מייסר אותנו לעיתים עבור התועלת הרוחנית שלנו, כדי להציל את נשמתנו מכל פגם שדבק בה בגלל החטא.
בזכות התשובה שלנו, הקב"ה מונע ככל האפשר את הייסורים, ומפחית אותם כאותו רופא שחובש את הפצע ומניח משחות להקלת הכאב. רק שבשונה מכוויה שמשאירה צלקת לכל החיים, ה' מסוגל להעלים אף הצלקת משורשה. ובזה גדולה כוחה של התשובה מהלב, שהיא מסוגלת לטהר אותנו לגמרי מן החטא, ולהשיב אף את הפגמים שפגמנו, ולהפוך כל חיסרון לייתרון, וכל זה בכח התשובה.
 
אנא ראי גם את המאמר:
 
שלך בברכה,
דניאל בלס

להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה