שאל את הרב - כללי

האטה יוגה

  • כ"ד אייר התשע"ה
אא

שאלה

האם האטה יוגה איך שהוא נתפס בעולם המערבי אסור על פי התורה או על פי חכמים?

תשובה

לכבוד השואל, 

סליחה על האיחור בתשובה. 

 כיום בעולם המערבי, כפי מה שהבנתי, הרבה פעמים אין בקורסים של לימוד משמעויות אלו שום זכר לענין רוחני; וכל מה שמלמדים הוא רק הטכניקה הפרקטית.

לכן ככל הנראה, יש צד גדול להקל בלימוד הטכניקה של תגילי המתיחות אלו, כאשר כוונת הלומד היא לצורך תועלת אחת מן התועליות הגשמיות כגון התעמלות, שמירת הבריאות, הורדת לחץ דם או הורדת לחץ כללי וכו'. 

אמנם כל זה בתנאי, שלא יתלוה לכיתת הלימוד שום זכר לפילוסופיה או לסוג של פולחן מזרחית, ואפילו  הזכרת שמותיהם לבד של אותם פולחנים, לא יישמע - וכמו שכתוב בתורה: "לא ישמע על פיך" (שמות כג - יג).

~~~

ואפילו בתנאים הנ"ל מכל מקום חייבים לדעת, שישנם תנועות שנשתרבבו ליוגה שזה ברור (ולפעמים גם ידוע הטיב למלמדים) שמקור צורת התנועה או העמידה הוא מסוג פולחן לעבודה זרה.

 

תנועות הגוף שניכר מתוכם שיש בצורתם משום פולחן, וכגון העמדת הגוף בצורה של השתחויה או הדומה לו, או העמדת הגוף בצורה של "קידה" (כמו שהזכירו חז"ל בסוכה (נג.) שהיה נהוג, להבדיל, לעבודת השם בזמן המקדש), או העמדת הגוף באופן שכולל תנועה של הרמת ידים ישר למעלה, הנעשית יחד עם ההסתכלות למעלה, נראה שיש לאסור ואפילו כאשר אין כוונת העושה לכך.  וזה משום שפעולות המיוחדות אצל עובדי עבודה זרה בשביל העבודה זרה שלהם, הם נכללו באיסור נפרד מן התורה של "ובחוקותיהם לא תלכו" - שאוסר את הפעולות וההידמות עצמו לנהוג אצל הגויים, ואפילו אם עושה כן בכונה אחרת.

וכן באותם קורסים, אפילו כאלו שניתנים בעולם המערבי, אם נותנים בהם הקדמות והסברים הכוללים השקפה פסולה או תיבות של פרקטיקה מלשון הדתיות המזרחיות או שמות הנוגעים לעבודת אלילים העתיקה של מדינות המזרח (יפן, סין, הודו, וכו'), בזה אין צד היתר כלל ללמוד מהם אפילו את הטכניקה הפשוטה, וכמו שנצטווינו : "אל תפנו אל האלילים" - לא תפנו אל מדעתכם (שולחן ערוך סי' שז סעיף טז). 

בברכה שננצל מכל בחינת איסור, 

רב נחום


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה