חברה והשקפה

הבנת התורה

  • כ"ב אייר התשע"ה
אא

שאלה

השאלה מופנית לרב בלס .כיצד בא לידי ביטוי הקשר של העם היהודי עם התורה שהרי ישנם כמה וכמה דוגמאות שבפשטות אם נעשה סקר בין היהודים הם יחשבו ויבינו אחרת מן התורה ,לדוגמא רצון התורה שבן יירש את אביו ולא בת אני חושב שסתם יהודי לא ירצה שרכושו ילך רק לבן דוגמא נוספת היא שאב יכול למכור את ביתו לאמה דוגמא נוספת שאדם יכול לשאת מס' נשים אם נעשה סקר בקרב נשות ישראל ודאי שהן לא תסכמנה לזה .שאלה זו מציקה לי מאוד אשמח מאוד לקבל תשובה

תשובה

בס"ד
 
שלום וברכה, ותודה על שאלתך,
  
הבן היה יורש - כי הבן היה בעל אדמות ויוצא לעבוד, ולפי ההלכה על הגבר לכלכל את אשתו, והוא חייב לדאוג לה למזונות ולדירה. ולכן הירושה היתה עוברת אליו כדי שיוכל לכלכל את אשתו.
האשה אינה מתחייבת לבעלה במזונות או בדירה, ולכן אינה זוכה לירושה. אך מובן מאליו שגם אשה שהפסידה את הירושה שלו - מקבלת אחרי הכל את הירושה מצד בעלה. כך שההפסד כאן הוא רק למראית עין. בסופו של דבר כל המשפחות זוכות בירושות.
כיום יש הנוהגים להוריש גם לבנותיהם בצוואה לפי ההלכה, וצריך לשאול רב כיצד לנהוג כדי למנוע סכסוכים בנושאים של ירושות.
 
אב לא יכול למכור את בתו לאמה - לפי גדרי ההלכה, אלא רק במקרים קיצוניים ביותר שלא קיימים כיום (כגון שאין לילדה מה לאכול ומה ללבוש והיא עומדת להתדרדר לזנות ואין מי שידאג לה). אך באופן רגיל וטבעי אב לא יכול למכור את בתו סתם כך.
 
גם לגבי נשיאת נשים רבות - הדבר היה נהוג כי היה צריך ליישב את הארץ, וגבר אחד מסוגל להקים משפחות רבות ולזהות את כל ילדיו מכל אשה ואשה, אך אשה אחת לא יכולה להתחתן עם מספר גברים ולזהות את כל ילדי בעליה. ולכן כך היה טבע העולם וההיתר ההלכתי בדבר זה. אולם רצון התורה האידיאלי שיהיה לגבר רק אשה אחת, ולכן נבראו רק אדם וחווה.
אכן התרבות בעולם השתנתה, ונשים כיום לא מסכימות לכך, ולכן ההלכה קבעה גזירה שאסור לאדם לשאת יותר מאשה אחת, וזה נקרא בשם: חרם דרבנו גרשום.
 
כפי שתוכל לראות, התורה היא נצחית, והיא מתחשבת בכל המצבים ובכל הזמנים, ופוסקת את ההלכה בהתאם לצרכי הדור בצורה המוסרית ביותר.
 
בבקשה חפש בגוגל את החוברת "שיחה גורלית". כדאי לך לקרוא חוברת זו בעיון כדי להכיר את כל עיקרי האמונה.
 
בברכה,
דניאל בלס

להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה